CFMoto 800 MT-X. Omimmillaan soralla ja asvaltilla?
CFMoto 800 MT-X on periaatteessa monilta osin sama pyörä kuin KTM:n 790 Adventure -malli. CFMoto paitsi valmisti moottoria, myös koko pyörää Kotarille. Tämän päivän tilannetta emme tiedä sen jälkeen, kun intialainen Bajaj Auto osti määräävän osuuden KTM:stä. Jossain vaiheessa tiedotettiin, että KTM:iä valmistettaisiin jatkossa vain Itävallassa ja Intiassa.
Mutta eipä sillä väliä tässä yhteydessä olekaan. 800 MT-X on rehellisesti valmistettu Kiinassa ja on CFMoton oma malliversio yhtäläisyyksistä huolimatta. Pyörän moottorissa pitäisi olla korjattuna ne lastentaudit, jotka KTM:n 799 cm3 kaksisylinteristä LC4-moottoria ovat jossain määrin vaivanneet. Erityisesti moottorin voitelua on parannettu.
CFMoto 800 MT-X:n ääni kuulostaa varsin tutulta. Äänenvaimentimen alkupää oli jo hieman tummunut vähistä kilometreistä huolimatta.
Pyörän ääni ja olemus ovat kovin tuttuja viime kesänä kestokoeajossa olleesta KTM 790 Adventuresta. Tuntui kotoisalta istahtaa pyörän selkään, vaikka istuinkorkeus onkin 870 millimetreineen ylempänä kuin vastaavassa Kotarissa (840-860 mm).
Samoin pyörän käynnistäminen tuotti mukavia fiiliksiä: moottori kuulostaa samalla tavalla positiivisen rouhealta kuin Kotarinkin. Tämä on toki makuasia, josta jokaisella on varmasti oma mielipiteensä.
CFMoto 800 MT-X. Asiallisen jalkatapin kumit ovat helposti irrotettavissa.
Pyörän istuin on yksiosainen ja esimerkillisen helposti irrotettava sekä takaisinkiinnitettävä, työkalupaketti on istutettu sen alapuolelle. Satula on takalistoystävällinen joten ison polttoainetankin (22 l) ja pienen polttoainekulutuksen yhdistelmä (vajaa 4 l/100 km) mahdollistavat pitkätkin päivittäiset ajotaipaleet. Istuimella on helppo liikkua.
800 MT-X:n istuin on helposti irrotettavissa ja laitettavissa paikalleen. Työkalut on sijoitettu istuimen alapinnalle.
Polttoainetankki ylettyy alas moottorin sivuille molemmin puolin, valmistajan tavoitteena on ollut saada rivikaksikkomoottorilla varustetun pyörän painopistettä alemmas.
Ajoasento on luonteva ja kaikki tuntuu olevat kätevästi tavoitettavissa, samoin seisaaltaan ajo sujuu mukavasti kuin myös seisomaan nouseminen.
Tuulilasin korkeus on helposti säädettävissä yhdellä kädellä vaikka ajon aikana, mutta suojaavuus on heikko jo 179 cm pitkälle kuljettajalle. Kypärämelu on melkoinen.
Sekä jarru- että kytkinkahvan etäisyyttä voi säätää, mikä on hyvä asia pienikätiselle.
Sekä kytkin- että etujarrukahva ovat säädettäviä, mikä on mukava asia lyhyempisormiselle kuljettajalle.
Mittaristo on halkaisijaltaan 7 tuumaa ja asennettu pystyasentoon. Se on selkeälukuinen ja antaa tietoa mm. ajonopeudesta, kierrosluvusta, valitusta vaihteesta ja rengaspaineista. Kyllä – alle 15 000 euron pakettiin on saatu mahdutettua myös rengaspaineanturit, jotka kertovat myös renkaan lämpötilan.
Polttoainemittari on eri näköinen, mutta toiminnaltaan samanlainen kuin KTM:ssä eli se näyttää täyttä siihen asti, kunnes enää puolet tankista on jäljellä, ja sitten se tuntuukin tyhjenevän aina vähän yllättäen. Asiaan ehkä tottuu, kun on ajanut pyörällä riittävän pitkään.
Mittaristo on pystyyn asennettu ja selkeä. Se kertoo nopeuden, kierrosluvun, vaihteen, polttoaineen määrän sekä moottorin lämpötilan. Lisäksi pyörässä on rengaspaineanturit jotka paineen lisäksi paljastavat myös renkaiden lämpötilan.
Pyörässä on espanjalaisen J. Juanin jarrut ja kiinalaisen Juanin alusta.
Edessä on tuplalevyt ja luonnollisesti ABS-jarrut. Koska pyörä on varustettu 6-akselisella IMU-yksiköllä, lukkiutumattomuus toimii myös kaarteissa, samoin luistonesto. J. Juan on osa italialaista Brembo-konsernia, ja jolleivät sen jarrut ihan Brembo-tasoon ylläkään, niin ne pysäyttävät kuitenkin pyörän tehokkaasti – toki voimaa joutuu varsinkin etujarrujen kanssa käyttämään enemmän.
Espanjalaisen J. Juanin jarrut toimivat asiallisesti, joskin puristusvoimaa tarvitaan. Pyörässä on myös pohjapanssari.
48 mm:n liukuputkilla varustetun USD-etuteleskoopin puristus- ja paluuvaimennus sekä jousen esijännitys ovat säädettävissä, takavaimentimessa taas esijännitys ja puristusvaimennus. Sekä etu- että takapäässä joustoa on tarjolla samat 230 mm, maavaraa miehekkäät 240 mm.
Jousitus tuntui maantieajossa hieman pintakovalta, mutta pienten säätöjen jälkeen mukavuus parani kovasti, ja tuntemusten perusteella säätöjä löytyy vaativammallekin kuljettajalle.
CFMoto 800 MT-X:n oikean etuteleskooppiputken säädöt.
CFMoto 800 MT-X. Vasemman etuteleskooppiputken säädöt.
CFMoto 800 MT-X:ssä on takana säädettävä monovaimennin.
Rengastus on maastoonkin sopiva: etunen on 21-tuumainen ja takarengas 18 tuumaa.
Ajoimme pyörällä enimmäkseen asvalttia ja sorateitä, mutta kävimme myös koluuttelemassa sitä poluilla ja ajo-ominaisuuksista varsinkin soralla ja metsässä on hyvää sanottavaa.
Toki pyörä on polttoaineineen 220 kg:n painolla raskas oikeaan maastoajoon, joten ehkä soratie on se luontevin paikka tämänpainoiselle pyörälle.
CFMoto 800 MT-X ja CST Ambro A4 -ensiasennusrenkaat.
Kiinalainen CST Ambro A4 -takarengas.
Maantiellä pyörä on suuntavakaa ja helppo ajettava, siihen lienee oma osuutensa myöskin ohjausiskunvaimentimella.
MT-X on varustettu vaihdeavustimella eli shifterillä, joka toimii molempiin suuntiin. Sen saa menuvalikoista kytkettyä halutessaan pois päältä. Avustimen toiminta pienillä vaihteilla on vähän jyrkähköä, mutta muuten asiallista.
Vakionopeudensäädin puolestaan säästää kaasukättä pitkillä matkoilla. Se on helppokäyttöinen, ja toimii hyvin. Tosin sitä ei saa pois päältä kääntämällä kaasukahvaa vastakkaiseen suuntaan, kuten yleensä, mutta kaikkeen tottuu. Se menee kuitenkin tavanomaisesti pois päältä jarrutettaessa tai kytkinkahvaa painettaessa.
Pyörässä on kiinalaiset CST Ambro A4 -ensiasennusrenkaat, jotka eivät alkuun herättäneet kovin suurta luottamusta, mutta selvisivät tehtävästään. Renkaiden kulutuskestävyydestä emme osaa sanoa mitään, mutta soralla ne tuntuivat olevan parhaimmillaan.
Pyörän polttoainetankki on viety alas moottorin molemmin puolin. Tällä tavalla on saatu lisää tilavuutta, mutta myös painopistettä alemmas.
800 MT-X:ssä on myös tarjolla kolme eri ajotapavalintaa: Standard normiajoon, Rain sateelle ja Offroad, joka on tarkoitettu maastoon. Off-road-valinta poistaa sekä takapyörän ABC:n, eli lukkiutumattomuuden käytöstä, samoin vetoluistoneston. Ajomoodin pystyy valitsemaan napinpainalluksella.
Varusteista voi mainita myös kahvansuojukset, jotka ovat perusmallia, eli pelkkää muovia, mikäli haluat metallivahvikkeiset, joudut hankkimaan ne erikseen.
CFMoto 800 MT-X. Oikea kahva.
Pyörän vasemmassa kahvassa ovat toiminta- ja valintapainikkeet. CFMoton valikot ovat kohtuullisen selkeätoimiset.
Pyörän tuulilasin korkeus on helposti säädettävissä yhdellä kädellä vaikka ajon aikana. Tosin se ei kovin hyvin suojaa kypärämelulta ainakaan 179 senttistä matkamiestä, vaan vaatisi lisäsuojaa.
Pyörän varustus on monipuolinen, mutta siitä puuttuvat kahvanlämmittimet.
870 mm istuinkorkeus oli vähän liian ylhäällä koeajajalle, maahan ylettyi vain varvastamalla. Pyörään on saatavilla 20 mm madallettu istuin ja myös 20 mm korkeampi vaihtoehto on tarjolla.
CFMoto 800 MT-X. Istuinkorkeus voisi olla alempi, toisaalta saatavilla on sekä matalampi että korkeampi satulavaihtoehto.
Moottori itsessään tuottaa 70 kW, 94 hevosvoiman, tehon 9000 kierroksella minuutissa ja sen maksimivääntö on 87 Nm 6500 rpm.
Moottorin teho riittää hyvin normaaliin maantieajoon ja myös offroad-puolelle. Se vääntää kohtuullisesti jo alemmiltakin kierroksilta, toimii vahvasti keskikierroksilla ja tehoa ylärekisteristä löytyy, kun sitä tarvitaan.
CFMoto 800 MT-X on mukava ajettava.
Pyörän istuinkorkeus voi olla ongelma jollekulle, ja toisaalta voi olettaa, että ajamisen laatua voi parantaa vaihtamalla ensiasennusrenkaat merkkirenkaisiin.
Syytä, miksi polttoainemittarin toimintalogiikka on kertomamme, emme ymmärrä, mutta onneksi meidän ei tarvitsekaan, kaikkeen tottuu.
Kenelle
CFMoto 800 MT-X
CFMoto 800 MT-X on hinta-laatusuhteeltaan hyvä valinta keskikoon seikkailupyöräksi, joko ensimmäiseksi sellaiseksi, tai sitten pienemmästä siirtyvälle. Pienikulutuksisella pyörällä voi lähteä pitkällekin matkalle ajamaan asvalttia tai surauttelemaan kauemmas sorateitä pitkin. Vajaalla 15 000 eurolla saa pyörän, joka tarjoaa samoja ominaisuuksia, kuin hinnaltaan kalliimmat vaihtoehdot.
Moniin noin samanhintaisiin kilpailijoihin verrattuna sillä on etunaan joko tehokkaampi moottori, tai parempi varustelutaso, tai toimivampi alusta sekä sopivuus useampiin käyttötarkoituksiin.
Herää jopa kysymys, onko tässä hinta-laatusuhteeltaan paras keskikoon adventurepyörä?
Plussat ja miinukset
CFMoto 800 MT-X. Pyörän ilme päivänvaloledeineen on moderni ja omanlaisensa.
+ hinta/laatusuhde
+ monipuoliset ominaisuudet hintaluokassaan
+ alustan toiminta
- istuinkorkeus varauksin
- polttoainemittarin toiminta
- tuulilasin huono suojaavuus
CFMoto 800 MT-X
CFMoto 800MT-X, teknisiä tietoja
- Moottori: Kaksisylinterinen nestejäähdytteinen, kahdeksanventtiilinen DOCH / nelitahtimoottori. Tilavuus 799 cm3. Teho 70 kW / 94 hv / 8250 rpm. Suurin vääntömomentti 87 Nm / 6750 rpm. Vaihteisto 6-vaihteinen. Kytkin märkäkytkin. Sähköinen kaasu: Ride by wire. Toisioveto: ketju.
- Alusta: Edessä hydrauliset levyjarrut J.Juan 2 x 320mm levyt, kaarre-ABS. Takana yksi levy, 260 mm. Iskunvaimentimet edessä USD 48 mm, säädettävät / etujoustovara 230mm. Takana säädettävä monovaimennin. Joustovara 230mm. Vanteet Edessä 21 tuumaa Takana 18 tuumaa. Rengasmitat: Edessä 90 x 90 R21. Takana 150 x 70 R18.
- LED valot. Automaattinen suuntavilkun palautus. Kulmavalotoiminto. Vakionopeudensäädin. Näyttö 7 tuumaa TFT. Rengaspaineen valvontajärjestelmä TMPS. USB-latauspistoke.
- Mittoja: Pituus x leveys x korkeus 2288 x 945 x 1426 mm. Akseliväli 1530 mm. Istuinkorkeus 870 mm. Maavara 240 mm. Märkäpaino 220 kg. Polttoainesäiliön tilavuus 22.5 L. Hinta 14 880 €. Lisätietoja CFMoto Suomen sivuilta täältä.
CFMoto 800 MT-X
CFMoto 800 MT-X
CFMoto 800 MT-X