BMW R 1300 R. Sivuprofiili on voimaa uhkuva ja onnistunut kokonaisuus.

BMW R 1300 R. Sivuprofiili on voimaa uhkuva ja onnistunut kokonaisuus.

BMW R 1300 R:stä on saatavilla neljä mallivaihtoehtoa: perusversio, Exclusive, Performance ja Option 719 Kilauea. Koeajamamme versio oli Performance.

Pyörää valittaessa ensivaikutelma usein ratkaisee, ja ohjaa malliversion valintaa. BMW:n ulkomuoto huokuu maskuliinista uhoa ja potentiaalia. Sporttisuutta on haluttu korostaa. Mustanpuhuva 1300 kuutiosenttimetrinen kone tuo uskottavuutta koko olemukseen. Tähän on sitten yhdistetty koeajoversion Performance-paketin Light white -väritys. Värimaailma rimmaa hyvin mustan kanssa. Värit ja muotoilu ovat sinänsä pitkälti makuasioita, onneksi muitakin vaihtoehtoja on olemassa niitä haluaville.

Peilit on hienosti asennettu ohjaustangon päihin. Tämä on hyvä oivallus ja samalla toimiva ratkaisu. Pakoputkistossa ei myöskään ole tyydytty vakioratkaisuun vaan se on kuorrutettu mustalla kromilla.

Ajovalo on nykypäivän mukaan leditekniikkaa, ja muodoltaan kahdeksankulmainen. Lisävarusteena saa myös mukautuvat kaarrevalot, jotka seuraavat ohjauksen/kallistuksen suuntaa.

BMW R 1300 R: Performance-pakettiin kuuluu säädettävä jalkatapit ja vaihdepoljin.

BMW R 1300 R: Performance-pakettiin kuuluu säädettävä jalkatapit ja vaihdepoljin.

Mallin runkorakenne on uusittu. Takaosa siitä on alumiinia ja entiseen verrattuna tukevampaa tekoa. Koska kuljettajia on monen kokoisia niin säädettävyyttä on lisätty jalkatappeihin, (etäisyys ja korkeus). Säätö koskee myös vaihdevipua sekä jarrupoljinta. Ajoasento on tilava ja istuin on varustettu pitävällä pinnalla. Tarjolla on myös eri korkuisia satuloita. Mikä parasta, jakkaran saa myös lämmitettävänä.

Takamatkustajan penkki on pienehkö, mutta eihän tämä sortin laite olekaan mikään matkajuhta. Toki laukkusarja löytyy, jos on tarvetta lähteä reissun päälle. Painonsäästöä on haettu myös uusista vanteista, joista saatiin 1,4kg kevyemmät. Polttoainetilavuus on 17 litraa, ja tankattuna komeus painaa 239kg.

Jousituksen osalta kannattaa todeta se, että edessä on täysin uusi USD-teleskooppihaarukka, jonka putkihalkaisija on 47mm. Takana on uudistettu EVO Paralever, jossa on entistä tukevampi liitos runkoon ja takahaarukkaan. BMW tarjoaa näihin tuttuun tyyliinsä sähköistä säätöä.

BMW R 1300 R: Ohjaustangon päissä olevat peilit ovat hyvä oivallus. Näkee muutakin, kuin kuljettajan olkapäät.

BMW R 1300 R: Ohjaustangon päissä olevat peilit ovat hyvä oivallus. Näkee muutakin, kuin kuljettajan olkapäät.

Vakiona mukana on Dynamic-ESA. Tällä pärjää jo todella hyvin. Lisävarusteena on saatavilla kehittyneempi DSA (Dynamic Suspension Adjustment). Tämä mahdollistaa alustan dynaamisen säädön, joka muuttaa vaimennusta ja jousituksen jäykkyyttä. BMW ilmoittaa, että heillä on nyt ensimmäisenä sähköinen jousen säätö sarjavalmisteisessa moottoripyörässä teleskooppihaarukassa. DSA-järjestelmä ottaa huomioon pyörän kuormituksen ja ajomoodivalinnat vaikuttavat asetuksiin. Näillä eväillä kokonaisuus säätyy edessä sekä takana ja alusta pysyy balanssissa vaihtelevissa olosuhteissa.

Moottori on tuttu viime vuonna markkinoille tulleista GS-malleista. Huipputeho 145hv saavutetaan 7750 kierroksella ja väännön huippu 149Nm/6500 rpm. Tämä liikuttaa pyörää hienosti, eikä ole tarvetta vinguttaa konetta korkeille rundeille. Tehot siirretään takapyörään kardaanilla ja askissa on 6 vaihdetta.

Se automatisoitu vaihteisto

BMW R 1300 R: Havainnekuva ASA:n rakenteesta. Kuva BMW Motorrad.

BMW R 1300 R: Havainnekuva ASA:n rakenteesta. Kuva BMW Motorrad.

Vakiovaihteiston tilalle saa lisävarusteena automatisoidun vaihteiston. BMW:n slangilla tämä tottelee nimeä ASA (Automated Shift Assistant). Moottorissa on vakiona mukana MSR (Motorcycle Stability Control). Se lisää vakautta moottorijarrutuksen aikana. Ajomoodeja on vakiona kolme. Rain, Road ja Eco. Optiona saa myös vaihtoehdot Dynamic ja Dynamic Pro.

Palataan takaisin vaihteiston toimintaan. Siinä oleellinen asia on ohjausyksikkö TCA (Transmission Control Unit). Kaksi sähköisesti ohjattua toimilaitetta ohjaa kytkintä ja vaihteiston mekanismia, tämä helpottaa liikkeellelähtöä ja automatisoi vaihteiden vaihtamisen.

BMW R 1300 R: BMW luottaa edelleen Brembon jarrupakettiin. Ajossa jarrut ovat tunnokkaat.

BMW R 1300 R: BMW luottaa edelleen Brembon jarrupakettiin. Ajossa jarrut ovat tunnokkaat.

Moottorin käydessä paikalla, laitetaan vaihde päälle ja näyttöön ilmestyy M1. Nyt ollaan manuaalitilassa ja on sitten valinnan paikka, lähteekö sillä liikkeelle vai valitseeko D- eli automaattiasennon. Valinnasta riippuen kaasua lisäämällä pyörä lähtee liikkeelle helposti ja hidas ryömintä on helppoa. Eipä tarvitse kytkintä luistattaa liikkeelle lähtiessä. Järjestelmä toimii käytössä todella hyvin eikä koeajon aikana  havaittu harhavaihtoja. Anturit myös mittaavat sisääntuloakselin kierrosnopeutta ja kytkimen asentoa, näistä tiedot välittyvät TCU:lle.

Ajossa vaihteisto/kytkimen toiminta on luontevaa. Homma toimii hyvin ilman kytkinkahvaa. Sitähän tästä ei löydy. Vaihdepoljin vaatii alussa totuttelua, liike on lyhyt ja sitä perinteistä vaihderattaiden tuntoa polkimesta saa hakea. Se ei todellakaan haittaa, vaan uuden vaihtotavan oppii nopeasti. Onneksi tuntuma vaihteiden vaihdossa on kuitenkin edelleen hyvä eikä tunnelma ole turhan kliininen. Sähköauton yhden vaihteen tunnelmaa ei synny. Vaihteet napsuvat päälle tahdikkaasti ja moottori pitää hyvää saundia.

BMW R 1300 R: Jarrukahvan etäisyyden säätö on toteutettu vivulla rullan sijasta.

BMW R 1300 R: Jarrukahvan etäisyyden säätö on toteutettu vivulla rullan sijasta.

D-asento on etenkin taajama- ja matka-ajossa oiva valinta. Tähän kun vielä lisätään aktiivinen vakionopussäädin niin ajon saa tuntumaan todella helpolta. Toimintaa testattiin myös kaupunkiliikenteessä Lahdessa, etelästä-pohjoissuuntaan läpi kaupungin. Vihreä linja toimi lähes koko läpiajon ja säädetty nopeus 50km/h. Jarruun ei tarvinnut koskea, kuin vasta loppuun valoissa. Etäisyys pysyi hyvin asetetussa ja meno oli rauhallista. Maantiellä softa toimii myös hyvin ja ajosta saa helposti rauhallista. Moottoritiellä usein nykysuuntaus on monilla ajaa vasenta kaistaa alle rajoituksen ja olla teiden tulppana. BMW:llä ajaessa oikeaa kaistaa, pyörä ei lähde ohittamaan oikealta vasemmalla kaistalla olevaa ajoneuvoa. Softa on siis myös tältä osin kunnossa.

Juha Harmanen ja BMW R 1300 R.

Juha Harmanen ja BMW R 1300 R.

Mutkaisilla teillä tämä pyörä on kuin kotonaan. Sinne reippaaseen menoon Dynamic-asetus on täyttä asiaa. Vaihteiston tilan valinta tapahtuukin sitten jokaisen oman mieltymyksen mukaan. Järjestelmän hieno puoli on monikäyttöisyys. D-valinnan aikana voit vaan potkaista pienempää pykälää tupaan ja vaihtaa vaihdetta ilman ylimääräistä vaihdenapin painamista M asentoon. Joten vaihteiston sekakäyttö on tässä sallittua eikä aiheuta ylimääräistä ohjelmaa.

BMW R 1300 R: BMW:n näkemys mittaristosta on edelleen huipputasoa. MULTI-ROCKER avautuu valikko nopeille valinnoille.

BMW R 1300 R: BMW:n näkemys mittaristosta on edelleen huipputasoa. MULTI-ROCKER avautuu valikko nopeille valinnoille.

Ajossa korostuu laadukas alusta. Ajomoodit vaikuttavat alustan reagointiin. Tämän lisäksi sitä voi säätää oman mieltymyksensä mukaan. BMW on lisännyt Multi-Rocker switchin ohjaustangon vasemmalle puolelle. Täältä saa valikon auki nopeasti ja säädöt on helppo toteuttaa ilman että rullan kanssa tarvitsee seikkailla pitkässä valikossa.

BMW R 1300 R: MULTI-ROCKER-painike löytyy ohjaustangon vasemmalta puolelta

BMW R 1300 R: MULTI-ROCKER-painike löytyy ohjaustangon vasemmalta puolelta

Ajossa välillä voi tulla hiukan vilpoista mutta koeajopyörän lämmitettävät kahvat ja satula ovat kyllä varusteita paikoillaan. Lisäksi ne mahdollistavat juuri oikean pukeutumisen, ettei tarvitse pakata villahousuja jalkaan.

Summa summarum

Juha Harmanen ja BMW R 1300 R.

Juha Harmanen ja BMW R 1300 R.

Moottorin suorituskyky vastaa hyvin pyörän luonnetta. Lisääntynyt vääntö vähentää vaihteiden potkimista ja veto alkaa 2000 kierroksen jälkeen tasaisesti. Kiihtyvyys on huippuluokkaa, riippumatta mennäänkö manuaali- tai automaattitilassa. Katetta ei pyörässä ole mutta se ei haittaa, kunhan vauhdit pysyvät maltillisina. Tuskinpa tätä pyörää hankitaan moottoritiematkoja varten. Mutkiin menossa moottorijarrutus on myös soveltuva hidastuskeino ja takapyörä pysyy tiiviisti asvaltilla.

BMW:n aikaisemmat 1200- ja 1250-mallit ovat olleet moottorin osalta olleet oman tiensä kulkijoita. 1300 moottorissa on onneksi edelleen samaa luonnetta eikä digitaalisuus ole riistänyt bokseripolttomoottorin ominaisuuksia. Paikalla kaasuttaessa tuttu heilahdus on tallessa. Matalien kierrosten vääntö on kohdallaan. Tämä korostuu eritoten vaikka mutkaisilla Alppiteillä. Ajosta tulee nautittavampaa. Maltan tuskin odottaa, että pääsee tällä viikon ajamaan Alppiteillä. Mittaristosta voi katsella parhaat kallistuskulmat ja näistä voi sitten tarinoida illallisen ääressä.

BMW on luonut paljon uutta tähän malliin. Runkomuutos on isona tekijänä. Ajettavuus on huippuluokkaa. Hallintalaitteiden ratkaisut toimivat käytännössä hyvin ja ilman ohjelmallisia bugeja. Paljon on tehty myös turvallisemman ajamisen eteen. Perusversio irtoaa hintaa 22750,00. Niillä varusteilla varmasti saa jo rahalle vastinetta. Kuitenkin laajat varustepaketit tarjoavat kyllä ostajalle mietittävää, etenkin kun on suorittanut koeajon hyvin varustelulla versiolla, jossa on ASA-optio valittuna. Koeajopyörän hinta on 33650,00. Voi ajatella, että se on arvokas, mutta suotakoon se heille, keillä on liitua millä piirtää.

Videoarvio

Katso Juhan tekemä videoarvio BMW R 1300 R:stä alta. Voit katsoa videon myös täällä

Plussat ja miinukset

BMW R 1300 R: Kardaani soveltuu hyvin pyörän ulkomuotoon ja bonuksena ei tarvitse ketjujen kanssa pelata.

BMW R 1300 R: Kardaani soveltuu hyvin pyörän ulkomuotoon ja bonuksena ei tarvitse ketjujen kanssa pelata.

Hyvää

+ alustan säädettävyys
+ moottorin alavääntö
+ automatisoidun vaihteiston/kytkimen toiminta
+ aktiivinen vakionopeudensäädin ja törmäysvaroitin
+ laajat lisävarusteet

Parannettavaa

- hankintahinta kohoaa optioilla
- vakiona säilytystilan puute

Tarkemmat tekniset tiedot voitte lukea linkin takaa: BMW päivitti R 1300 R Roadsterin: isompi, tehokkaampi moottori ja sporttisempaa ajettavutta

BMW R 1300 R: Koeajajamme Juha Harmanen ihastui todella paljon pyörän ajo-ominaisuuksiin ja ajettavuuteen.

BMW R 1300 R: Koeajajamme Juha Harmanen ihastui todella paljon pyörän ajo-ominaisuuksiin ja ajettavuuteen.