Kuka olet, ja mikä on yrityksesi nimi?
– Olen Jenny Koponen ja yritykseni on autofiksausfirma Auto Hohde J. Koponen. Toimimme täällä Kuopiossa.
Käytät ilmeisesti kotimaisia Innokemin tuotteita, miksi?
– Käytän 90-prosenttisesti Innokemin tuotteita. Innokem on suomalainen, mutta myös paikallinen yritys, joten se tuo mun mielestä luotettavuutta asiakkaallekin, kun käytetään ja kannustetaan kotimaista. Autokemikaaleja tulee paljon Saksasta ja Englannista, mutta keliolosuhteet ja kaikki on täällä niin erilaiset, kuin siellä, että on ollut huomattavasti parempi kun aineet on kehitelty Suomessa ja suomalaiseen käyttöön. Se on ollut tosi iso syy niiden käyttöön, ja ite kun oon pienyrittäjä, niin arvostan sitä, että lähdetään pienemmistä kasvattamaan isompia.
Mitä kaikkia yrityksessäsi tehdään?
– Yli 90 % tehdään autoja, ja lisäksi moottoripyöriä ja muuta. Teemme ulkopesut, sisäpuhdistukset, myllytykset, pinnoitukset, vahaukset Lisäksi on nahkamaalaushommia sekä pieniä teippauksia, kaikkea pientä fiksausta. Jos joku juttu on vielä, ettei tiedä tehdäänkö, niin kannattaa kysyä, että onnistuuko, Jenny Koponen nauraa.
Millainen tausta sinulla työhösi on?
– Olen työssä oppinut nämä hommat, koska tähänhän ei ole koulutusta, mutta minulla on autonasentajan paperit – tosin päivääkään en ole tehnyt niitä töitä. Olen aloittanut työurani Innokemin alkuperäisen perustajan, Autopuhdistus Karppanen nimisessä yrityksessä. Menin sinne kesätöihin sen jälkeen kun valmistuin, sitten olin vähän aikaa toisessa firmassa, ja sitten perustin oman yrityksen vuonna 2015 elokuussa.
Millaiset tilat sinulla on?
– Aikaisemmin olimme vuokralla 110 neliöisessä hallissa, mutta nyt on hommattu oma halli ja tehty kaikki remontit, että saadaan laadukkuutta ja työmukavuutta itselle ja samalla asiakasmukavuutta. Lisäksi meiltä löytyy kaikki tarvittavat ammattitason laitteet, kunnon imurit, tekstiilipesurit, isot painepesurit, laadukkaat myllytyskoneet, kaikki mitä käytännössä tarvitaan, vaikkapa höyrypuhdistuslaitteet sisäpuhdistuksiin.
– Tällä hetkellä olen ainoana vakituisena, mutta lisäksi käytämme ammattilaisia keikkatyöntekijöitä vuokratyöfirman kautta käytännössä koko ajan. Tein ratkaisun, kun hankimme oman hallin ja samalla päätimme keskittyä yksityis- ja yrityspuoleen, ei enää niinkään vaihtoautopuoleen.
Miksi autoa ja moottoripyörää kannattaa pestä?
– Säännöllisellä pesulla maalipintaan ei kerry ulkoisista olosuhteista aiheutuvaa pinttyvää likaa, saostumia ja hapettumia. Maantiesuola, hiekka, itkat ja puiden mahlat yms. rasittavat maalipintaa. Kun pesu pidetään säännöllisenä ja tehdään se oikeaoppisesti, maalipinnan saa myös pystymään kiiltävänä ja naarmuuntuminen vähenee huomattavasti. Jos maalipinta on ollut pitkään pesemättä, sen puhtaaksi saamiseen ei riitä pelkkä autoshampoo.
Miten tärkeää säännöllinen vahaaminen on?
– Tosi tärkeää. Sillä saadaan aikaan se, että lika lähtee helpommin, ja maalipinta on kiiltävämpi. Aina on puhuttu, että autot ja pyörät vahataan, mutta keraamiset pinnoitteet ovat enemmän nykypäivää.
– Kannattaa kuitenkin muistaa, että kuluttajille suunnatut ceramic-spray -tuotteet ovat eri asia kuin ammattimaisessa liikkeessä asennettu keraaminen pinnoite, joilla saadaan useamman vuoden suoja maalipinnalle.
– Autoissa puhutaan kolmen vuoden takuusta, joillakin aineilla jopa viiden vuoden takuusta. Jos ajatellaan, että pyöräänkin laitetaan kolmen vuoden takuullinen keraaminen pinnoite, niin se voi kestää viisi vuotta ja sinun ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin vain pestä sitä, huolehtia säännöllisestä pesusta. Se helpottaa sen puhtaanapitoa, ja samalla jää jokavuotinen vahausrumba pois. Sitten voi laittaa hoitoaineena niitä ceramic sprayta ja vastaavia päälle, mutta se ei ole välttämätöntä millään lailla, Jenny Koponen vakuuttaa.
Perusvinkki
Onko sinuilla mitään perusvinkkiä mitä haluaisit sanoa kaikille?
– Jättäkää mäntysuopa ja Fairy pesuaineina pois! Lisäksi yleisin virhe on jättää maalipinta kuivaamatta pesun jälkeen. Kalkkinen vesi ja mahdolliset pesuainejäämät tekevät kuivaessaan saostumia maalipintaan. Vaikka kuinka yksinkertaiselta tuntuu, että pesenpähän sen nyt tosta, niin tosi moni asia voi mennä pieleen pesussa.
– Tosi moneen ongelmaan löytyy kyllä ratkaisu, vaikka olisikin käynyt vahinko. Kannattaa soittaa lähimpään ajoneuvojen pesuun erikoistuneeseen liikkeeseen ennen pesun aloittamista, että olen tekemässä tällaista, voitko neuvoa? Ammattilaiseen kannattaa luottaa; vaikka olisit vuosikymmeniä tehnyt samalla tyylillä, niin kannattaa miettiä voisiko tässä olla jotain parannettavaa, Jenny Koponen pohtii.
Asiantuntijan 5 kullanarvoista vinkkiä:
1. Pestään useammin pyörät ja autot kuin kaksi kertaa vuoteen, jouluna ja juhannuksena. Prätkät tietysti kannattaisi pestä joka ajokerran jälkeen varsinkin itikkakaudella. Itikan raato on sellainen, että se palaa siihen kiinni melkein heti, oli sulla pinnoitettu tai pinnoittamaton tai vahattu tai vahaamaton pinta.
2. Kaikelle lialle löytyy omat aineet. Itikoille, jarrupölylle, pielle, maantiesuolalle, ei kannata lähteä ensimmäisenä bensaa hakemaan varastosta. Ei kannata myöskään lähteä hankaamaan vahalla tiukassa olevaa pikitahraa, koska tällä yleensä naarmutat vain maalipintaa.
Eli kun alkaa pesemään pyörää, kannattaa ensin katsoa, minkälaista likaa siinä on, ja valita pesuaineet sen mukaan.
Ja kannattaa miettiä, riittääkö pyörälle kerran vuoteen tosi kattava pesu, sitten peset sen jatkeeksi vain sellaista ylläpitopesua. Joskus voi olla helpointa, jos ei oo tietotaitoa tai osaamista, käyttää prätkä sillä ammattilaisella siinä perusteellisessa pesussa ja puhdistuksessa. Sitten teet itse vain sitä ylläpitopesua.
Monesti tulee isompi säästö siinä, kun viedään ammattilaiselle kuin että ostetaan se hirveä ainearsenaali ja sitten vielä ruvetaan itse tekemään ja tulee joku virhe, kun väärään aikaan laitetaan väärä aine. Ammattilaiset yleensä tietää, missä järjestyksessä niitä kannattaa laittaa sinne pintaan.
3. Älä pese ikinä, milloinkaan, koskaan ajoneuvoasi auringonpaisteessa, kuumalla kelillä, tai kun se pyörä tai auto on tulikuuma. Pesuaineet poltetaan tai kuivataan tosi monesti siihen pintaan. On tosi tärkeää, että näin ei tapahtuisi.
4. Myös pesuvälineet ja niiden kunto ovat hirvittävän tärkeitä. Ei kannata ottaa sitä paskaisinta tiskiharjaa, mikä on pyörinyt siellä hiekassa ja sillä ruveta vanteita hinkkaamaan, kaikki sellaiset naarmuttaa. On olemassa pehmeitä harjoja, pesukintaita, hiekanerotusritilöitä ämpäreiden pohjalle, mitkä vaikuttaa tosi paljon siihen pesun lopputulokseen, ja että maalipinta pysyy hyvänä. Ja kunnon välineillä peseminen on helppoa.
5. Kuivaaminen lopuksi on ehdoton juttu.
Moottoripyörässä ottaisin pyyhemäisen kuivausliinan isoille osille, jolla saadaan tankit ja isot osat helposti kuivattua. Sopivia liinoja saa kuivausliinan nimikkeellä autotarvikeliikkeistä. Ne imaisevat veden tosi hyvin ja yhdellä pyyhkäisyllä. Säämiskä on tosi hyvä pikkukoloihin ja rakoihin. Myös painepuhallin – lehitpuhallin tai vastaava – olisi tosi hyvä, että saisi kaikki raot puhallettua kuiviksi. Kun pesun jälkeen kuivaat puhaltamalla, niin se kannattaa tehdä sisätilassa, ettei hiekkaa pöllähdä vääriin paikkoihin.
Jos ajoneuvo pesun jälkeen jätetään vain kuivumaan, niin joillain alueilla vesijohtovesi voi olla tosi kalkkista, niin se kalkki jos kuivatetaan siihen pintaan, niin sitä ei tahdo saada millään muulla kuin myllyttämällä pois. Eli äkkiä tulee tosi paljon vahinkoa, tai jos jää pesuainetta ja se valuu, sekin jättää sellaista pintaa ja vaatii paljon enemmän sellaista mekaanista hankaamista, että sen saa pois. Kuivaaminen on yleisin varmaan, mikä unohtuu, ja sitten ajatellaan, että kun vain laitetaan vähän pesuainetta ja päälle vähän huuhdellaan, niin ei se tosiaankaan vielä puhdas ole. Eli siinä ois ne vinkit ihan alusta, Jenny Koponen myhäilee.
Vahaamisen salat
Entä vahaamiset ja keraamiset käsittelyt, jos ne itse tekee?
– Vahaukset ja keraamisen sprayn asennukset kannattaa aina aloittaa perusteellisesta pesusta. Eli tehdään pien ja raudanpoistopesu pohjalle. Kuluttajat voivat ostaa näitä aineita esimerkiksi Innokemin verkkokaupasta. Likaisen pinnan päälle asennetusta vahasta tai spraytuotteesta ei hirvittävästi ole iloa.
– Pesun jälkeen huolellinen kuivaus ja maalipinnan pyyhintä isoropanoolialkoholilla, jolloin maalipinnasta saadaan poistettua vanhat vahajäämät ja rasvat.
– Vahojen ja ceramic spray -tuotteiden asennuksessa tulee huomioida, että käytössä on puhtaat liinat ja levitysvälineet. Huolellinen levitys, mutta ylimääräisen aineen pois pyyhinnällä on isoin merkitys.
-Jos maalipinnassa on naarmuja tai muita epäpuhtauksia ennen vahausta, jotka häiritsevät, kannattaa suunnata ammattilaisen pakeille, joka saa maalipinnan myllyttämällä yleensä kiiltäväksi ja naarmuttomaksi.
Nuori, mutta kokenut yrittäjä
Kauanko olet tehnyt tätä jo työksesi?
– Omana yrityksenä tulee elokuussa 9 vuotta, mutta reilut 10 vuotta kokonaisuudessaan. Yrittäjänä aloitin 19-vuotiaana.
Oletko viihtynyt yrittäjänä?
– Oli kiva olla työntekijänä, mutta nyt olen jo niin pitkään ollut yrittäjä, etten ehkä enää osaisi olla työntekijänä. Tässä saa kuitenkin itse päättää. Yrittäjänä tekee paljon työtä ja pitkiä päiviä, on kaikkea muutakin kuin vain sitä fyysistä suorittavaa työtä. Mutta tykkään tehdä asiat omalla laillani ja perehtyä asioihin. Vaikka olen ammattilainen, minun pitää siltikin opetella koko ajan.
Innokemin kanssa kun tehdään työtä, on hyvät keskusteluyhteydet, joten jos sanon, että voisiko tämmöistä tai tämmöistä ainetta miettiä, tai vähän kehittää, niin palaute menee perille. Se ei jää liitelemään jonnekin sähköpostiin.
Paljonko Auto Hohteessa maksaa ajoneuvon perusteellinen pesu ja keraaminen pinnoitus?
– Pesu, myllytys plus keraaminen pinnoitus käytettyyn autoon maksaa alkaen 650 €, isoon maasturiin alkaen 700-800€. Myös haluttu lopputulos vaikuttaa hintaan. Prätkien pesu- ja pinnoitushinnat alkavat noin 200 eurosta, Jenny Koponen kertoo.
Kiitos hienoista pesuvinkeistä.