Janne Taka, kuka olet, mistä tulet?

– Olen Janne Taka, syntynyt 1972, ja koulutukseltani ajoneuvomekaanikko. Muutaman kerran olen muuttanut sekä liiketilat että kodin, mutta aina muuton jälkeen ikkunasta on näkynyt synnyinkunta Ylistaron kirkko.

Perustin moottoripyöräliikkeen 26-vuotiaana vuonna 1998, kun en ollut varma, mitä ryhtyisin isona tekemään. Ainoa päivänselvä asia oli, että halusin tehdä kauppaa. Autoilla, moottoripyörillä, millä tahansa.

Hommat moottoripyörien kanssa alkoivat, kun kaveri tutustui pakettiautojen tuontiin Euroopasta ja houkutteli mukaan. ”Osta Euroopasta pari moottoripyörää paluukyytiin”. Reissu ei toteutunut, kipinä jäi.

Keltainen Pörssi -lehteä selatessa selvisi, että markkinoilla ei ollut moottoripyöriä, niitä tarvittiin. Homman käynnistyttyä toin maahan muun muassa Suzukin 1400 Intrudereita toistasataa, Janne Taka muistelee.

Mikä on suhteesi moottoripyöräilyyn?

Honda Gold Wing tuntuu säilyttävän suosionsa. Myös Hotmotorissa.

Honda Gold Wing tuntuu säilyttävän suosionsa. Myös Hotmotorissa.

– Urani kaksipyöräisten kanssa alkoi 11-12-vuotiaana kaupanteolla. Yritin spraypullon kanssa laittaa pappa-Tuntureita myyntikuntoon. Piikkikortin jätin väliin ja ajelin mopolla.

Kun täytin 18, niin olen viimeinen, joka sai A-kortin "lahjaksi". Laki muuttui 1.10. siten, että mp-kortti piti suorittaa erikseen. Suoritin kortin 3.10., mutta läpäistyäni teoriakokeen jo 29.9. sain samalla A-kortin.

Moottoripyöriä minulla on ollut aina sen jälkeen, mutta ajokilometrien määrä on maltillinen. Moottoriajoneuvot ovat aina kiinnostaneet; moottorikelkat, harrasteautot ja moottoripyörät.

Kauppiaana olen aina miettinyt: mikä voisi olla pyörä, josta oikeasti olisi kysyntää, menisi kaupan, mutta mitä ei mahdottomasti olisi tarjolla? Ovatko visiot toteutuessaan kannattavia ja järkeviä? Mistä löytää pyöriä, miten saa asiakkaat ottamaan uutuuksia vastaan?

Määrätyt pyörät tekevät hyvin kauppansa. Esimerkiksi BMW:n K 1600-sarjaa olen tuonut maahan jo pitkälti yli 200 kappaletta, Janne Taka kertoo.

Mikä on yrityksesi tausta ja historia? Miten palvelette motoristeja? Mikä on erikoisuutenne?

– Vuonna 1998 mietimme isän kanssa firmalle nimeä, mutta en halunnut omaa nimeäni firman nimeksi, siitä JT-Laite. Sanan ”laite” alla voi myydä vaikka matontamppaustelineitä. Silloin vielä haimme linjaamme.

Tilanne muuttui, kun piti mennä Internetiin. Silloin totesimme, että nimi ei toimi kotisivuna, siksi Hotmotor. Nykyään asiakkaista valtaosa ei varmaan edes tunne JT-Laitetta, vaan Hotmotor.fi:n, shopin ja Hotmotor Servicen. Hotmotor.fi-sivulta löytyvät kaikki palvelumme. Jos sen muistaa, löytää kaiken tarvittavan.

Olen aina tykännyt mainostaa, että "kallis, painava ja kankea" on se juttumme, ja pidän edelleen siitä kiinni: isot matkapyörät ovat meidän myyntivalttimme, ja siinä rinnalla enduro / adventurepyörät, erityisesti BMW:n isot Gessu-mallit, saas nähdä miten käy 1300:n Gessun, Janne Taka myhäilee.

– Olen monesta maasta kokeillut tuoda pyöriä, mutta Saksa on ainoa, mistä saa hyvätasoisia, rehellisiä pyöriä. Ja Bemari on ollut meillä ykkösmerkki alusta alkaen. Lisäksi olemme erikoistuneet Honda Gold Wingeihin.

Vuonna 2010 toimme jo ensimmäiset matka-Bemarit ja lähdimme rakentamaan sitä puolta tosissamme. Alussa mukana oli huoltohommat öljynvaihtoineen jne. Tein ne kaikki, samoin kun pyöriä myytiin, kuljetin ne toiselle puolen Suomen. Yksin touhusin.

Silloinen kauppapaikka oli suhteellisen hyvä, käytin Keltaista Pörssiä hyväkseni ja pyörin ympäri Suomen. Kun pyörien tuontimäärät alkoivat kasvaa, toimitilat jäivät pieneksi. Alkuun halli oli 80 m2, ja rakensimme siihen 120 m2 lisää tilaa. 2007 siirryimme vuokratiloihin suurempaan halliin, ja kahden vuoden kuluttua rakensimme nykyiset 600 m2 tilat.

Lähdimme kasvun tielle ja ensimmäinen työntekijä tuli 2011. Siihen asti olin pärjännyt alihankkijoita, kuten fiksareita ja huoltomiehiä, käyttämällä. Pyöriä alkoi tulla aina vain enemmän ja enemmän, ja niille piti tehdä huollot, samoin vaihtopyörille. Päivät alkoivat olla pitkiä, ja töitä jo monelle miehelle, joten siihen piti keksiä ratkaisu.

Vuonna 2008 yritys muutettiin osakeyhtiöksi. Loppuvuodesta 2019 Markus Latvanen tuli mukaan osakkaaksi mp-toimintaan. Osakkaan tulo tarkoitti sitä, että toimintaa piti kasvattaa. Vuonna 2020 otimme todella ison askelen: rakensimme 300 m2 lisää hallitilaa, joten huoltotilan kooksi tuli kaikkiaan 450 m2 ja autojen huollossa liityimme KL-ServicePartner-ketjuun.

BMW:n moottoripyöriä huollamme päivittäin yli kymmenen vuoden huoltokokemuksella. Meillä on vankka BMW:n moottoripyörien huolto- ja korjausosaaminen sekä Bemun testerit, sähköiset huoltokirjat ja tehdastietokanta: tuotamme kaikki merkkikorjaamovaatimukset täyttävät palvelut. Oli pyörä sitten uusi tai vanha, takuut säilyvät ja teemme huollot tarvittaessa alkuperäisvaraosin. Huolto-ohjelmat ja huollot tehdään valmistajan edellyttämällä tavalla.

Kuvassa vasemmalta alkaen: Tomi, Samuli ja Joni vastaavat Hotmotorin huoltopuolesta.

Kuvassa vasemmalta alkaen: Tomi, Samuli ja Joni vastaavat Hotmotorin huoltopuolesta.

Hondan moottoripyörien merkkihuolto meillä on ollut jo kolmisen vuotta, joten sitäkin osaamista riittää. Meillä on myös Hondan testeri käytössä.

Olemme valtuutettu monimerkkihuoltokorjaamo, myös vakuutusyhtiöiden korjaukset onnistuvat.

Huolto on toiminut tällaisena neljä vuotta, ja asiakaskunta on mp-puolella kasvanut koko ajan. BMW-asiakkaat ovat löytäneet meidät todella mukavasti ja tulevat kaukaa jo maineenkin takia. Kun pyörä huolletaan meillä, asiakas voi luottaa siihen, että se tulee kuntoon, Janne Taka vakuuttaa.

Meillä on myös moottoripyörien talvisäilöpalvelu. Kun keväällä luovutamme pyörän, niin se on valmiina ajoon. Palvelu sisältää sen, että käymme läpi pyörän, että sillä on turvallista lähteä liikenteeseen.

Meillä käy tosi paljon vanhojakin asiakkaita. Kesälomareissulla soittelevat, että tällainen ongelma. Moni jatkaa matkaa uusin renkain – yritämme palvella motoristeja kaikin mahdollisin keinoin.

Olemme olleet ranskalaisten Secdemin mp-tuulilasien virallinen maahantuoja jo 14 vuoden ajan. Meiltä löytyy verkkokaupasta tälläkin hetkellä Suomen suurin varasto mp-tuulilaseja suoraan hyllystä, Janne Taka uskoo.

4. Minkälaisia suunnitelmia teillä on jatkoon?

– Valtaosa myymistämme pyöristä on jatkossakin Suomi-pyöriä, mutta tuomme hyvälaatuisia käytettyjä edelleen Saksasta markkinoitten tarpeen mukaan.

Pyrimme pitämään myymämme moottoripyörämerkit aina mielenkiintoisina kuluttajan näkökulmasta. Samoin pyrimme pitämään maineestamme kiinni, että myymme hyviä käytettyjä. Jonain päivänä saatamme myydä myös uusia moottoripyöriä.

Tällä hetkellä talon palkkalistalla on viisi henkilöä. Mielessä on maltillinen kasvu, että voisimme nostaa henkilökunnan määrää. Kuljetusautoja ostimme jo yhden lisää, että pystymme sesonkiaikana kuljettamaan moottoripyöriä aiempaa nopeammin, Janne Taka kertoo.

Isoja matka-Bemareita JT-Laitteen / Hotmotor.fi:n myymälässä.

Isoja matka-Bemareita JT-Laitteen / Hotmotor.fi:n myymälässä.

5. Terveisesi niille Suomen motoristeille, jotka harkitsevat teillä vierailua?

– Toivotamme kaikki BMW- ja Honda-motoristit tervetulleiksi vierailulle liikkeeseemme oli haaveissa sitten moottoripyörän vaihto, huolto tai jokin ongelma moottoripyörässä. Meiltä voi aina kysyä.

Mikäli yritys ei ole ennestään tuttu, niin meillä voi poiketa muutenkin. Ostohousujen ei aina tarvitse olla jalassa, kun meillä vierailee. Monet ovat ottaneet meillä käymisen tavaksi. On ihmisiä, jotka ovat vuosien mittaan hankkineet meiltä jopa kahdeksan moottoripyörää itselleen. Jotakin olemme ilmeisesti tehneet oikein, koska meihin luotetaan, Janne Taka iloitsee.