Euro 5 -säädösten voimaantulo siirtää Hondan ikonisen V4-moottorisen VFR800F:n muistojen joukkoon. Hondan jälleenmyyjille Japanissa on annettu tiedoksi, että VFR800F:n tuotanto päättyy tänä vuonna - eikä korvaavaa mallia ole tulossa.

Honda on vähitellen siirtänyt kaikki V4-moottorinsa eläkkeelle viime vuosina. VFR800F:n moottoria ei ole päivitetty vuoden 2018 jälkeen, joten toisaalta ei ole ihmekään, päättelee Morebikes. Muita eläkeläisiä ovat mm. ST1300 Paneuropeanin ja VFR1200:n veeneloset.

Hondan VFR800F:n legendaarinen V4-moottori on kuutiotilavuudeltaan 782 cm3 ja sen teho on 106 hv 10 500 rpm.

Tulevaisuudesta ei ole varmaa tietoa, mutta Hondalta lienee tulossa 750-kuutioinen kaksi- (tai kolmesylinterinen) moottori mahdollisesti vielä tänä syksynä. Se vauhdittanee sekä tulevan uuden Hornetin (jonka markkinoilletulon Honda vahvisti EICMAssa viime marraskuussa) että myös Transalpin kulkua.

Miksi se ei voisi toimia myös VFR800F:n korvaajan moottorina? Aivan kuten isommassa luokassa 1100-kuutioista Africa Twinin moottoria on kierrätetty uudessa NT1100-matkamallissa ja 1100 Rebelissä.

Hondan keskikokoista VFR:ää valmistettiin ensin 750-kuutioisena V4:sena eri versioissa 1986-1997. Vuodesta 1998 lähtien kuutiotilavuus kasvatettiin siten, että mallimerkinnäksi tuli VFR800F. Mallista tuli eri kehitysversioita vuosien mittaan, esimerkiksi muuttuva venttiilien ajoitus tai yhdistetyt jarrut, mutta uusin vuosimalli eli 2018 jäi viimeiseksi kehitysversioksi.

Aiheesta aiemmin:

Honda vahvisti kunniakkaan Hornet-mallinimen paluun

Huhut Honda XL750L Transalpista voimistuvat – esittely marraskuussa?

Honda rekisteröi uudelleen "Transalp" -tuotenimen – uusi keskikoon adventure-malli tulossa?