- Moottoripyörälläajo on alaraajahalvaantuneelle teknisesti haastavampaa. Koska insinöörinä kuitenkin ratkon tekniikkaan liittyviä ongelmia työkseni, sain viime vuonna kahvitauolla kollegoideni kanssa idean lähteä suunnittelemaan täysin uudenlaista moottoripyörää, joka ratkaisisi niitä ongelmia, joita kaltaiseni pyörätuolissa istuvat ajajat kohtaavat. Työnantajani Etteplan tuki minua suunnitelmissani, ja yhdessä olemme nyt tehneet näistä mullistavista parannuksista totta, Ulla Kulju kertoo Etteplanin tiistaina lähettämässä tiedotteessa.
Teini-ikäisenä lumilautaonnettomuudessa halvaantunut Kulju kertoo, ettei hän pystynyt aiemmalla pyörällään ajamaan kurveihin yhtä nopeasti kuin kilpailevat kuljettajat, sillä alaraajahalvaantuneena pyörää ei voi kallistaa riittävästi. Toinen haaste liittyi jalkoihin: jos Kuljun tarranauhalla pyörään kiinnitetyt jalat irtosivat vauhdissa, joutui hän lopettamaan kilpailun kesken.
– Uusi 3D-tulostusta hyödyntävä pyöräni on taidonnäyte siitä, mitä uudenlaisella, luovalla insinöörisuunnittelulla parhaimmillaan saadaan aikaan. Uudenlaiset jalkatapit tekevät ajamisesta turvallisempaa. Niiden avulla riittää, että saan nostettua jalkoja lähemmäs, jolloin magneetti nappaa jalat kyytiin ja lukitsee ne pyörään uudestaan. Uuden istuimen ansiosta voin puolestaan siirtää painoani ja kallistaa pyörää terveiden kuskien tapaan. On ollut mieletöntä huomata, että voin ajaa mutkiin vauhdilla ja luottaa siihen, että pitoa riittää.
– Jos ollaan aivan tarkkoja, niin minä en suunnitellut tätä penkkiä, vaan annoin siihen idean yhdessä kollegani Tommi Tarvosen kanssa. Suunnittelijoina toimii Etteplanin AMO-tiimi, johon kuuluvat Tuomas Tervo, Ilkka Rytkönen, Joonas Karjalainen ja Jani Renvall. Osat istuimeen printattiin 3D Formatechissä, täsmentää Ulla Kulju tiedotetta.
Oletko jo päässyt testaamaan uutta pyörääsi?
– Kyllä, kävimme viime marraskuussa Alastaron radalla ajamassa, silloin pääsin testaamaan uutta pyörääni ja penkkiä. Se oli ensimmäinen versio kyseisestä penkistä. Sen jälkeen teimme toisen iteraation, jossa haimme sitä, että mitä muuta me siihen vielä haluaisimme. Saatujen kokemusten pohjalta päätimme, että haluamme yhdistää näiden kahden ominaisuudet, eli tulossa on vielä kolmas versio. Molemmat tähän mennessä valmistetut penkit ovat nyt nähtävillä MP18-messuilla. Samoin jalkatapit, joista toiset ovat pöydällä hiplattavissa ja toiset pyörässä kiinni.
Miltä uusi pyörä ja suunnittelemasi uusi penkki tuntuivat ajaa.
– Pyörä onnistui hienosti, olen siihen hyvin tyytyväinen. Positiivisin asia tähän mennessä on se, miten uuden penkin myötä pystyn siirtymään puolelta toiselle. Se apu mitä saa jo pienestä liikkeestä siihen, että pyörää pystyy kallistamaan ja pitoalue renkaassa on parempi on ihan huikeeta. Sen huomasi heti.
Make (Marko Rättö) kokeili sitä myös. Hän osaa antaa oman arvionsa pyörästä ja sen ajo-ominaisuuksista pidemmän ajokokemuksen pohjalta. Hän pystyy myös ottamaan kantaa siihen, millaista on ajaa tällä uudella penkillä kontra tavallisella penkillä terveen, eikä halvaantuneen kuskin näkökulmasta. Hän arvioi myös sitä, miten hyvin penkki vastaa niihin asiohin, mitä me siihen haimme.
Onko uudesta penkistä apua kaikille ratamoottoripyöräilijöille?
– Make tykkäsi penkistä ja sanoi, että siitä voi oikeasti olla apua kävelevillekin ratamoottoripyöräilijöille. Heille, joilla ei vain yksinkertaisesti keskittyminen riitä "hengaamiseen", tai jotka eivät uskalla roikkua, tai eivät pääse niin paljoa liikkumaan kuin mitä pitäisi. Tällä tavalla penkistä voi olla apua tähän ongelmaan kaikille. Make on lisäkseni ainoa, joka uuden penkin on nähnyt niiden henkilöiden lisäksi, jotka penkkiä ovat virallisesti suunnitelleet ja tehneet. Olemme todella pienellä porukalla sitä salaa rakentaneet ja testanneet.
Harmittaa, että talvi tuli niin nopeasti, emmekä tästä syystä päässeet testaamaan yhtä päivää enempää. Nyt on ajatuksena, että kun maaliskuun alussa lähetään Magny-Coursiin, Ranskaan ajamaan ensimmäisiin MM-kisojen testipäiviin, niin josko siellä päästäisiin testaamaan penkkiä isolla radalla ja kunnon kelissä. Oli kuitenkin todella positiivista, että pääsimme kokeilemaan sitä edes päivän.
Oli huikeaa, miten paljon se vaikutti ja kun penkki liikkuu sivuttaissuunnan lisäksi myös edestakaisin, niin suorilla se vie tavallaan automaattisesti muna-asentoon, mikä sekin on järjettömän hyvä: saa olla suoraan pleksin takana, kun suora alkaa. Ja jos miettii, ei pelkästään vammaiskuskeja vaan käveleviäkin kuskeja, niin kun se penkki liikkuu tällä tietyllä tavalla, niin kaikki liikkuminen siinä pyörän päällä on rauhallisempaa, ei tarvitse nousta jaloilleen ja siirtää "persusta", joten itse ajamisesta tulee vakaampaa, kun penkki hoitaa liikkumisen. Ei tarvitse itse "pomppia" siinä edes takaisin. Siinä mielessä penkki toimi kyllä ihan loistavasti. Messuilla sitten pääsette näkemään penkin lähempää ja lisäksi videotallennetta ajetuista testeistä.
– Itselläni on suuret odotukset. Toki testaaminen jatkuu vielä perjantaisen julkistamisen jälkeenkin. Ja kunhan saamme kolmannen version valmiiksi, niin sitä ajetaan, testataan ja aletaan miettimään kestävyyttä ja tietenkin jatkojalostusta. Penkin jousijäykkyyttä saa säädettyä, ja kaikki sen osat ovat 3D-printattuja. Testaamme myös sitä, miten jouset kestävät, ja mikä on mahdollisesti heikoin kohta ja minkälaista "ryttyytystä" se oikeasti kestää. Näistähän ei vielä oikein osata sanoa mitään, ennen kuin päästään kunnolla ajamaan.
Tiedotteessa kerrottiin myös uusista jalkatapeista. Miltä ne tuntuivat ajaessa?
– Jalkatappien uusi magneettisysteemi oli myös silloin marraskuussa testattavana ja sekin toimi todella hyvin. Se oli oikein positiivinen yllätys. Plussana siinä on myös se, että todella kuulet, kun ne magneetit naksahtavat kiinni, jolloin tiedät että jalat ovat varmasti oikeassa paikassa. Ja kun ne eivät voi mennä väärin. Siinä on siis samalla on puhdas turvallisuusnäkökulma.
Työnantajasi Etteplan on vahvasti mukana tulevalla kaudella?
– On mahtavaa, että Etteplan on lähtenyt näin isosti mukaan ja on oikeasti panostanut tähän. Pelkästään penkki- ja jalkatapit -projektia varten on neljä ihmistä tehnyt puoli vuotta töitä. Se on iso panostus firmalta, että pistetään työtunteja ja rahaa kiinni. Lisäksi he lähtevät vielä pääsponsoriksi, mikä on todella upea juttu. On hienoa päästä ajamaan heidän väreissään ja edustamaan firmaa ihan työntekijänäkin.
Harvalla työpaikalla kannustetaan tällä tavalla työntekijöitä heidän vapaa-ajan jutuissaan. Mielelläni olen heidän remmissään senkin takia, että se on koko pakettina niin uskomaton. Sieltä tulee lisäksi tietotaitoa ja mistä muusta työstä voit oikeasti saada työnantajan tuen siihen, että olet pois töistä? Se on mielestäni kultaakin kalliimpi juttu.
Firma oikeasti ymmärtää, että joutuu olemaan päiviä pois, kun tällaista haluaa tehdä ja että se on heille ihan ok. Kerrassaan upeaa ja muutenkin tänä vuonna kaikki vanhat sponsorit lähtivät mukaan ja uusiakin tuli matkaan. Keskusteluissa on vielä pari ihan uutta asiaa. Tämä on koko ajan kasvamassa ja menossa isompaan suuntaan. Minulla on loistava tukijoukko kaikin puolin. On upeaa lähteä jälleen uuteen kauteen, Ulla Kulju iloitsee.
Jossakin vaiheessa pohdit siirtymistä 600cc:stä 1000cc:en pyörään?
– Ensi kaudella pyöräni on Honda CBR600RR vm. 2015, eli se on ihan niitä viimeisimpiä, mitä tätä kuussatasta cebaria on valmistettu. Päädyin siihen, että 600cc on edelleen parempi. 1000cc on vaan niin paljon isompi, että näin pienenä ja kevyenä siihen tonniseen on vielä matkaa. Pitää jättää vielä jotain haasteita tulevaisuuteenkin.
Tuleeko tiimiisi muutoksia tulevalle kaudelle?
– Samalla porukalla lähdetään liikenteeseen, toki aviomieheni Antero Kemppainen on vielä siinä lisänä. Tosin nyt on jaettu tiimiä siten, että ei lähdetä ihan niin isolla porukalla matkaan, kun on niin monta pidempää reissua tiedossa. Lisäksi MM-kisajärjestäjiltä tuli tieto, että jos aikoo ajaa Le Mansissa kilpaa, niin pitää osallistua kaikkiin osakilpailuihin. Me pidimme Mugellon-kisaa vähän optiona, että voitaisiin se jättää välistä, mutta nyt sitten päätettiin, että mennään joka paikkaan.
Täytyy kerätä rahaa vähän enemmän, että pääsemme käymään kaikki kolme ulkomaan kisaa. Tästä syystä matkaan lähtee maksimissaan kolme henkeä per reissu, niin siten kustannuksetkin pysyvät siedettävinä ja näin ollen kaikki saavat lomansa järjestettyä sillä tavalla että pystymme siihen. Lars "Lasse" Törnqvist, Marko "Make" Rättö, Sami Vieltojärvi, Pertti Lindegren ja Antero Kemppainen muodostavat tiimini.
Mitkä ovat tulevan kauden tavoitteesi?
– Nyt kun on uusi pyörä ja uudet kujeet, niin haluan tottakai parantaa joka paikassa, minne menemme ajamaan, ja saada parempia kierrosaikoja. Pikkuisen pitää voittaa itsensä viime kauteen nähden. Ja tottakai tavoitteena olisi hyvä fiilis ja mahdollisesti hyvät sijoituksetkin. Vielä parempi olisi, jos Suomen kisoissa pärjäisin näitä tavan tallaajia, käveleviä vastaan. Mutta toki pääsääntöisesti kaikki tähtäin on tuonne MM-kisoihin. Hyvää mieltä, hyvää tekemistä ja hauskoja, ikimuistoisia hetkiä. Siinähän sitä on yhdelle kaudelle taas tavoitteita ihan mukavasti.
Nähdääkö sinua Suomen rr-radoilla?
– Tarkoitus on ajaa kesäkuussa Motoparkissa, heinäkuussa Kemorassa ja elokuussa Alastarolla. Siihen elokuun viimeiseen Motoparkissa ajettavaan kisaan en enää ehdi, koska silloin pyörä lähtee jo Mugelloa kohti. Messuillahan olen mukana pitkin kevättä, kuten MP18-messuillakin. Omalta osaltani messujen rakentaminen alkaa huomenna kymmeneltä. Tiukka viikonloppu on tulossa. Ja lisäksi olen mukana myös Kuopiossa sekä Jyväskylässä. Uusi pyöräni on nähtävillä kaikissa näissä tapahtumissa ja siltä osin kaikki on suurin piirtein valmiina. Viimeiset osat pitää vielä hakea postista, eli ei tule kiirekään.
Etteplan hakee uudelle istuinosalle parhaillaan patenttia, ja toiveenani onkin, että saisimme pyörän laajemmalle yleisölle tuotantoon, jolloin siitä voisivat hyötyä muutkin kaltaiseni vammaisurheilijat, Ulla Kulju toteaa lopuksi.
Aiheesta aiemmin:
Ulla Kuljulle iso uusi pääsponsori
Ulla Kuljulle hurrattiin ja taputettiin seisaaltaan Ranskan Le Mansissa
Ulla Kuljun villi vuosi: oma legohahmo ja paljon uusia ystäviä ja faneja