Skog Racingin perustajalla Ari Skogilla on yli 30 vuoden kokemus jousituksen suunnittelusta, kehittämisestä ja muutostöistä.

Miehen ura on vienyt KTM Itävallan kilpamekaanikon hommista Yamaha Europen tiimiin ja Italian Kawasakille sekä Hondan tehdastiimiin. Siellä tuli ensimmäinen maailmanmestaruus 1990 Eric Geboersin kanssa 500cc luokassa. Vuosina 1991 ja 1992 tuli 500cc maailmanmestaruus Georges Joben kanssa ja 93 hopeaa Jorgen Nilsonin kera.

Vuonna 1995 Skog aloitti työskentelyn WP:n iskunvaimennintehtaalla, jossa keskittyi offroad-vaimentimien parantamiseen sekä tekniseen tukeen testien ja kilpailujen aikana. Mies vastasi myös offroad- ja GP-kisojen asetuksista ja säädöistä.

WP:llä työskennellessään Ari auttoi KTM-kuljettajia MX1- ja MX2-luokissa yli kymmeneen maailmanmestaruuteen. Skogilta pyydettiin apua, kun kuljettajilla oli ongelmia saada pyörän alusta mieleisekseen.

Tekniset faktat puhuvat

2020 Husqvarna FC 450 Rockstar Editionin etuteleskooppi. Kuva Husqvarna.

2020 Husqvarna FC 450 Rockstar Editionin etuteleskooppi. Kuva Husqvarna.

Ansioluettelosi on vakuuttava, eikä ole epäilystäkään siitä, etteikö osaamisesi myös. Mitä koulutukseen osallistuvat sen aikana sitten oppivat, Ari Skog?

– Peruslähtökohta on se, että väärät tiedot kuitataan oikeiksi, ja kerrotaan tosiasiat. Alalla on hirveästi itsepähkäiltyä ja keksittyä tietoa, joka ei perustu teknisiin faktoihin. Kun puhutaan iskunvaimentimista, niin kyse on puhtaasta hydrauliikasta. Siihen pätevät raa'at tekniset tosiasiat, Ari Skog kertoo.

– Maailmalla on valtavasti "tietoa", joka on peräisin henkilöiltä, jotka eivät ole työskennelleet huipputiimeissä, iskunvaimennintehtaissa, tai tehneet yhteistyötä maailmanmestareiden kanssa. Annamme koulutukseen tulijoille alan tuoreimman oikean asiatiedon.

Perusasiat kunniaan

– Tärkeintä on se, että opitaan perusasiat. Jos ne tehdään väärin, on aivan sama, miten yksityiskohdat hoidetaan.

– Kuinka tärkeää on se, että iskunvaimentimet pidetään huoltamalla toimintakuntoisina? Mieti vaimenninta, joka ei ole edes kunnossa, koska sitä ei ole huollettu, tai sitä ei ole huollettu ajoissa, tai se on huollettu väärin.

– Nykyään perusasiat ja tuotteet ovat alunperin hyviä ja toimivia. Jos huolto laiminlyödään, tai jos tehdään toisin kuin on tarkoitus, heikentää se iskunvaimentimen toimintaa.

– Tuntuu siltä, että monilla on sellainen käsitys huoltohommista, että päästetään huolto menemään korjaamiseksi, kun ei huolleta riittävän ajoissa. Esimerkiksi jos moottoriöljyä ei vaihdeta riittävän ajoissa, niin lopputulos on, että sitä moottoria korjataan, Skog pohtii.

Vuosimallin 2023 Honda ST125 Dax. Vaimentimia on erilaisia. Kuva Honda.

Vuosimallin 2023 Honda ST125 Dax. Vaimentimia on erilaisia pyörän käyttötarkoituksen mukaan. Kuva Honda.

Teoriaa ja käytännön tekemistä

– Vallalla näyttää myös olevan ajatustapa, että tehtaalla ei "tiedetä", miten iskunvaimentimia tehdään ja säädetään ja sitten säätöjä muutetaan oman ajatuksen mukaan, vaikkei oikeasti ole tietoa, mitä pitäisi tehdä.

– Asia pätee pyöriin kokonaisuutenakin: nykypyörät ovat hyviä. Jos niistä pidetään huolta ja ne huolletaan oikein, niin ne myös pysyvät toimivina.

– Käymme koulutuksessa läpi teoriapuolelta perustoimintaperiaatteet ja osat, mutta tarkoituksena on, että koulutukseen osallistuja oppii huoltamaan iskunvaimentimia, ja tarvittaessa myös korjaamaan ja muuttamaan niitä.

– Parhaan opetuksen saa, kun pystyy itse kokeilemaan ja tekemään käytännössä näitä töitä. Pelkkä tuntikausien puhuminen ei riitä, vaan parhaiten oppii, kun henkilö, joka osaa asian, näyttää sen. Sen jälkeen teet saman asian itse niin, että ope seuraa vieressä ja pystyy heti korjaamaan, jos teet virheitä tai jotain väärin.

Honda CRF300L Rally. Kuva Erkki Mäki.

Honda CRF300L Rally. Kuva Erkki Mäki.

Kiirehtimättä paras

– Olen myös huomannut, ettei ole olemassa niin pientä perusasiaa, että sen voisi jättää käsittelemättä. Monet ihmettelevät, miksi autonasentajalinjalla ensin opetetaan viilaamaan pistepuikkoa? Jollet osaa pitää työkalua oikein päin, tai jollet tiedä, miten viila toimii, et vain pysty tekemään.

– Osalla koulutukseen osallistuvista on kokemusta alasta, osalla taas ei, joten aloitamme alkeista. Mikä aina jaksaa huvittaa on, että teoriakoulutuksen aikana ekan minuutin aikana kysellään, milloin aletaan säätämään vaimennuksia, vaikka kukaan ei edes osaa kiinnittää iskunvaimenninta oikein kiinni penkkiin, Skog ihmettelee.

Koulutuksen aikana perehdytään iskunvaimentimien toimintaan alusta loppuun asti. Koulun puolesta on käytettävissä pyöriä, ja jos tarvitaan jotain erikoiskohteita, Ari on pystynyt ne järjestämään.

– Iskunvaimentimet ovat kiinnostava aihe, ja kun vielä henkinen puolikin näyttelee jonkinlaista osaa, voit kuvitella, että jos et ole kokeillut paremmin toimivaa tai säädetty alustaa, huonokin voi tuntua hyvältä.

– Olen ollut vuosikausia tehtaalla tekemässä korkeimmalla tasolla iskunvaimentimia ja tiedän, miten paljon käytetään aikaa, henkilöitä ja resursseja tuotantovaimentimien tekemiseen. Siksi ihmetyttää aina, millä tiedolla ne muutetaan täysin erilaisiksi? Useimmat eivät edes tiedä, miten paljon työtunteja niiden suunnittelemiseksi ja toteuttamiseksi käytetään.

– Jos vaimentimen suunnitteluun käytetään satoja työtunteja eri ammattilaisten toimesta, niin miten on mahdollista, että joku joka ei ole ollut mukana prosessissa, vetää hatusta paremmat säädöt?, Ari Skog ihmettelee. – Toki eihän se oikeasti olekaan mahdollista, sillä kaikki perustuu faktoihin ja hydrauliikkaan.

Asenne kohdilleen

Yamaha YZ450F. Kuva Yamaha.

Yamaha YZ450F. Kuva Yamaha.

– Silloin asenne koulutukseen on kohdillaan, kun on tulossa oppimaan. Jos oikeasti haluat oppia, niin kaikki on opittavissa.

– Totta kai kyseessä on eri maailma kuin jos ruvetaan tekemään henkilökohtaisia säätöjä maailmanmestarille. Koulutuksen tarkoituksena on, että oppii huoltamaan itse vaimentimet ja tietää, miten ne toimivat sekä ymmärtää toimintaperiaatteet huollettaessa ja korjattaessa. Pitää tietää, miksi osa laitetaan ja miksi se on noin päin.

– Säätämiseen vaaditaan jo paljon kokemusta, sillä joka juttu vaikuttaa kaikkeen. Säätämisessä tärkeintä on, että pystyy tulkitsemaan kuljettajan tarinan hänen havaitsemistaan ongelmista tekniseen muotoon.

– Tyypillistä on, että jos kymmenen henkilöä kokeilee samaa moottoripyörää samoilla säädöillä, tuloksena on kymmenen eri tarinaa. Loppujen lopuksi kaikki puhuvat samasta asiasta: olennaista on, että pystyt tulkitsemaan sen tekniseen muotoon. Se on kaikkein tärkeintä ja vaatii kovaa kokemusta teknisestä puolesta.

– Koulutuksen tärkein asia on, että ymmärtää toimintaperiaatteet sekä perusasiat. Maalaisjärjellä pääsee sitten aika pitkälle.

– Aikaisempiin vuosiin verrattuna koulutuksessa on kolme kertaa enemmän tunteja, joten se on myös perusteellisempi. Opetus tapahtuu kolmen hengen ryhmissä yhden tehtävän äärellä: yksi tekee ja muut katsovat. Jokainen pääsee tekemään, jolloin oppiminen on tehokkaampaa, Skog uskoo.

Ari Skog on työskennellyt pitkän uransa aikana lukuisten suomalaisten ja ulkomaalaisten huippukuljettajien kanssa, joita ovat mm. Ari Viiri, Arto Panttila, Kurt Ljunqvist, Juha Salminen, Kari Tiainen, Samuli Aro, Petteri Silvan, Miska Aaltonen, Kenth Asplund, Jussi Vehviläinen, Niko Kalatie, Henric Stigell, Harri Kullas, Juss Laansoo, Billy Liles, Eric Geboers, Georges Jobe, Jorgen Nilson, Joel Smets, Shayne King, Peter Johansson, Yves Demaria, Steve Ramon, Jamie Dobb, Grant Langston jne.

Tarkkaan ottaen koulutuksessa suoritetaan ajoneuvoalan ammattitutkinnon korjaamopalvelujen osaamisalan tutkinnonosa nimeltään Huolto- ja mittaustyöt. Koulutuksen laajuus on 20 opintosuorituspistettä, ja se alkaa 11.1.2023.

Koulutus tapahtuu Taitotalon Kaarnatie 4:n toimipisteessä Helsingissä ja se järjestetään kerran viikossa keskiviikkoisin kello 17 - 21.

Koulutukseen otetaan noin 14 henkilöä. Opiskelijamaksu on 500 €, joka laskutetaan kahdessa erässä koulutuksen aikana.

Lisätietoja koulutuksesta täältä.