Giovanni Castiglioni toteaa, että huhut MV Agustan hankalasta tilanteesta ovat vaikeuttaneet neuvotteluja entisestään uusien mahdollisten yhteistyökumppaneiden kanssa Mercedes-AMG:n yhteistyön päätyttyä.

– MV Agusta on vaikeassa tilanteessa. Lisäksi se on ristiriitainen. Toisaalta valmistimme 8500 moottoripyörää vuonna 2015 ja liikevaihtomme oli yli 100 miljoonaa euroa, joka on ennätyksemme. Silti olemme syvässä taloudellisessa maksuvalmiuskriisissä, koska kulumme ovat liian suuret.

Castiglioni analysoi tarkkaan markkinat ympäri maailman sekä peilasi MV Agustan tuotevalikoimaa suhteessa siihen. Valmistajan kolmisylinterinen mallisto antaa vakaan pohjan keskikokoisten pyörien markkinoille, mutta tässä luokassa kilpailu on kovaa, ja voitto per myyty pyörä on rajallinen. Tämän vuoksi hän uskoo, että yritys tarvitsee uuden nelisylinterisen superbiken. Sen moottori perustuisi nykyiseen kolmisylinteriseen malliin, joka on sekä järkevä, kompakti että erittäin tehokas.

MV tarvitsee korkeita katteita tahkoavan pyörämallin, muuten se ei pysty pitämään nykyistä tuotantojärjestelmää yllä. Tällä hetkellä työntekijöiden määrä ylittää tuottavuuden. Kyse on paitsi kovatasoisista osaavista tuotantolinjoilla työskentelevistä, myös myynti- ja muulla valkokauluspuolella työtään tekevistä, joiden määrää Castiglioni joutuu niin ikään vähentämään.

Konkurssiin vai velkasaneeraukseen?

Yritys on hakeutumassa velkasaneeraukseen, päätös joko siitä tai konkurssista tulee lokakuun mittaan. Siihen asti yritys keskittyy pitämään tilanteen ennallaan.

Castiglioni uskoo, että huippuluokan nelisylinterisellä MV Agustalla olisi edelleen kysyntää markkinoilla. Jopa niin paljon, että se nostaisi tuotantomäärät kattoon, mutta paljon paremmalla katteella kuin mitä kolmisylinterisistä malleista saadaan.

– MV Agustan ei saisi kasvaa nykyistä kokoaan suuremmaksi, vaan optimoida tuotantolinjansa tämän koon mukaan. Se ei ole helppo tehtävä: olemme liian iso, jotta meitä voitaisiin pitää tyypillisenä huippuluokan italialaisena käsityöläisenä, mutta liian pieni ollaksemme kilpailukykyisiä todellisia teollisuudenalan jättiläisiä vastaan, Castiglioni pohtii Cycle Worldille antamassaan haastattelussa.

Yrityksen seuraava suuri haaste on joka tapauksessa saada taloudellista tukea velkojen saamiseksi pois päiväjärjestyksestä sekä rahoituksen järjestämiseksi uusien tuotteiden, erityisesti nelisylinterisen mallin kehittämistä varten.

MV Agusta tarvitsee Castiglionin mukaan vähintään 30 miljoonaa euroa päästäkseen taas jaloilleen. 50 miljoonalla se pystyisi jo aloittamaan uuden nelisylinterisen mallin kehittelyn.

Aiheesta aiemmin:

MV Agusta vakavissa taloudellisissa vaikeuksissa - hakeutui yrityssaneeraukseen

Tämä moottoripyörä on Mercedes-AMG GT:n omistajille suunnattu