Taustaa:

Multistrada V2S on uusi versio vanhasta V2sta. Ulkonäkö on sama, mutta muuten kehitystä on tullut paljon; uusi alusta, moottori ja läjäpäin elektroniikkaa pyörän muokkaamiseksi joka kuskille (ja tielle) sopivaksi. Uutena ominaisuutena vakiovarusteisiin kuuluu Ducatin elektroninen puoliaktiivinen jousitusjärjestelmä. Tehdas myöntää pyörälle neljän vuoden takuun ilman kilometrirajaa. Lisäksi pyörä on 18 kg edeltäjäänsä kevyempi.

V2S:ssä on kaksisylinterinen moottori, jonka iskutilavuus on 890cm3 ja teho 115 hevosvoimaa sekä maksimivääntö 92Nm. Pyörällä ei siis jää jalkoihin ja meno on mukavan pirteää jopa matkustajan kanssa. Huoltoväli on edelleen perinteinen 15 000km ja venttiilien välykset tarkastetaan 45 000km välein.

Ducati Multistrada V2 S. Touring ajomoodissa jousituksen asetusten valinta on mukavuuspainotteinen Comfort ja tehovalinta medium.

Ducati Multistrada V2 S. Touring ajomoodissa jousituksen asetusten valinta on mukavuuspainotteinen Comfort ja tehovalinta medium.

Elektroniikka on hallittavissa 5” TFT-näytöllä, jonka käyttöjärjestelmä toimii sulavasti ja on helppokäyttöinen jopa tien päällä. Ajomoodeja on valittavissa viisi; wet, enduro, urban, touring ja sport. Kaikissa ajomoodeissa on omat esiasetuksensa, joita voi kuitenkin säätää oman mielensä mukaiseksi. Säätöjä löytyy tehosta, ABS:stä, luistonestosta, keulimisenestosta, moottorijarrutuksen voimakkuudesta ja jousituksesta.

Ducati Multistrada V2 S. TFT-mittaristo. Pyörään saa liitettya älypuhelimen, jolloin mittaristolta voi hallita esimerkiksi kuunneltavaa musiikkia (varauksin?) tai nähdä keneltä tuleva puhelu on peräisin.

Ducati Multistrada V2 S. TFT-mittaristo. Pyörään saa liitettya älypuhelimen, jolloin mittaristolta voi hallita esimerkiksi kuunneltavaa musiikkia (varauksin?) tai nähdä keneltä tuleva puhelu on peräisin.

Älypuhelimen saa liitettyä pyörän järjestelmään, jolloin näyttöön tulee ilmoitus esimerkiksi saapuvista puheluista. Kuitenkaan kuulokkeiden, puhelimen ja pyörän yhteisymmärrys ei toiminut. Pyörän näytöstä oli mahdollisuus vaihtaa musiikkia kuunnellessa kappaletta, mutta joka kerta, kun kappaletta vaihtoi lakkasi musiikki soimasta, koska puhelin luuli äänenlähteen vaihtuneen. Lieneekö ongelma sitten puhelimessa, kuulokkeissa vai pyörän järjestelmässä?

Yleisilme pyörästä on kaunis. Se on Ducatin taattua designiä, eikä punainen väri petä koskaan. Hallintalaitteita on helppo käyttää hanskat kädessä, eikä virhepainalluksia tule. Tuulilasi on säädettävissä helposti yhdellä kädellä, mutta se jäi harmittavan matalaksi korkeimmassakin asennossa. Pitkällä kuskilla ilmavirta osuu suoraan kypärään ja humina on melkoinen, tosin tilanne on korjattavissa pienellä tuulilasin päivityksellä.

Koeajossa oli V2S Travel malli, joka piti sisällään lisänä perusversioon sivulaukut, keskijalan ja lämmitetyt kahvat.

Ajotuntuma:

Ducati Multistrada V2 S. USD-etuhaarukka ja Brembon tuplalevyt. Jarrut toimivat hyvin.

Ducati Multistrada V2 S. USD-etuhaarukka ja Brembon tuplalevyt. Jarrut toimivat hyvin.

Pyörä ei itsessään näytä kovin suurelta, varsinkaan kun sivulaukut otti pois. Positiivinen yllätys oli kuitenkin, että tällainen pitkäjalkainen 185cm kuski sai todella hyvän ajoasennon. Polvet eivät nouse tankin muotoilujen päälle, vaan jäi jopa ylimääräistä tilaa. Tanko on sopivalla etäisyydellä ja mukavan leveä, jolloin ajoasento oli kokonaisuudessaan luonteva.

Tilanne herätti kuitenkin ajattelemaan, miten lyhyt kuski sopisi pyörän päälle, tähän en kuitenkaan löytänyt sopivaa testaajaa. Lyhyemmälle kuskille on kuitenkin pyörän sähköisestä alustasta iloa. Jousituksen saa säädettyä laskeutumaan alas yhdellä napin painalluksella (Ducati Skyhook Suspension), joka helpottaa varmasti lyhyempijalkaisia, tai jos ajaa matkustajan ja reissutavaroiden kanssa, tai joutuu pysähtelemään esimerkiksi taajama-ajossa paljon.

Ducati Multistrada V2 S. Kuljettajan näkymä.

Ducati Multistrada V2 S. Kuljettajan näkymä.

Satula ei ollut omaan makuuni ja jo reilu tunnin ajon jälkeen alkoi jalat puutumaan. Vaikka tuulilasi jäi hieman lyhyeksi ja ilmavirta paiskoi kypärää, oli muuten pyörän muotoilu hyvä. Ilmavirta on ohjattu niin että jalat painuvat tankin kylkiin ja kuski pysyy tiukasti paikallaan.

Ensipuraisulla pyörä tuntui aika äkkipikaiselta ja kulmikkaalta ajaa. Vaihdettuani ajotilan sportilta touringiin alkoi meno tasaantua. Sport modessa kaasu vastaa ajatuksen lailla, tai jopa jo yhden askeleen edellä ja moottorijarrutus oli voimakkaimmalla asetuksella, joka teki menosta levotonta. Touring modessa teho on vakiona asetettu mediumiin ja moottorijarrutustakin vähemmälle. Erot ajotilojen välillä ovat siis valtavat. Wet mode taas laskee tehon matalimmalle tasolle, joka varmasti on aremmalle kuskille miellyttävä ja lisää turvallisuuden tunnetta.

Ducati Multistrada V2 S. Kaksipuolinen keinuhaarukka takana ja elektronisesti täysin säädettävä monovaimennin.

Ducati Multistrada V2 S. Kaksipuolinen keinuhaarukka takana ja elektronisesti täysin säädettävä monovaimennin.

Painoksi ilmoitetaan 202kg tyhjällä tankilla, joka tekee vajaa 220kg, kun 19 litran tankki on täynnä. V2 on kuitenkin todella ketterä ja kevyt ohjata, joka korostuu varsinkin kaupunkiajossa, jos joutuu esimerkiksi parkkipaikoilla tai muissa ahtaissa paikoissa pörräämään. Myöskin pyörän kapea muotoilu helpotti paikallaan liikuttelua.

Vaihteet vaihtuvat kytkimen kanssa sulavasti, mutta kahteen suuntaan toimiva vaihdeavustin jätti hieman toivomisen varaa. Ylöspäin vaihde vaihtuu ilman kytkintä suht jouhevasti, mutta alaspäin mentiin aina töksähtämällä.

Koeajopyörässä oli alla Pirellin Scorpion Trail II renkaat, jotka palvelivat mainiosti. Jopa karkeammalla soratiellä meno oli vakaata ja pitoa tiehen riitti, jos vain halusi. Myöskin märällä asfaltilla rengas tuntui olevan pidoltaan varsin hyvä ja päästi pyörän oikeuksiinsa.

Pyörän jarrut olivat tehokkaat ja jarrutustuntuma hyvä. Edessä on Brembon kaksi, halkaisijaltaan 230mm, levyä ja takana yksi 265mm levy. Vakiovarusteisiin kuuluu myös kaarre ABS.

Ducati Multistrada V2 S.

Ducati Multistrada V2 S.

Semiaktiivinen jousitus toimi pyörässä erinomaisesti. Säätöjä pystyy tekemään itse, mutta automatiikka joka antaa pyörän päättää jousituksen tason tilanteen mukaan toimi moitteetta, enkä kokenut tarvetta missään tilanteessa alkaa tekemään säätöjä itse. Etu- ja takajousto on 170mm molemmissa, joka on hyvin lähellä isoveljeään Multistrada V4ää, joka on jo kuitenkin adventurekategoriassa. Kokonaisuudesssaan alusta on miellyttävä ja toimii tilanteessa kuin tilanteessa.

Ajomoodivalinnalla oli vaikutusta jousitukseen – sport-asetuksella se oli jäykempi, kun taas touringilla pehmeämpi ja vastaanottavaisempi tien epätasaisuuksiin. Jousituksen asetuksiin pystyi valitsemaan neljä eri vaihtoehtoa: Dynamic, comfort, off-road ja low grip.

Pyörän polttoaineenkulutus on maltillinen. Koeajon keskikulutus oli noin 5 litraa satasella, mikä oli vähän alle luvatun joka oli 5,1 l/100 km.

Yhteenveto:

Multistrada V2S on kokonaisuutena loistava pyörä monipuoliseen ajoon. Se on miellyttävä ajaa lujaa tiukkaa asfalttikurvia, eikä ajonautinto katoa sorateille siirryttäessä. Se on kevyt ja helposti hallittavissa ja uskaltaisin sitä suositella jopa ensimmäiseksi pyöräksi.

Miinuksetkin jäivät aika vähäisiksi. Shifterin töksähtelevä toiminta ja tuulilasin lyhyys ovat kuitenkin toissijaisia asioita ja tuulilasikin helposti muokattavissa.

Ducati Multistrada V2 S. Ducatin monitoimiohjain toimii hyvin.

Ducati Multistrada V2 S. Ducatin monitoimiohjain toimii hyvin.

Pistetaulukko

Pisteytys* Ducati Multistrada V2 S Travel  
  Arvosana Painotettu arvosana

Moottori 20%

5 100/100
Jousitus/Alusta 10% 4 40/50
Voimansiirto/kytkin 10% 4 40/50
Vaihteisto 5% 4 20/25
Jarrut 20% 4 80/100
Ergonomia/käsiteltävyys 20% 5 100/100
Ajotietokone/käytettävyys 5% 4 20/25
Taloudellisuus 10% 4 40/50
Yhteensä 4,25 (ka) 440/500
Jokerikerroin Semiaktiivinen jousitus

10

Yhteensä kaikkiaan   450/500
*=Arviointi edustaa testaajan henkilökohtaisia koeajoon perustuvia näkemyksiä    

Ducati Multistrada V2 S. Pirellin ensiasennusrenkaat toimivat hyvin.

Ducati Multistrada V2 S. Pirellin ensiasennusrenkaat toimivat hyvin.

Ducati Multistrada V2 S, tekniset tiedot:

  • Moottori: Nestejäähdytteinen 90°V2-moottori, muuttuva imuventtiilien ajoitus, 4 ventiiliä per sylinteri. Tilavuus 890 cm3. Teho 85 kW / 115,6 hv / 10 750 rpm. Maksimivääntö 92,1 Nm / 8250 rpm. Elektroninen polttoaineensyöttä, ridebywire. Vaihteisto 6 vaihdetta, molempiin suuntiin toimiva vaihdeavustin. Toisioveto: ketju. Märkä monilevyinen luistokytkin.
  • Runko ja alusta: alumiinen monokokkirunko. Etujousitus: Täysin säädettävä USD-teleskooppihaarukka. Sähköisesti säätyvät puristus- ja paluuvaimennus sekä Ducati Skyhook Suspension. Takajousitus: täysin elektronisesti säädettävä sekä Ducati Skyhook Suspension. Kaksipuolinen alumiininen takakeinuhaarukka. Etuvanne: kevytvalua 3"x19". Takavanne: kevytvalua 4,5X17". Eturengas Pirelli Scorpion Trail 120/70 ZR 19. Takarengas Pirelli Scorpion Trail 170/60 ZR 17. Etujarru: 2 halkasijaltaan 320 mm puolikelluvaa levyä, radiaalisti asennetut Brembon nelimäntäiset satulat, radiaalipääsylinteri. Kaarre-ABS. Takajarru: 265 mm levy. Brembon kaksimäntäinen kelluva satula. Kaarre-ABS.Mittaristo: 5" tft-värinäyttö.
  • Mittoja: Märkäpaino ilman polttoainetta: 202 kg. Istuinkorkeus säädettävissä: 830-850 mm. Saatavilla eri istuinvaihtoehtoja erimittaisille kuljettajille. Akseliväli 1572,5 mm. Ohjauskulma 24,3°. Jättö 105,5 mm. Polttoainetankin tilavuus 19 L.
  • Kuljettajaa avustavat järjestelmät: Ajotapavalinnat, tehovalinnat, Boschin kaarre-ABS, vetoluistonesto, wheelien hallinta, moottorijarrutuksen hallinta. Ducati multimediajärjestelmä, LED-ajovalot, päivänajovalot. Automaattisesti katkaisevat vilkut. Vakionopeudensäädin. USB-latausliitin.
  • Muuta: Takuu 24 kk ilman kilometrirajoitusta. Öljynvaihtoväli 15 000 km. Venttiilien tarkastus 45 000 km välein. Euro 5+. CO2-päästöt 127 g/km. Hinta alkaen 26 100 €.

 

Aiheesta aiemmin:

Perjantai 6.12.2024 10:12

Ducati pisti Multistrada V2:n uusiksi – laihdutuskuuri vei painosta 18 kg!

Maanantai 4.11.2024 12:21

Ducati jatkaa V2-moottoreidensa kehitystyötä – esitteli keveimmän version koskaan – tehosta tinkimättä

Sunnuntai 3.9.2023 08:01

Ducatin Multistrada-mallisto täyttää 20 vuotta!

Ducati Multistrada V2 S.

Ducati Multistrada V2 S.