Arvostelumme perustuu käytännön normaaliin moottoripyörämatkailuun ja ajamiseen erilaisissa sääolosuhteissa, mutta myös erillisiin testiajosetteihin. Niissä ajettiin kypäröitä vaihdellen samaa noin 60 kilometrin testilenkkiä edestakaisin niin pitkään, että alkoi muodostua selvä kuva kypäröiden välisistä eroista.

Kypäröitä arvosteltaessa olemme lähteneet siitä, että niiden perusturvallisuus on sen mukainen kuin mitä brittihallinnon virallinen tutkimuslaitos Sharp sanoo niiden olevan. Tosin Sharpin testit eivät mittaa leukahihnan kiinnityksen tai visiirin turvallisuutta. Sharp keskittyy mittauksissaan kypärän kuoren kestävyyteen ja sen sekä kypärän sisäisen vaimennuskerroksen kykyyn absorboida kuljettajan päähän saaman iskun voimakkuus.

Sharpin mittaukset ovat varsin monipuoliset ja tutkivat iskunkestävyyttä monesta eri kohtaa "keinopäällä", jossa on tarvittava määrä antureita, ja joka vaihdetaan aina joka kypärään sopivaksi. Sharpin sivustolle pääset tästä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kuten sivukuvasta näkyy, kuoren muotoilu on hieman erilainen. Yksi syy kokeilla myyjän opastuksella mahdollisimman monentyyppisiä kypäröitä, että löytyy se omaan pääkoppaan sopivin.

Kuitua ja polykarbonaattia

Kypärät ovat hinnoiltaan varsin eri luokissa, mitä selittää omalta osaltaan valmistusmateriaali. Nolan on erittäin kevyt - paino vain 1420 grammaa - ja sen kuori on valmistettu EXL-polykarbonaatista ja sisäkuori taas on ruiskuvalettua polystyreeniä. Kypärä voitti 2016 keskihintaisten mp-kypärien testin englantilaisen Ride-moottoripyörälehden tekemässä 12:sta kypärän vertailussa. Eikä suotta, tässä kypärässä on varmasti hinta/laatu suhde kohdillaan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Molemma kypärät on visuaalisesti viimeistelty viimeistä piirtoa myöten.

Arai Chaser-V on niin ikään kevyt ja sporttinen. Se painaa noin 1,560 gr ja sen ulkokuori on valmistettu erikoiskestävästä kuidusta (Special Fibre Laminate), jolloin mahdollisen päähän kohdistuneen iskun sattuessa iskusta aiheutunut voima jakautuu laajemmalle alueelle, suojaten päätä ja erityisesti aivoja mahdollisimman tehokkaasti. Chaser-V:n päällä voi raavaankin kokoinen mies seistä ilman, että kuori antaa milliäkään periksi (tosin kotioloissa tämän testausta emme suosittele). Laadukkuutta - ja hintaa lisäävät valmistusmateriaalin lisäksi se, että jokainen Arain kypärä on valmistettu käsityönä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sekä edestä että takaa.

Kuitumateriaali kestää useampia iskuja, eikä ole siinä mielessä niin kertakäyttöinen kuin polykarbonaattikypärä, joka saattaa menettää jännityksensä jo kohtuullisen pienestä kolhusta. Kypärä pitäisi joka tapauksessa uusia heti, kun siihen kohdistuu riittävän voimakas isku.

Nolan N87

N87:stä löytyvät leukaventtiilin lisäksi ilmaventtiilit päälaen molemmilla sivuilta. Kypärän takana oleva ilma-aukko on avonainen, joka takaa hyvän ilman kierron kaikissa ajo-olosuhteissa ja estää samalla visiirin huurtumista, kun kostea ilma pääsee kypärän sisältä pois. Vaikka päälaen ilma-aukkojen säätömekanismi onkin hieman jäykkä, niin siitä huolimatta sitä on helppo käyttää selkeän ulospäin suuntautuvan rakenteensa takia.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nolan N87 aurinkovisiireineen.

N87:n visiirimekanismi takaa laajan näkökentän. Pinlockin yläreuna ylettyy visiirissä ihan ylös asti, joten senkään reunat eivät häiritse näkyvyyttä. Leukaventtiin ilma on ohjattu suoraan visiiriin, joten tältäkin osin visiiri pysyy kirkkaana. Visiirin saa halutessaan jätettyä pienesti raolleen. Sisään rakennetun aurinkovisiirin voi laskea tai nostaa haluamalleen korkeudelle sivusta säädettävällä helppokäyttöisellä mekanismilla. Aurinkovisiirissä on UV 400 -suojaus.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nolan on tiivis myös alhaalta.

Kypärän sisäosan pehmusteet ovat kaikki irroitettavissa ja pestävissä. Kypärään on sisäänrakennettu N-Com kypäräpuhelinvalmius. Sisus on valmistettu miellyttävän tuntuisesta materiaalista. Poskipalat on suunniteltu silmälasien käyttäjiä ajatellen. Silmälasien sangoille on luontevat menoaukot, joten ne eivät jää painamaan ajaessa.

Nolan N-87 -kypärän leukahihna kiinnitetään pikalukituksella, ja se toimii sujuvasti molempiin suuntiin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Leukahihna kiinnitetään pikalukituksella.

Kypärässä on valmius N-Com-kypäräpuhelinjärjestelmää varten eli valmiit paikat mikrofonille ja kaiuttimille. Se helpottaa kypäräpuhelinsarjan asentamista huomattavasti.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nolanissa on valmiina paikat kypäräpuhelimen kaiuttimia ja mikrofonia varten.

Subjektiivinen arvio Nolan N87 -kypärästä.

Allekirjoittaneen pään mallista johtuen useimmat kypärät tuntuvat ensin otsan kohdalta ahtailta, mutta tässäkin tapauksessa ajaessa tunne häipyi. N87 on melutasoltaan maltillinen ja käyttömukavuutta lisäävät nenä- ja leukasuojain. Ilma kiersi kypärässä hyvin, ja vaikka syksyä kohti kelit viilenivätkin, niin kypärän sisällä ajo-olosuhteet pysyivät tyydyttävinä. Venttiilien aukominen on helppoa, kun paikantaa ensin niiden sijainnit. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Leukaosan tuuletusaukot.

Kypärä on myös riittävän tiivis siihen, ettei alhaaltapäin tule vedon tuntua.

Kypärän melutaso pysyi kaiken aikaa maltillisena olipa alla tuulilasilla varustettu moottoripyörä tai tuulilasiton custom, eikä minkään äänialueen voimakkuus ole erikseen häiritsevä. Näkökenttä on miellyttävän laaja ja portaattomasti säädettävä aurinkovisiiri lisäsi ajonautinnon lisäksi turvallisuutta. Aurinkovisiirin saa laskettua riittävän alas suojaamaan myös laskevan auringon häikäiseviltä säteiltä. Sitä voi pitää alhaalla myös puolipilvisellä säällä ilman, että näkymä tummuisi liikaa. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nolanin sisälle on varattu tilaa silmälasin sankoja varten.

Aurinkovisiirin säätö on kypärän vasemmalla puolella. Visiiriä on helppo säätää alas- ja ylöspäin haluamalleen tasolle.

Sisäpehmusteiden irroittamisen (kun löysi oikeat kiinnikkeiden paikat ja uskalsi käyttää hieman voimaa) helppous yllätti ja sisään rakennettu N-Com kypäräpuhelinvalmius edesauttaa muidenkin kypäräpuhelimien asentamista. Aerodynamiikasta N87 saa myös vielä pienen positiivisen maininnan.

Kypärän käytettävyys on hyvä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nolan aurinkovisiiri ylhäällä.

Kenelle: Nolan sopii hyvin hintatietoiselle sporttiselle motoristille, joka haluaa kevyen, laadukkaan, turvallisen ja helposti käytettävän aurinkovisiirillä varustetun kypärän. Kypäräpuhelinvalmius on lisäksi hyvä asia, jos ajaa paljon kyytiläinen mukanaan tai haluaa pitää yhteyttä kavereiden kanssa tien päällä ollessaan. 

Arai Chaser-V:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Arai Chaser-V edestä. Kypärässä on hyvä ilmanvaihto.

Arain kypärän ilmanvaihto toimii varmasti helteisimmilläkin keleillä. Kypärästä löytyy nimittäin ilmaventtiilit leuasta, keskeltä päälakea, takaraivosta ja lisäksi vielä kaksi visiiristä. Takaraivolla olevaa venttiiliä lukuunottamatta niiden säätö on helppoa ajonkin aikana.

Visiirin yläosassa olevista venttiileistä ilmavirta ohjautuu nimen omaan kypärän sisälle, ei visiiriin. Tämä takaa tasaisen ilmavirran läpi kypärän helteisimmissäkin ajo-olosuhteissa. Ilmakanavat kulkevat kypärän sisäpehmusteiden ja sisäkuoren välissä, mikä takaa viileyden jäädyttämättä päätä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Arain kypärä on myös tyylikäs. Maahantuojalla on erilaisia poski- ja muita sisäpehmusteita, joten kypärän saa sovitettua monenlaisiin päihin.

Arai on aina panostanut turvallisuuteen joka koskee myös visiiriä. Visiiri on naarmuuntumaton sekä taipuisan kestävästä materiaalista valmistettu ja pysyy ehjänä mahdollisesta kovastakin iskusta huolimatta. Näkökenttä on laaja ja visiiriin mukana tulee pinlock. Visiiri on helppo irroittaa ja laittaa paikoilleen. Visiirin voi maahantuojan esittelyn perusteella melkein vääntää solmuun ilman, että se vaurioituu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Araissa pukkaa kylmällä viileää ilmaa leuan kohdalta. Muuten kypärän tiiviys on hyvä.

Istuvuuden parantamiseksi Arai Chaser-V -kypärän poskipalojen paksuutta voi säätää. Päälaen ja poskipalojen pehmusteet ovat irroitettavissa, joten niiden peseminen onnistuu hyvin.

Arai Chaser-V:n leukahihnassa on perinteinen DD-lukitus.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Arain visiirin yläosasta lähtee kaksi tuuletuskanavaa, jotka ohjaavat jäähdyttävää ilmaa sisätekstiilin ja kuoren välistä. Kypärä pysyy viileänä, mutta ei kylmennä päätä.

Subjektiivinen arvio Arai Chaser-V -kypärästä

Kypärä istui päähän hyvin. Aluksi tuntui että kypärä puristaa hieman otsasta, mutta kun myyjän ohjeiden mukaan painoi kypärää takaraivosta, niin kypärä asettui kohdilleen. Kypärä on ilmava. Kesän helteisissä ajo-olosuhteissa se tuli testattua perusteellisesti. Ilmojen viilennettyä kylmä ajoviima pääsi kypärän sisään alakautta. Tämä on ilmeisesti huomattu myös Arain tehtaalla, sillä Chaser-X:ään on lisätty kypärän leuan alle ilmavirtaa ohjaava kappale.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kypärän yläosan ilmanvaihtoa voi myös säätää.

Johtuuko kypärän kuorirakenteesta vai ilmaventtiileistä, mutta aika ajoin kypärä tuntui meluisalta ja hiljaisissa nopeuksissa ilmaventtiileistä lähti ylimääräinen "viheltävä" ääni.

Näkökenttä on miellyttävän laaja. Visiiri liikkuu portaattomasti, loksahtaen yläasentoon ja vastaavasti vähän voimallisemmin painaen napsahtaen kiinni. Tarvittaessa visiirin voi jättää hieman raolleen. Aukaisumekanismin jäykkyydestä johtuen visiirin aukaiseminen (avattaessa visiiriä täytyy vetää hieman ulospäin) erityisesti ajohanskat kädessä, vaati pientä totuttelua.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kuten leuankin.

Allekirjoittanut liputtaa DD-lukituksen puolesta ja se lienee kaikissa Arain valmistamissa kypärissä. Arai Chaser-V:ssä vasemman puoleinen leukahihnan kappale on turhan lyhyt, jonka takia päällimmäinen metallinen kiinnitysrengas jää helposti poskipehmusteiden piiloon ja "neppari", johon kiinnitetään "ylijäänyt" leukahihna jää turhan lähelle poskipehmusteita, jolloin kiinnittäminen on hankalaa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Arain tuuletusaukkoja.

Päälaen pehmusteet ovat neppareilla kiinni, joten irroittaminen onnistuu helposti. Mutta kun ensimmäisen kerran irroittaa poskipalojen suojakangasta, niin kannattaa olla tarkkana, että osaa laittaa ne takaisin paikoilleen.

Arain periaate on tiukka: se ei halua kypärään mitään sellaisia rakenteita, jotka heikentävät kypärän kestävyyttä. Sen vuoksi se ei valmista avattavaa kypärää eikä myöskään kypärää, jossa aurinkovisiiri olisi kypärän sisällä. Chaser-V:nkin olisi saanut ulkoisen aurinkovisiirin, mutta päätimme, ettemme  tällä kertaa ota sitä mukaan.

Kaiken kaikkiaan Arai Chaser-V on taatusti laadukas ja turvallinen kypärä ja pienistä "puutteistaan" huolimatta ajettaessa miellyttävän ja kevyen tuntuinen.

Kenelle: Arai sopii sellaiselle sporttiselle motoristille, joka on valmis maksamaan laadusta ja haluaa kuitukypärän. Loistava ilmanvaihto takaa sen, että kuuma keli ei haittaa kuskia ainakaan kypärän osalta. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Loppuarvostelu:

Arain Chaser-V on hinnaltaan kaksinkertainen Nolanin N87:ään verrattuna, mutta molemmat ovat laadukkaita ja toiminnallisesti erinomaisia kypäröitä. Molemmista löytyy paljon hyviä ominaisuuksia ja kummastakin saa varmasti rahoilleen vastinetta.

Kumman sitten valita omaan käyttöön? Paljon riippuu henkilökohtaisista painotuksista: miten ajaa ja millä ajaa. Arai on sporttisempi vaihtoehto ja sopii kuumempiinkin olosuhteisiin. Mitään vikaa ei kuitenkaan sinänsä ole Nolaninkaan ilmanvaihdossa.

Sekä turvallisuuden että käyttömukavuuden kannalta hyvin olennaista on kypärän istuvuus. Jos kypärä on liian väljä, sen käyttöturvallisuus voi kärsiä siitä. Jos taas liian pieni tai ei istu kunnolla, painaa mahdollisesti jostain, aiheuttaa se turhaa tuskaa ja vie huomiota ajamisesta.

Arain hyvä puoli on mm. siinä, että vaikka se saakin tähtiä niukasti vähemmän kuin Nolan osin kalliimman hintansa vuoksi, se on kuitenkin valmistettu kuituseoksesta toisin kuin Nolan, jonka kuori on polykarbonaattia.

Kypärä Arai Chaser-V Nolan N87
Paino 1560 gr 1420 gr
Hinta 519-619 € Noin 230-270 €
     
Sharp-turvallisuusluokitus

3 *** Suojaavuus takaraivolla erittäin hyvä, päälaella keskinkertainen + ja ohimoilla heikko

4 **** Suojaavuus takaraivolla, päälaella ja otsalla erittäin hyvä, ohimoilla heikko

Tähdet Luokitus: Tähtiä 1-5, enemmän on parempi  
Turvallisuus *** ****
Hiljaisuus / meluisuus  ***  ****
Käytettävyys  ****  ****
Ilmanvaihto  *****  ***
Hinta / laatusuhde  ****  *****
Loppuarvosana

 3,8

 4

Huom: tämä loppuarvostelu pätee vain näiden kahden kypärän kesken.