Honda
Oli tullut taas se aika vuodesta, kun laitetaan ajovarusteet päälle, avataan läppärien kannet muistiinpanoja varten, asetellaan objektiivit kameroihin, putsataan linssit ja tehdään Motouutisten perinteinen moottoripyörien parivertailu. Kilpakumppaneiksi valittiin kaksi keskikoon seikkailupyörää. Kiinnostus tällaisiin pyöriin on kasvanut melkoisesti viime vuosina eikä syyttä: niiden ajo-ominaisuudet ja moottorit ovat kehittyneet silmissä ja muutkin ominaisuudet riittävät tyydyttämään monenlaisten käyttäjien tarpeet aloittelijoista vaativampiinkin kuljettajiin. Lisäksi ne ovat edullisia hankkia. Nyt siis ottamaan selvää siitä, kumpi vie voiton, vai ovatko mallit sittenkään suoraan toisiinsa verrattavissa?
Lue lisää ›
Honda CBR650R sisarmalleineen ovat ensimmäisiä, jotka on varustettu Hondan sähköisellä automaattikytkimellä, E-Clutchilla. Pitihän semmoinen ottaa koeajoon, kun kerran tarjoutui mahdollisuus. Mitä etuja ratkaisu tarjoaa, ja millainen on suositun sporttipyörän uusittu versio?
Lue lisää ›
Moottoripyörä symboloi monelle vapautta, kulkemisen ja olemisen mahtavuutta sekä sen omistaminen puhdasta iloa: kun sinulla on moottoripyörä, ja olet ajokuntoinen, voit milloin tahansa lähteä nauttimaan sillä ajamisesta ja kaikista haluamistasi moottoripyöräilyn ja mp-kulttuurin tarjoamista mahdollisuuksista. Miksi et siis voisi olla lapsenomaisen iloinen omasta pyörästäsi, ja jakaa tunteen muillekin? Tässä koeajajamme Tommi Lumiahon kertomus omasta Crossrunneristaan.
Lue lisää ›
Koeajoimme Hondan uuden matkapyörän NT1000 DCT:n. Pyörällä on iso lovi täytettävänään, sillä se paikkaa sellaisten legendaaristen mallien kuin NT 700 Deauvillen, ST1300 Paneuropeanin ja VFR1200F:n valmistuksen lopettamisen jättämää aukkoa.
Lue lisää ›
Valitsimme ensi kertaa Vuoden koeajopyörän ja Vuoden uutuusmallin viime vuonna koeajamiemme pyörien joukosta. Voittajaksi selvisi kaksi erimerkkistä ja mallista pyörää. Mitä erityistä näissä oli, että ne valittiin monien erittäin hyvien vaihtoehtojen joukosta?
Lue lisää ›
Testasimme kaikkiaan 19 eri moottoripyörää vuonna 2021, uutena asiana teimme viidestä pyörämallista myös videokoeajon selventämään asiaa. Uusi vuosi tuo uudet kujeet, joten kehitämme koeajojamme entisestään vuoden 2022 aikana. Tavoitteena on lisätä testattujen pyörien määrää, laajentaa skooppia ja merkkivalikoimaa sekä tietenkin tehdä entistä syvällisempia koeajojuttuja. Mutta uusia odotellessa tässä nautittavaa silmäntäydeltä.
Lue lisää ›
Julkaisimme jo aiemmin Motovideo-videokoeajon Honda NC 750 DTC:stä, tässä vielä tarkempi tekstimuotoinen koeajo pyörästä heille, jotka sellaisesta enemmän pitävät. NC 750 on keskikokoinen adventure- tai touring- tai yleispyörä. Se taipuu moneen, mikä on ehdottomasti sen vahvuus yhdessä kätevän moottorin ja siihen hyvin istutetun kaksoiskytkinautomaattivaihteiston kanssa.
Lue lisää ›
Aavistuksen adventurepainotteisempi Honda CRF300L Rally on samankokoisen CRF300L-sisarmallin rinnakkaisversio. Pyörällä on aikuisen mitat, ja se on päivittynyt vahvasti mallivuodelle 2021. Moottori on isompi, tehokkaampi ja väännökkäämpi ja täyttää tietenkin myös Euro 5 -normit. Koeajajamme Tommi Lumiaho tykkäsi pyörästä kovasti, totesi, että se houkuttelee yhä hankalampiin paikkoihin kuljettajansa, koska kaikki tuntuu mahdolliselta. Katso video, niin kuulet mitä muuta Keski-Euroopassa matkapyöränäkin mainetta niittänyt Honda käyttäjälleen tarjoaa.
Lue lisää ›
Hondan NC750X on päivitetty keväälle 2021, ja kävimme ottamassa tyypit pyörästä. Testasimme pyörän edellisen mallin 2015, ja silloin koeajaja nimesi sen vaihteiden vaihdon mestariksi. Se johtui kaksoiskytkinautomaatista, jollaisella tämä uusikin malli oli varustettu. Miten onnistui ajaminen automaattivaihteilla, ja mitä muita kokemuksia pyörästä ehti kertyä?
Lue lisää ›
Lupasimme näistä Motouutisten Motovideotesteistä tarkemman läpikäynnin vielä kirjallisena, ja tässä Hondan ison Rebelin koeajokertomus heille, jotka mieluummin lukevat pyörästä kuin katsovat vain videon. Sää ei ollut varsinaisena koeajopäivänä mikään parhaista parhain, vaan kylmä ja kolea, onneksi sitten parempaakin keliä ja nautiskelua mahtui mukaan.
Lue lisää ›
Motouutisten ensimmäisessä videokoeajossa, Motovideossa, testattavana on Hondan vuodelle 2021 julkistama iso Rebel. Africa Twinin 1084-kuutiosenttimetriseen moottoriin pohjautuva cruiseri, jossa on DCT-vaihteisto. Matala istumakorkeus ja karunmusta tai punainen ulkonäkö sisältävät menestyshitin ainekset – vai sisältävätkö?
Lue lisää ›
Motouutisten kestotestissä oli viime kesänä tuore uutuus, täysin päivitetty 2020 vuosimallin Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT. Kyse on kaksoiskytkinautomaatilla varustetusta seikkailupyörästä. Adventure Sportsilla ajoi kaikkiaan viisi eri kuljettajaa, osa pidemmän, osa lyhyemmän matkan. Seuraavassa puidaan käytännön kokemuksiin perustuen Hondan sopivuutta ja toimivuutta; mikä siinä on hyvää, mikä kaipaa parantamista ja mihin se parhaiten sopii, mitä sillä kannattaa tehdä.
Lue lisää ›
Motouutisilla oli viime kesänä kestotestissä DCT- eli kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla varustettu vuosimallin 2020 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports. Pyörä osoittautui kaikin puolin erinomaisen hyväksi ja laadukkaaksi. Loppuraportin ensimmäisessä osassa enemmän käytännön lukuja ja toisessa osassa sitten pyörän varsinainen arvionti.
Lue lisää ›
Motouutisten kestotestipyörä Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT on jo palautettu maahantuojalle, mutta ennen loppuyhteenvetoa katsaus pyörän moderniin elektroniikkaan ja sen monipuolisiin ominaisuuksiin ja säätöihin. Pyörän päämittaristona toimiva iso väri-TFT-näyttö on erittäin laadukas, ja vaikka säätönippeleiden ja -ominaisuuksien määrä ensin yskittääkin, niihin kannattaa vakavissaan perehtyä. Palkinto on hyvä.
Lue lisää ›
Motouutisten kestotestipyörällä on takana tätä kirjoitettaessa jo paljon enemmänkin kilometrejä kiitos osan testitiimistä tekemän Lapin ja Norjan matkan, mutta se on eri tarinaa. Tässä keskitytään tuhannen kilometrin raportin jälkeen seuranneisiin reiluun seitsemään tuhanteen kilometriin ja niiden antamaan vaikutelmaan. Katso myös video.
Lue lisää ›
Otimme tuliterän Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT -mallin 15 000 kilometrin kestotestikäyttöön 6.4.2020. Testi on sujunut alkuun hitaasti kiitos ankeitten kelien, mutta viime viikolla pyörä käytettiin ensi huollossa, kun reilut 1000 kilometriä oli saatu mittariin. Tässä ensivaikutelmia pyörästä myös parin videon muodossa.
Lue lisää ›
Motouutiset-moottoripyörälehden ensimmäinen kestotestimoottoripyörä on Hondan uunituore CRF1100L Africa Twin Adventure Sports -malli. Ajamme kesän mittaan sillä noin 15 000 kilometriä, jotta saamme selvitettyä, millaisesta pyörästä oikeasti on kyse, ja miten isolla kädellä uusittu malli toimii eri olosuhteissa.
Lue lisää ›
Motouutisten moottoripyörätoimittaja Tero Kiira on kiireinen mies. Hän on koko talven kiertänyt pitkin ja poikin maailmaa eri koeajoilla, ja niistä on myöhemmin tulossa koeajoraportteja Motouutisten sivuille. Tänä viikonloppuna Tero on Espanjassa koeajamassa Harrikoita.
Lue lisää ›
Minulla oli perjantaina tilaisuus ajaa muutama kymmenen kilometriä viime syksynä EICMA:ssa esitellyllä uunituoreella ja täysin uusitulla Honda Gold Wingillä vuosimallia 2018. Emme normaalisti kommentoi näin pienen kokeilun perusteella yhtään mitään, mutta tässä tapauksessa on pakko. Keskityn vain niihin asioihin, mitä ehdin kokeilla, muu jääköön varsinaisen koeajon huoleksi.
Lue lisää ›
Honda XAdventure on erikoinen kapistus. Honda mainostaa sen sopivan yhtä hyvin suurkaupungin kaduille ja pienille kujille urbaaniin menoon kuin hiekka- tai metsäteille, kun etsitään sitä salaista uimapaikkaa tai eväsretkipaikkaa vaikkapa kahdelle. Miten se sitten oikeasti toimii kaksoisroolissaan? Pyörä on omassa luokassaan jossain skootterin ja moottoripyörän välimailla, ja seikkailullisuus antaa sille aivan oman aspektinsa.
Lue lisää ›