Kun BMW K1200 S tuli markkinoille, sitä suunniteltiin    vakavaksi haastajaksi Suzukin Hayabusalle ja muille sen ajan supersporteille. Joka tapauksessa sen olennaisimmat luvut ovat: 248 kiloa ajokunnossa, 167 hevosvoimaa, kiihtyvyys nollasta sataan 2,8 sekuntia ja huippunopeus rajattu 275 kilometriin tunnissa.

Kyseessä on täysin ratakelpoinen pyörä, tarvitsee vain irrottaa laukut ja antaa mennä.

Takalaukku oli 46 litraaa, joten sinne sopi kypärä hyvin.

Saimme testattavaksemme Motoforumista Seinäjoelta vuosimallin 2006 pyörän. Siihen oli vaihdettu MRJ:n pleksi ja ilmeisesti Laminar Lipin pieni säädettävä lisäpleksi suojaamaan kuljettajaa alkuperäistä paremmin. Lisäksi siihen oli vaihdettu Remus Revolution -vaimennin alkuperäisen tilalle, siitä myöhemmin.

Pyörässä oli kaikki kolme laukkua ja takalaukkuun mahtui helposti kypärä.

Pieni lisälippa suojasi hyvin ajoviimalta ja vähensi kypärämelua.

Ulkonäkö ja istuttavuus

Nämä ovat aina makuasioita, mutta BMW:n ulkonäkö on varmaan useimmille miellyttävä  yllätys. Maalipinta oli kestänyt hyvin ajetut 50 000 kilometriä ja värityksen suunnittelu on hieno ainakin suomalaisin silmin katsottuna.

BMW K1200 S on yksinkertaisesti kaunis ja tyylikäs pyörä.

Ajoasento on miellyttävä etukenosta ajoasennosta huolimatta ja tuntui mukavalta koko ajopäivän ajan. Tankin saa puristettua nätisti polvien väliin, jos on tarvetta, ajoasennossa on riittävästi tilaa, niin että sitä pystyy halutessaan muuttamaan. 

Pieni pleksi lisäohjaimineen suojaa sopivasti ajoviimalta, toki sitä osuu harteille ainakin allekirjoittaneen ladonovilla. Lisäohjaimestako johtuu, mutta kypärämelu jää miellyttävän alhaiseksi eli joko ohjain tai kokonaisaerodynamiikka toimii. Lopputulos on joka tapauksessa miellyttävä.

Istuin on sopivalla korkeudella 180-senttiselle kuljettajalle.

Pyörän mittaristo on selkeä ja siinä on riittävästi tietoa tarjolla vaihteenosoitinta myöten. Ajotietokone on helppo käyttää.

Mittaristo on selkeä ja pyörän henkeen sopiva. Peilit ovat erittäin hyvät.

Peilit on tässä yhteydessä pakko mainita. Ne eivät värise, ja ovat käytettävyydeltään varmaan parhaitten joukossa. Jopa kaupunkiajossa niiden tarjoama näkymä on niin hyvä, että siitä on iloa liikenneturvallisuuden kannaltakin.

Ajettavuus

Tästä pyörästä huokuu, että se on tehty Saksan autobaanoille ja nopeille mutkaisille teille, joilla voi surutta kääntää kaasukahvaa. Suomessa kun niitä ei ole, suorituskyvyn äärirajoja emme päässeet testaamaan. Pyörä joka tapauksesa käyttäytyy hyvin ennalta-arvattavasti ja johdonmukaisesti, se on kuljettajan pyörä. Ja parhaansa se pääsee esittämään, jos kuskilla riittää osaamista.

Emme valitettavasti päässeet radalle testaamaan, mutta totesimme, että omat kykymme olisivat todennäköisesti valitettavasti loppuneet jo varsin varhaisessa vaiheessa kun pyörä olisi vasta ollut pääsemässä parhaimpaansa kohti.

Paralever-jousitus ja kardaaniveto.

BMW:n Duolever-etupää tuntui alkuun oudolta, mutta kun siihen tottui, sen toimivuus ja täsmällisyys tiukissakin mutkissa nostatti pienen vihellyksen huulille. Muutenkin pyörä käyttäytyi hienosti ja vakuuttavasti vauhdista ja ajoympäristöstä riippumatta kaupunkiajosta pienille päällystetyille teille ja suorille.

Tekniikkaa

K1200 S:ssä on BMW elektronisesti säätyvä jousitus ja iskunvaimennus, joilla ajo-ominaisuudet saa nopeasti kohdalleen ajon aikanakin pomppukivikaduilta suoraan radalle.

Hidastuvuudesta pitävät huolen servoilla tehostetut lukkiutumattomat jarrut, joista ensi vaikutelma oli - niin, pysäyttävä. Varsinkin etujarru on todella tehokas ja se on yhdistetty takajarrun toiseen mäntään. Takajarrupoljinta ei puolestaan ole linkitetty etujarruun. Tästä aiheutuu ehkä osittain tunne takajarrun tehottomuudesta etujarruun verrattuna, sillä sekin toimii itsessään aivan asiallisesti.

Suorituskykyä

Emme epäile BMW K1200 S:lle ilmoitettuja kiihtyvyys- ja huippunopeusarvoja. Kiihtyvyys on todella mahtava, hevosvoimat tuntuvat juuri siten kuin niiden pitää tuntuakin. Vastineeksi hallittavuus ja pysähtyvyys ovat myös kohdallaan. 

Hevosvoimat on myös helppo ottaa käyttöön. Kardaanivetoisen pyörän Paralever-takapää pitää renkaan yllättävän hyvin kiihdytyksissä ja matala painopiste taas on saatu aikaan muun muassa 55 astetta eteenpäin kallistetun nelisylinterisen moottorin avulla. 

Äänenvaimentimen vaikutus

Pyörään vaihdettu Remus Revolution -vaimennin saattoi tuoda kaivattuja lisähevosia tai sitten ei. Joka tapauksessa tyhjäkäynti oli erikoinen, vaelteleva ja vaikutti sellaiselta, että seos oli laiha. Liekö niin, että elektronista ruiskutusta ei oltu säädetty kohdalleen vaihdon jälkeen? 

Ominaisuudet 
Moottori Nestejäähdytteinen, 4-tahti, 4-syl
Moottoritilavuus 1157 cm3
Polttoainejärjestelmä EFI, 
Syl. halkaisija x iskun pituus 79,0 x 59,0 mm
Puristussuhde 13:1
Venttiili-/imujärjestelmä DOHC, 16 venttiiliä
Voimansiirto  
Kytkin Hydraulinen monilevyöljysumppukytkin
Vaihteisto 6-vaihteinen, toisiovälitys kardaani
Runko  
Tyyppi Alumiinirunko
Joustomatka etu / taka 115 mm / 136 mm
Rengas etu 120/70-ZR17
Rengas taka 190/50-ZR17
Jousitus  
Etujousitus Yksiputkinen erillisvaimennin jossa kaasuvaimennus
Takajousitus Yksiputkinen kaasuvaimennin
Jarrut  ABS
Etujarrut Kaksi uivaa jarrulevyä, nelimäntäiset jarrusatulat
Takajarrut Kiinteä jarrulevy, uiva kaksimäntäinen jarrusatula
Mitat (P x L x K) 2214 mm, 858 mm, 1220 mm
Maavara 120 mm
Akseliväli 1572 mm
Istuinkorkeus 820 mm
Polttoainetilavuus  19 l
Paino ajokunnossa 248 kg
Suorituskyky (valmistajan ilmoittama)  
Huipputeho Teho 123 kW (167 hp) @ 10 250 rpm
Vääntö 130 Nm  / 8250 rpm

Remus Revolution -vaimennin, haitta vai hyöty?

Johtopäätösten aika

Pyörällä oli ajettu koeajon alkaessa 51 443 kilometriä ja siitä pyydettiin 9990 euroa syksyllä 2013. Siinä oli täydellinen huoltokirja ja viimeisin huolto oli tehty 50 863 kilometrin kohdalla R.M. Heinolla Tampereella.

Suurimmat miinukset aiheutuivat vaeltelevasta tyhjäkäynnistä ja eturenkaasta, joka olisi pian vaihdon tarpeessa. Se oli kulunut ja aavistuksen perstunut. 

Takalaukun todettiin heiluvan jonkin verran, ja selvisi, että se johtui siitä, että yksi neljästä vaimenninkumista oli kadonnut jonnekin matkan varrelle. Lisäksi vasemman sivulaukun kiinnitys oli hieman löysä. 

Muuten pyörä oli hyvässä ja menevässä kunnossa 2Wheelsin Petri Hämäläisen mielestä. 

Tässä BMW K1200 S:ssä on edelleen paljon pyörää jäljellä osaavalle kuljettajalle.

BMW K1200 S, Motoforum Oy Arvo-
sana
Huomiot
Kuntotarkastus   MP-korjaamo 2Wheels
Huoltokirja   Täydellinen
Ulkonäkö, yleisvaikutelma H  
Lamput, vilkut jne. H  
Istuin H  
Moottori    
Kaasukahva H  
Tyhjäkäynti K  
Öljyn määrä N Ei ylämerkissä

Jäähdytytysnesteen määrä

H  
Jäähdytysjärjestelmän toiminta H  
Voimansiirto, kardaani H  
Alusta    
Jarrut, etu H+  
Jarrut, taka N  Ei Dual
Jarrunesteen määrä N  Takana vajaa
Jarruvalokatkaisin H  
Jousitus H  
Sivuseisontatutki H  
Eturengas T  
Takarengas H  
Ohjauslaakerit H  
JohtopäätösH

Hyvässä kunnossa

 Taulukon arvosanat: H = hyvä, N = normaali, T = tyydyttävä, K = korjattava