Ympäristöstä huolehtiminen on meille jokaiselle tärkeää, mutta niin myös meille motoristeille moottoripyörät. Siellä missä bensa tuoksuu, on hyvää aikaa keskustella pyörien tehoista ja muista ominaisuuksista. Mielipiteitä on monia ja kokemuksia riittää. Allekirjoittaneelle on karttunut kokemusta kolmesta sähkömoottorilla varustetusta kaksipyöräisestä. Can-Am Origin on niistä ensimmäinen maastokelpoinen, joten odotuksia on ilmassa.

Suunnittelijat ovat saanet aikaiseksi sulavat ja kevyet muodot. Can Am Origin huippumalli kantaa lisänumeroa 73.

Suunnittelijat ovat saanet aikaiseksi sulavat ja kevyet muodot. Can Am Origin huippumalli kantaa lisänumeroa 73.

Can-Amin sähkömoottoripyörän kehitysprojekti on ottanut aikaa seitsemän vuotta. Ulkonäkö on kieltämättä onnistunut. Suunnittelijat ympäri maailmaa ovat todella perehtyneet sen muotoiluun.  Apuna on käytetty VR-laseja, ja jopa eläinmaailma on ollut mukana muotoja haettaessa. Mustan ja harmaan lisävärinä keltainen korostaa hyvin pyörän muotoja.

Pyörä näyttää kevyeltä. Kuivapainoa on 187kg. Malleja on erilaisia: A2, erikoisvarusteltu 73 ja standardi 35kW. Lisäksi on tarjolla 11 kilowatin kevytmoottoripyörälle tarkoitettuun A1-korttiluokkaan sopivat versiot.

Can-Am Origin 73. Akku ja moottori muodostavat tiiviin ja kompaktin paketin.

Can-Am Origin 73. Akku ja moottori muodostavat tiiviin ja kompaktin paketin.

Can-Am Origin 73. Jotain tuttua on säästynyt polttomoottoreista. Jäähdytys hoidetaan nesteellä.

Can-Am Origin 73. Jotain tuttua on säästynyt polttomoottoreista. Jäähdytys hoidetaan nesteellä.

Kun puhutaan sähkölaitteista, niin niiden käytössä muodostuu usein lämpöä. Jäähdytystapoja on erilaisia, moottoripyörien kohdalla yleisimmät niistä ovat ilma ja neste. Originissa moottorin ja latauksen tekniikka jäähdytetään nesteen avulla.

Rotax E-Power moottori ja  8,9 kWh akkupaketti löytyvät myös BRP:n sähkömoottorikelkoista. Laturi on teholtaan 6,6 kW ja latausliitäntä Type2. Akkupaketti on kantavana osana runkoa.

Can-Am Origin 73. Takahaarukka on yksipuolinen. Ketjukotelossa öljy voitelee ketjun ja pysyy puhtaana, vaikka kura lentää.

Can-Am Origin 73. Takahaarukka on yksipuolinen. Ketjukotelossa öljy voitelee ketjun ja pysyy puhtaana, vaikka kura lentää.

 

Ensivaikutelmia

Voimansiirto on toteutettu koteloon suljetulla ketjulla. Ketjujen rasvauksen ja puhdistuksen voi siten unohtaa. Tämä on poikkeava, mutta positiivinen asia normaaliin moottoripyörään verrattuna.

Vaihteita ei ole tarvetta potkia. Riittää, kun saa D-vaihteen silmään niin päästään eteenpäin. Peruutusvaihde löytyy myös, jota voi tarpeen mukaan käyttää apuna pysäköitäessä.

Käytössä on passiivinen ja aktiivinen talteenotto energian lataamiseksi akkuun ajon aikana. Passiivinen toimii normaalisti, kun jarrutetaan moottorilla. Aktiivinen saadaan aikaan kääntämällä kaasukahvaa eteenpäin. Nämä ovat ominaisuuksia, jotka on helppo toteuttaa sähkömoottorisella pyörällä.

Can-Am Origin 73. Mittarilla on kokoa ja teksti selkeää. Peruutus on mukava lisäominaisuus.

Can-Am Origin 73. Mittarilla on kokoa ja teksti selkeää. Peruutus on mukava lisäominaisuus.

Kuljettajan näkymää hallitsee kookas ja selkeä 10.25 tuuman kosketusnäyttö. Sen käyttö on helppoa ja siihen löytyy vaihtoehdoksi jopa Suomen kieli. BRP GO -sovellus toimii myös tässä, kuten muissakin konsernin tuotteissa. Jos oikein haluaa hifistellä niin Apple CarPlayn saa myös näytölle.

Ajomoodeja on kuusi: Normal, Eco, Rain, Sport, Offroad ja Offroad +. Näitä asetuksia muuttamalla säätyvät kaasuvaste ja luistoneston sekä jarrujen toiminta. Toki sähköä kuluu sitten eniten Offroad + tilassa, jos kuskilla riittää kykyä käskyttää pyörää.

Can-Am Origin 73. Ledivalot ovat nykypäivää. Jarrulevyjä on edessä ja takana yksi.

Can-Am Origin 73. Ledivalot ovat nykypäivää. Jarrulevyjä on edessä ja takana yksi.

Jarrut on sijoitettu normaalisti, yksi levy edessä ja takana. Jarrukomponentit ovat J. Juanin käsialaa. Yritys on osa Brembo Groupia, joten heillä on jarrumarkkinassa vahva asema.

Edessä rengas on kooltaan 21 ja takana 18 tuumaa. Ja ne on tietysti asennettu pinnavanteille. Ensiasennusrenkaina on vakiona karkeat Dunlopin renkaat. Etupäässä on KYBin 43mm teleskooppi ilman säätömahdollisuuksia. Takaiskunvaimenninta voi säätää työkalun avulla esijännityksen sekä puristus- ja paluuvaimennuksen osalta. Takahaarukka on yksipuoleinen.

Can-Am Origin 73. Pyörässä saa hyvän ajoasennon myös tapeille noustessa.

Can-Am Origin 73. Pyörässä saa hyvän ajoasennon myös tapeille noustessa.

Pyörän päälle mentäessä huomaa heti keveyden. Samalla katse kohtaa ohjaustangon hallintalaitteineen. Näppäimet ovat tukevaa tekoa ja niiden käyttö onnistuu hyvin ajokäsineiden kanssa. Koeajopyörässä oli vakiosta poiketen sumuvalot, kaatumaraudat ja korkea pleksi. Sekä 73 malliversion koristelu.

Liikkeelle lähdettäessä on otettu turvallisuus huomioon. Näytön ohjeita seuraamalla pääsee laittamaan D-vaihteen päälle ja kahvaa kääntämällä alkaa tapahtua. Suoraan sorateille ja huomaa heti, että luistoa rajoitetaan. Ei hätää, Offroad + valinnaksi päälle niin saa myös takapyörän lukkoon. Kiihdyttäminen on helppoa ja keveys tuntuu.

Soratiellä alusta tuntuu riittävän hyvin kuskin massan 80kg:n liikutteluun. Jalkatapeille noustaessa kaipaa heti stongaa korkeammalle. Kapea rengas puree kohtuullisesti ja maisema vaihtuu. Vielä suuntaus asvaltille ja mutkatielle. Äänet hiljenevät entisestään. Normaalirajoituksia noudattaen matka taittuu hyvin.

Pyörä käyttäytyy ehkä hieman kulmikkaasti mutkissa, mutta pääsääntöisesti kaikki pelaa. Maantiellä ei tee mieli ajaa pitkään, sillä akkukapasiteetti hupenee reippaasti, jos nopeuden nostaa yli sadan. Eka lenkki oli reipas 90 km ja akkuun meni 7,57 kW. Kulutus 8,32kWh/100Km.

Can-Am Origin 73. Salpausselän Moottorikerho tarjoaa hyvät olosuhteet Kukonkoivun Enduroradalla.

Can-Am Origin 73. Salpausselän Moottorikerho tarjoaa hyvät olosuhteet Kukonkoivun Enduroradalla.

Can-Am Origin 73.

Can-Am Origin 73. Pyörä on jo vakiona maastokelpoinen. Jäähdytin- ja pohjapanssarit löytyvät.

Can-Am Origin 73. Takaiskari on suojattu kuralta.

Can-Am Origin 73. Takaiskari on suojattu kuralta.

Enduroradalla

Seuraavalla ajolenkillä suunta kohti Hollolan Kukonkoivun Endurorataa. Siirtyminen maantietä pitkin. Kohtuullinen vastatuuli on sähkökulkuneuvolle aina myrkkyä. Ajan kohtuudella rajoitusten mukaan.

Radalla on mainio crossilenkki. Pehmeää hiekkaa tulee vastaan, joten tänne tarvitsee Offroad+ asetuksen päälle ja luistonrajoituksen pois. Johan alkaa hiekka siirtymään. Kyytiä riittää hyvin. Vauhtia on syytä rajoittaa kohdassa, jossa on melkoisen syvä pattijono. Etupäässä voisi olla hiukan jämäkämmät jouset sekä muutakin säädettävyyttä.

Säädän takapäätä hieman, ja se riittää hyvin kulun parantamiseen. Maavaraa on riittävästi ja jalkatapit ovat riittävän korkealla. Soralle sähkömoottori sopeutuu hyvin, kiihdytys mutkasta lähtee heti ilman miettimistä. Kokonaisuutena radalla-ajo vastasi odotuksia. Latausmahdollisuutta siellä ei lähellä ollut, joten oli aika poistua. Kulutuslukemat eivät nousseet tällä lenkillä yli ensimmäisen ajetun setin.

Kolmannella lenkillä ajoin hetken taajamaa ja sitten mutkaisia kyläteitä. Taajamassa pyörän helppous käsittelyssä tulee erityisesti esille. Hallintalaitteet toimivat ja liikkeelle lähdöt ovat helppoja. Tuli myös kokeiltua ajoa siten, että yli kymmenen kilometrin matkan akku näytti tyhjää. Päästiin sillä kuitenkin lataukseen, joten oli siellä reserviä jonkin verran.

Can Am Origin 73. Polttoaineen sijaan ladataan sähköä.

Can Am Origin 73. Polttoaineen sijaan ladataan sähköä.

Can-Am Origin 73.

Can-Am Origin 73. Polttoaineen sijaan ladataan sähköä.

Can-Am Origin 73.

Can-Am Origin 73. Edessä on tilava säilytyslokero. Mahtuu myös isompi matkapuhelin. Lisäksi se on varustettu USB liittimellä.

Can-Am Origin 73. Vasemman kahvan hallintalaitteet ovat tukevat ja toimivat

Can-Am Origin 73. Vasemman kahvan hallintalaitteet ovat tukevat ja toimivat

Can-Am Origin 73. Säädettävä pleksi on kiinni LINQ kiinnitystekniikalla. Säätö on ajossa helppoa ison kahvan johdosta.

Can-Am Origin 73. Säädettävä pleksi on kiinni LINQ kiinnitystekniikalla. Säätö on ajossa helppoa ison kahvan johdosta.

Johtopäätökset

Mitkä ovat sitten edut, kun vertaa Can-Am Originia normaaliprätkään? Ympäristöedut, pienemmät päästöt ja melusaasteen väheneminen. Tulevaisuuden kaupunkiliikenteeseen nämä sopivat varmasti. Näihin pyöriin pitää ottaa liikennevakuutus, joten niitä voidaan pitää myös turvallisena sekä vastuullisena tapana liikkua.

Taajamaliikenteessä toimintamatka nousee lähes 150 kilometriin. Taloudellisuutta lisää halpa sähkö ja huollettavien kohteiden vähäisyys; niiden määrä on pienempi kuin polttomoottorisissa. Sähkömoottori tarjoaa helppoa käsiteltävyyttä ja parempaa hyötysuhdetta. Jos pidät hiljaisuudesta niin tämä on oikea valinta.

Toivottavasti moottoripyörät nauttivat tulevaisuudessa samaa veroetua kuin autot. Nyt toivotaankin päättäjiltä ryhtiliikettä viemään asiaan eteenpäin. Tämänkin tuotteen myyntiä alempi hankintahinta voisi helpottaa. Energian varastointiin ja -tasaukseen nämä eivät toki sovellu, joten V2G (Vehicle-to-Grid) ei ole tässä kohtaa oleellinen ominaisuus.

Luvassa on halpoja kilometrejä, etenkin jos lataa pyörää kotona. Hitaalla kotilautauksella yksivaihepistorasiasta, laturin maksimivirta on 8 Amperia. Siten akku lataantui tyhjästä 100 prosenttiin 4,05 tunnissa. Laturin kokoa kasvatettaessa, on mahdollista kohtuullisen 50 minuutin lataukseen (20%-80% valmistajan ilmoitus).

Can-Am vaikuttaa laadukkaasti tehdyltä. Sen voi tämän koeajon perusteella hyvin todeta. Sovellukset ja käytettävyys ovat hyvällä tasolla. Valikot ovat selkeitä ja säädettävyyttä riittää. Toivelistalle jää isompi akkukapasiteetti. Koeajon keskikulutus oli 7,81kWh/100km. Näin edulliseen matkustamiseen ei pääse kuin pummilla.

Lisäetuna on vielä se, että jos haluat harrastaa maastoajoa, niin sama laite vie sinut vaivattomasti metsäpoluille.

Tekniset tiedot:

  • Moottori: Tyyppi Rotax, E-Power, nestejäähdytteinen. Teho 47 hv / 35 kW), huippu,   27 hv / 20 kW jatkuva. Saatavilla myös 11 kW / 15 hv versiona. Vääntömomentti, huippu: 72 Nm välillä 0–4600 rpm. Huippunopeus 129 km/h Kiihtyvyys 4,3 sekuntia 0–100 km/h.
  • Akku: Integroitu, litiumioniakku. Kapasiteetti 8,9 kWh. Jäähdytysjärjestelmä nestejäähdytteinen: akku, invertteri ja sisäänrakennettu laturi. Arvioitu toimintamatka (täyteen ladattuna). Kaupunki: 145 km. Yhdistetty: 115 km. Sisäänrakennettu laturi: 6,6 kW. Liitintyyppi 2 IEC 62196. Latausaika: Tila 3 (240 V) 50 min. (20–80 %), 1 tunti 30 min. (0–100 %). Latausaika:
  • Tila 2 (120 V) 3 tuntia 10 min. (20–80 %). 5 tuntia 15 min. (0–100 %)
  • Voimansiirto:  Vaihteisto, suoraveto. Ketjukotelo. Peruutustoiminto
  • Alusta: Yksipuolinen keinuhaarukka. Ohjauskulma 30°. Etujättö 118 mm. Etujousitus: KYB 43 mm käännetty haarukka / 255 mm. Takajousitus: KYB HPG -iskunvaimennin säädet. esijännityksellä, puristuksella ja paluuvaimennuksella / 255 mm
  • Etujarru: J.Juan† 2-mäntäinen uiva jarrusatula, 320 mm levy. Takajarru: J.Juan 1-mäntäinen uiva jarrusatula, 240 mm levy. Eturengas: Dunlop† D605 90/90 R21 (sisärenkaalla). Takarengas: Dunlop D605 120/80 R18 (sisärenkaalla). Istuinkorkeus: 865mm
  • Hinta 19290,00-21690,00 €.