Kawasaki
Testasimme kaikkiaan 19 eri moottoripyörää vuonna 2021, uutena asiana teimme viidestä pyörämallista myös videokoeajon selventämään asiaa. Uusi vuosi tuo uudet kujeet, joten kehitämme koeajojamme entisestään vuoden 2022 aikana. Tavoitteena on lisätä testattujen pyörien määrää, laajentaa skooppia ja merkkivalikoimaa sekä tietenkin tehdä entistä syvällisempia koeajojuttuja. Mutta uusia odotellessa tässä nautittavaa silmäntäydeltä.
Lue lisää ›
[Tero Kiira, Vic, Espanja] Yksi Euroopan myydyimmistä nakupyöristä on Kawasaki Z 900. Kävimme koeajamassa sen Espanjassa juuri ennen koronakriisin puhkeamista. Miltä tuntuikaan täysin uudistunut Kawasaki, onko suosioon syytä jatkossakin?
Lue lisää ›
Motouutisten moottoripyörätoimittaja Tero Kiira on kiireinen mies. Hän on koko talven kiertänyt pitkin ja poikin maailmaa eri koeajoilla, ja niistä on myöhemmin tulossa koeajoraportteja Motouutisten sivuille. Tänä viikonloppuna Tero on Espanjassa koeajamassa Harrikoita.
Lue lisää ›
ZZR1400:n sarviin hyppäsi mielenkiinnolla ja suurilla odotuksilla. Poliisinkin käyttöönsä hyväksymä ajokki enteili rajatonta voimaa ja edistyksellisiä ajo-ominaisuuksia. Kylmätyypityksissä pyörä oli vastannut hämmästyttävän suuresti omaa CBR600f-pyörääni (yhtäläisyydet toki rajoittuivat lähinnä ajoergonomiaan). Eteenpäin nojaava, muttei liian sporttinen kyykkyasento, leveä tankki ja leveät sarvet enteilivät jyhkeän raskasta käsiteltävyyttä ja verkkaisia suunnanmuutoksia.
Lue lisää ›
Kawasaki 1400 GTR on iso, tehokas ja sporttinen matkamoottoripyörä. Sen 1352 cm3 moottori herättää kunnioitusta ja antaa kulkuun ripeyttä tarvittaessa, mutta samalla se on hyvin varusteltu ja moderni väline miellyttävään matkantekoon.
Lue lisää ›
Saimme koeajettavaksi Jokiniemi Motorsilta liikkeen omassa käytössä olevan v 2012 mallisen Kawasaki Versys 1000-merkkisen ´sport adventurerin', kuten valmistaja sitä kutsuu. Tämän luokan pyörät on tarkoitettu omien polkujensa kulkijoille. Osa näistä on enduromaisempia, osa selkeämmin asvalttipyöriä. Versys 1000 edustaa kunnialla jälkimmäistä joukkoa. Kawasakin luonteenpiirteet voi tiivistää aakkosjärjestyksessä kolmeen sanaan: ajoasento, käsiteltävyys ja moottori.
Lue lisää ›
[Motouutiset, EICMA, Milano] Vuonna 1966 herrat Valerio Bianchi, Giuseppe Morri ja Massimo Tamburini perustivat BI-MO-TA-nimisen yrityksen. Kyllä, nimi juontuu heidän sukunimiensä alkukirjaimista. Bimotan legenda elää edelleen: 2023 EICMA:ssa nähtiin Bimota Tera, kunnianhimoinen crossover-malli.
Lue lisää ›
[Motouutiset, EICMA, Milano] Mallikoko "500" on ollut Kawasakin tuotannossa jo vuodesta 1969 legendaarisen "leskentekijän", Mach III -mallin myötä. EICMA:ssa japanilaisvalmistaja esitteli kaksi uutuutta, Z500:n ja Ninja 500:n vuodelle 2024.
Lue lisää ›
[Motouutiset, EICMA, Milano] Kawasakin osasto EICMA:n pressitilaisuudessa oli tupaten täynnä. Tiedettiin odottaa näytille uuden hybridipyörän tuotantoversiota, mutta vihreä japanilainen esittelikin mm. sille uuden rinnakkaisversion ja kaksi 500-kuutioista mallia: Ninja ja Z 500:set.
Lue lisää ›
Kawasaki hämmentää moottoripyörämaailmaa. Se ehti hädin tuskin julkistaa kaksi uutta kevariluokan sähkömoottoripyörämallia, kun se toi jo julkisuuteen uuden hybridivoimanlähteellä varustetun Ninjan.
Lue lisää ›
Kawasaki julkisti virallisesti kaksi sähkökevytmoottoripyörämallia, Z e-1:n ja Ninja e-1:n. Ainakin osassa Eurooppaa mallien pitäisi tulla myyntiin vielä tämän vuoden puolella. Katso tiedot ja kuvat.
Lue lisää ›
Enduron SM-sarja päättyi viikonloppuna Mikkelissä ja Kawasaki Racing Team Sumekon Jussi Arvaja starttasi kauden päätösosakilpailuun pisteen päässä E1-luokan pronssimitalista. Hän tiedosti tilanteen, että mitalin ottaa se, kumpi on nopeampi, Arvaja vai Niko Puotsaari. Jämsäläinen oli nappaamassa vielä ennen viimeistä maastokoetta palkintokorokepaikan kilpailusta, mutta AT-minuutit maalista tiputtivat hänet kilpailussa lopulta viidenneksi ja SM-sarjassa Arvaja oli neljäs.
Lue lisää ›
Kawasakin tekemässä haastattelussa valotetaan Kimin suhdetta ja intohimoa motocrossiin sekä sitä, missä roolissa laji oli hänellä F1-aktiivivuosinaan.
Lue lisää ›
Carwowin Mat Watson päätti kisata Lamborghini Huracan Turbolla Kawasakin mekaanisesti ahdettua Kawasaki H2R:ää vastaan. Vastakkain oli 1100 hevosvoimaa ja 310 hevosvoimaa.
Lue lisää ›
Autopuolella pelkästään sähköllä toimivien ajoneuvojen rinnalla nähdään myös erilaisia hybridiratkaisuja. Nämä ovat enimmäkseen loistaneet poissaolollaan moottoripyöräpuolella. Kawasaki esitteli kuitenkin viime marraskuussa Milanossa Ninja HEV-mallin, jonka pitäisi tulla tuotantoon ensi vuonna. Ja nyt Hondan patentit kertovat, että se suunnittelee moottoripyörää, jossa on polttomoottorin lisäksi peräti kaksi sähkömoottoria.
Lue lisää ›
Enduron SM-sarja jatkui viime viikonloppuna Riihimäellä ajettavalla kahden osakilpailun viikonlopulla, missä reitti oli tehty vauhdikkaaksi sekä erikoiskokeet olivat lyhyitä. Kawasaki Racing team Sumekon (KRTS) kuljettajista parhaiten suoriutui Jussi Arvaja, joka oli E1-luokassa molempina päivinä seitsemäs.
Lue lisää ›
Matrix- ja John Wick -elokuvien tähti Keanu Reeves on intohimoinen motoristi. Niin intohimoinen, että hänellä on Gard Hollingerin kanssa yhteinen moottoripyörätehdas ja oma moottoripyörämerkki. Yksi pyörämerkki ja -malli on kuitenkin hänelläkin unelmissaan yli muiden.
Lue lisää ›
Kawasaki-kuljettajia nähtiin viime viikonloppuna Heinolan MM-endurossa palkintokorokkeella, kun lauantaina Jani Salonen oli kolmas Open4s-luokassa ja sunnuntaina puolestaan Jussi Arvaja nousi kolmannelle korokkeelle palkintojenjakoon. Arvaja kehui kilpailua myös auliisti ja oli aidosti innoissaan tapahtumasta sekä formaatista.
Lue lisää ›
Neljä suurta japanilaismoottoripyörävalmistajaa kertoi keskiviikkona perustaneensa teknologian tutkimusyhdistyksen kehittämään vetykäyttöisiä moottoreita hiilineutraaliin yhteiskuntaan siirtymisen helpottamiseksi.
Lue lisää ›
Japsistarat oli jälleen kerran mukana Keski-Suomen mp-näyttelyssä ja osastolla oli mukavien ihmisten lisäksi muutama harvinaisempi pyörä, kuten yksi Suomen kolmesta latolöytö-Bridgestonesta.
Lue lisää ›