Kawasaki
[Tero Kiira, Vic, Espanja] Yksi Euroopan myydyimmistä nakupyöristä on Kawasaki Z 900. Kävimme koeajamassa sen Espanjassa juuri ennen koronakriisin puhkeamista. Miltä tuntuikaan täysin uudistunut Kawasaki, onko suosioon syytä jatkossakin?
Lue lisää ›
Motouutisten moottoripyörätoimittaja Tero Kiira on kiireinen mies. Hän on koko talven kiertänyt pitkin ja poikin maailmaa eri koeajoilla, ja niistä on myöhemmin tulossa koeajoraportteja Motouutisten sivuille. Tänä viikonloppuna Tero on Espanjassa koeajamassa Harrikoita.
Lue lisää ›
ZZR1400:n sarviin hyppäsi mielenkiinnolla ja suurilla odotuksilla. Poliisinkin käyttöönsä hyväksymä ajokki enteili rajatonta voimaa ja edistyksellisiä ajo-ominaisuuksia. Kylmätyypityksissä pyörä oli vastannut hämmästyttävän suuresti omaa CBR600f-pyörääni (yhtäläisyydet toki rajoittuivat lähinnä ajoergonomiaan). Eteenpäin nojaava, muttei liian sporttinen kyykkyasento, leveä tankki ja leveät sarvet enteilivät jyhkeän raskasta käsiteltävyyttä ja verkkaisia suunnanmuutoksia.
Lue lisää ›
Kawasaki 1400 GTR on iso, tehokas ja sporttinen matkamoottoripyörä. Sen 1352 cm3 moottori herättää kunnioitusta ja antaa kulkuun ripeyttä tarvittaessa, mutta samalla se on hyvin varusteltu ja moderni väline miellyttävään matkantekoon.
Lue lisää ›
Saimme koeajettavaksi Jokiniemi Motorsilta liikkeen omassa käytössä olevan v 2012 mallisen Kawasaki Versys 1000-merkkisen ´sport adventurerin', kuten valmistaja sitä kutsuu. Tämän luokan pyörät on tarkoitettu omien polkujensa kulkijoille. Osa näistä on enduromaisempia, osa selkeämmin asvalttipyöriä. Versys 1000 edustaa kunnialla jälkimmäistä joukkoa. Kawasakin luonteenpiirteet voi tiivistää aakkosjärjestyksessä kolmeen sanaan: ajoasento, käsiteltävyys ja moottori.
Lue lisää ›
Vaihdettavien akkujen yhteismitalliseen vaihdettavuuteen pyrkinyt moottoripyörävalmistajien konsortio on päässyt sopimukseen vaihdettavien akkujen ja korvaavien järjestelmien standardista, kerrotaan Hondan julkistamassa tiedotteesssa. Yhteinen standardi mahdollistaa akkujen jakamisen ja vaihtamisen sekä nopeuttaa sähkömoottoripyörien yleistymistä ensi vaiheessa ainakin Japanissa.
Lue lisää ›
Maailmalla on nähty vakoilukuvia tulevasta Kawasakin mekaanisesti ahdetulla moottorilla varustetusta H2-mallisarjan sport tourerista. Mitä muuta matkamoottoripyörä enää ahtimen ja elektronisesti säätyvän jousituksen lisäksi kaipaakaan?
Lue lisää ›
Kuusinkertainen Superbike-luokan maailmanmestari, Kawasakin Jonathan Rea paljasti epäonnistuneensa moottoripyöräkortin teoriakokeessa, joten hänellä ei ole olemassakaan moottoripyörän kuljettamiseen oikeuttavaa ajokorttia.
Lue lisää ›
Oheinen video on Mechanimationsin tuotantoa ja siinä vuosimallin 1993 Kawasaki KX250 kurapyörän kaksitahtimoottori purkaa ja kokoaa itse itsensä. Video on kuin taikuutta, sillä kaikki tosiaan tapahtuu itsestään. Ainoa aktiivinen henkilö videossa on uusi mäntä, joka johtaa tapahtumaa. Kaikkien vähänkään moottoreista kiinnostuneiden kannattaa katsoa video. Varoituksen sana: katsomista on vaikea keskeyttää, siksi taianomaisesti video on toteutettu oikealla moottorilla ja oikeilla osilla.
Lue lisää ›
Hartaasti odotettu Bimotan KB4-malli on päässyt virallisiin ajotesteihin asti ja etenee suunnitellusti huhtikuussa 2021 tapahtuvaa julkistustaan kohti.
Lue lisää ›
Ruotsissa myydään neljä kertaa enemmän moottoripyöriä ja miltei kolme kertaa enemmän mopoja kuin Suomessa. Missä syy?
Lue lisää ›
Kawasaki esittelee yleensä marraskuun EICMA-messuilla teknologioita, joita se kehittelee tulevaisuutta varten. Tänä vuonna messut jäivät väliin virusuhan vuoksi, joten vihreää väriä tunnustava japanilaisvalmistaja julkaisi tiedotteen sekä videoita, missä se kertoo tämänhetkisistä kehityskohteistaan. Esimerkkeinä niistä on hybriditeknologia, itsestään kulkeva mönkijä sekä Kawan keinoälyn kehitystyön nykytila, joista kaikista myös videot.
Lue lisää ›
Moottoripyörien ja mopedien rekisteröinti nousi Euroopassa hieman alkuvuoden ontumisen jälkeen. Näyttää siltä, että optimismiin on aiheutta – varauksin.
Lue lisää ›
Kawasaki Heavy Indistries kertoi maanantaina, että se irrottaa tappiollisen moottoripyöriä valmistavan yksikkönsä ja moottorivalmistusliiketoimintansa osana suurta toimintansa uudelleenrakentamisen organisointia.
Lue lisää ›
Bimota esitteli viime syksynä Milanon Eicma-messuilla uuden Tesi H2 -mallin konseptia. Kuten nimi kavaltaa, pyörässä on Kawasakin mekaanisesti ahdettu H2-moottori. Malli on lopulta tulossa myyntiin.
Lue lisää ›
Neljä suurta japanilaisvalmistajaa eli Honda, Kawasaki, Suzuki ja Yamaha ovat panneet kilpailutilanteensa sivuun ja ryhtyneet kehittämään yhdessä standardoituja moottoripyörän akustoja. Kokeilu käynnistyy tässä kuussa.
Lue lisää ›
Kawasaki on jo vuosia kehittänyt tekoälypohjaista kuljettajan kanssa keskustelevaa järjestelmää pyöriinsä. Nyt se on patentoinut uutta teknologiaa, joka automaattisesti säätää ABS-jarruja ja luistonestoa sen mukaan, miten ajat.
Lue lisää ›
Siinä missä aiemmassa moottoripyörien turboahtamisen aallossa pyrittiin pienistä moottoreista saamaan lisää tehoa ja teknistä glooriaa, nyt kyse on myös tiukempien päästönormien täyttämisestä.
Lue lisää ›
USA:n merijalkaväksi on saanut käyttöönsä monipolttoainetoimiset kenttämoottoripyörät. Niitä voidaan käyttää kuljetuksiin sekä eri taistelukentillä. Pyörät toimivat sekä lentokonepetrolilla että dieselpolttoaineella. Alkuperältään ne ovat Kawasaki KLR650:jä.
Lue lisää ›
Kawasaki patentoi napaohjauksen käytettäväksi moottoripyörissään, mikä ensi kuulemalta kuulostaa hassulta, koska se hankki viime syksynä omistukseensa Bimotan, jolla on jo patentoituna sellainen. Joitakin eroavuuksia järjestelmissä kuitenkin on.
Lue lisää ›