Dieselmoottorin käyttö moottoripyörien voimanlähteenä on ollut harvinaista. Olemme aiemmin kirjoittaneet juttua Royal Enfieldin valmistamasta dieselmoottoripyörästä, joka oli tuotannossakin useampia vuosia. Siitä enemmän tässä: Keskiviikko 21.6.2023, Päivän video: maailman ainoa sarjatuotannossa ollut diesel-moottoripyörä ylsi 900 kilometriin tankillisella – kulutus 1,25 l/100 km

Toinen tuotannossa oleva / ollut dieselmoottoripyörä on omaa sukuaan Kawasaki KLR 650, jonka on sovittanut monipolttoainekäyttöön USA:n merijalkaväkeä varten Hayes Diversified Technologies omalla dieselmoottorillaan. Sotilaskielellä pyörän nimi on M103M1. Siitä enemmän tässä:Torstai 28.5.2020, Yhdysvaltain merijalkaväelle uudet lentokerosiinilläkin toimivat dieselmoottoripyörät – merkkiä Kawasaki!

Kolmas dieselmoottoripyörä on Sommer 462. Saksalaisvalmistajan pyörän moottorina puksutti teollisuuskäyttöön tarkoitettu dieselmoottori, ja valmistajan ilmoittama kulutuslukema oli 1,8 l / 100 km. Pyörän lienee käynyt huonosti, kun päästöstandardit ovat tiukentuneet.

Sommerista enemmän tässä jutussa: Tiistai 2.8.2016. Tässä 462-kuutioinen moottoripyörä, jonka kulutus on alle 2 litraa sadalla.

Axiom Diesel Cycles.

Axiom Diesel Cycles. Kuvassa vielä kehitysversio.

Mahdoton missio?

Axiom Diesel Cyclesin perustanut amerikkalainen Matthew Lach uskoo dieselmoottoripyörien tulevaisuuteen. Mies sai idean ollessaan hankkimassa itselleen amerikkalaista cruiseria, mutta huomasi, että kukaan ei valmistanut isoja raskaita cruisereita dieselmoottorisina. Hän halusi sellaisen, mutta ei halunnut maksaa loputtomasti polttoaine- ja huoltokuluja. Lisäksi Lach pitää dieselmoottorin vääntökäyrästä ja haluaa, että hänen moottoripyörässään on sellainen.

Vuonna 2012 mies päätti tehdä dieselmoottoripyöristä todellisuutta rakentamalla sellaisen!

Ensimmäinen Axiomin valmistama moottoripyörä, nimeltään Success, oli konseptikokeilu. Matthew valmisti sen niin monista suoraan hyllystä saatavista osista kuin kykeni löytämään. Moottoriksi hän valitsi Yanmarin V-twin-dieselin, jollaista käytetään generaattoreissa ja vastaavissa. Tehoa moottorissa oli reippaat 16 hevosvoimaa, ja sen maksimivääntö oli 40,95 Nm. Virkistääkseen sitä, Matthew asensi siihen turboahtimen, jolloin penkityksen mukaan teho nousi 27,2 hevosvoimaan ja maksimivääntö 57,87 Nm:n / 2500 rpm. Successin runko, vaihteisto ja moni muukin osa oli peräisin Harley-Davidsonista. Matthewin mukaan pyörä on itse asiassa aika hyvä ajettava pitkällä matkalla, kiitos jämäkän matalan pään väännön.

Sattui kuitenkin niin, että Matthew oivalsi, että dieselmoottoripyörille ei ole välttämätöntä tarvetta, mutta että kapea markkinarako voisi löytyä. Hän arvelee, että asiakkaat voisivat löytyä diesel-friikeistä, tai ihmisistä, jotka haluavat säästää rahaa tai sellaisista, jotka haluavat, että heidän prätkänsä kulkee samalla polttoaineella kuin heidän asuntoautonsa kulkee.

Axiom Diesel Cycles Knight.

Axiom Diesel Cycles Knight.

Ajatuksesta tekoon

Matthew päätti kehittää konseptia tuotantoon asti. Hänen uudet Axiom Diesel Cycles'in konseptinsa ovat Paladin ja Knight, kaksi raskasta cruiseria, jotka ovat hyvin Harley-Davidsonin heavy cruiser -mallien tyyliä. Kuten kuvista näkyy, ne muistuttava Ultra Limitedin ja Road Kingin dieselversioita, mutta yrityksen sivuston mukaan enemmän Street Glide'tä ja Road Glide'tä.

Visuaalisista yhdenmukaisuuksista huolimatta Axiom kuulemma valmistaa pyörät alusta loppuun itse, yrityksen omasuunnitteleman rungon ympärille. Mitä osia Matthew ei itse pysty tekemään, annetaan ulkopuolisille valmistajille.

Voimanlähteeksi tulee Doosan D10 -dieselmoottori varustettuna nelivaihteisella manuaalivaihteistolla. Eteläkorealaisen valmistajan moottoria käytetään monissa Bobcatin tuotteissa, joten jonkilainen huoltoverkosto moottoreille lienee jo olemassa, tarvitsematta huollattaa niitä Ohiossa, Axiomin kotipaikkakunnalla.

Doosan D10 on tilavuudeltan litran. Se on kolmisylinterinen turboahdettu moottori, jonka maksimiteho on 24 hv ja maksimivääntö 61 Nm. Doosan on luonteeltaan teollisuusmoottori, jota käytetään generaattoreissa ja muissa staattisissa teollisissa sovelluksissa.

Matthew toivoo, että D10:llä varustettuna Axiomin moottoripyörät pystyvät ajamaan sen 110 kilometrin matkan gallonalla (3,79l), tai jopa sen alle, mikä vaikuttaa uskottavalta tavoitteelta.

Axiom Diesel Cycles.

Axiom Diesel Cycles.

Dieselfriikkien toivepyörä?

Axiom Diesel Cycles tavoittelee markkinaa cruiserisektorin kalleimmasta päästä, eli Harleyn omimmalta alueelta. Paladinin hinnaksi Yhdysvalloissa arvioidaan 49 500 dollaria. Korkea hinta selittyy osin sillä, että pyörät valmistetaan käsityönä, mutta myös asiakkaan mukaan kustomoituina.

Kuten H-D, Axiomkin haluaa luoda markkinoita myös erilaisille lisävarusteille, kuten vaikkapa erikoismaalauksille, ilmajousitukselle ja stereolaitteistoille.

Paladinin kalliimpi, lähtöhinnaltaan 54 500 dollarin versio muistuttaa enemmän Road Glide'tä.

Lähtöhinnoiltaan mallit ovat Yhdysvalloissakin jo kalliimpia kuin Harleyn CVO Street Glide ja CVO Road Glide, toteaa Autopian artikkelissaan. Toisin sanoen, kohdemarkkina on todella pieni: Axiom Diesel Cyces haluaa asiakkaiseen sellaisia henkilöitä, jotka ovat valmiita maksamaan pyöristään uskomattomia summia, voidakseen ajaa halvalla sellaisella moottoripyörällä, jossa on generaattorin voimanlähde.

Kuulostaako hieman toiveajattelulta?

Axiom Diesel Cycles Paladin.

Axiom Diesel Cycles Paladin.

Tiukin ongelma näyttää tällä hetkellä olevan saada pyörät tuotantoon. Axiom on lopettanut postaukset sosiaalisen median tileillään 2022. Silloin yritys kertoi, että pyörien julkistusajankohta olisi 2023, mutta ajankohta on jo jäänyt menneisyyteen ilman tuote-esittelyjä.

Autopian oli tiedustellut asiaa, ja Matthew'n veli ja Axiomin pääjohtaja Joshua Lach vastasi seuraavasti:

– Kyllä, moottoripyörät ovat vielä kehitysvaiheessa. Se on hidas prosessi ja suunnittelu kestää odotettua kauemmin. Arvioimme parhaillaan markkinoita uudelleen päättääksemme, mikä toimii parhaiten: suuri cruiseri, cafe racer, chopper, scrambler jne. Pidän teidät ajan tasalla edistymisestämme, Joshua Lach totesi. 

Tulevan Axiom Diesel Cyclesin mallin prototyyppi rakennusvaiheessa.

Tulevan Axiom Diesel Cyclesin mallin prototyyppi rakennusvaiheessa.

 

Onnea vain matkaan Axiomille ja veljeksille Lach. Suomen tuontivalttia pyöristä tuskin koskaan tulee. Kun jo Amerikassa kalleimpien Harrikan CVO-mallien hintaan lätkäistään päälle autovero, tullit ja ties mitä Trumpin ja Euroopan tullisodan lisäprosentteja, taitaisi Axiomin dieselmoottoripyörän hintaan mahtua kuusi numeroa ilman pilkkuja.

Lisäksi käytöstä menisi lSuomessa uonnollisesti dieselvero. Joten paljonko sillä pitäisi vuodessa ajaa, että saisi edes dieselveron kuitattua?

Nykyisin myynnissä olevista 350-500-kuutioisista prätkämallit monet kulkevat jo bensalla sen sata kilometriä alle 3,5 litran kulutuksen, joten ostajan pitäisikin olla todellinen diesel-friikki.

Axiomin kotisivuille pääset tästä

Axiom Diesel Cycles Knight.

Axiom Diesel Cycles Knight.