Ranskassa käytettävät nopeuskamera-autot näyttävät aivan tavallisilta henkilöautoilta, ja ne on tarkoitettu nappaamaan kuljettajat, jotka ajavat kovia ylinopeuksia.

Yksityiset nopeuskamera-autot ovat levinneet eri puolille Ranskaa niiden esittelystä, vuodesta 2018, lähtien. Tällä hetkellä niitä on maassa toiminnassa noin 450, kun poliisi ja santarmilaitos ovat ulkoistaneet nopeudesta sakottamista siirtäen fokustaan vakavampiin asioihin, kuten humalassa ja huumeiden vaikutuksen alaisena, ajamisen estämiseen.

Kukin tutka-auto liikkuu noin kuusi tuntia päivässä ja se mittaa nopeudet ja ottaa kuvat itsenäisesti, kuljettajan keskittyessä ajamiseen.

Autot saattavat olla mitä mallia tahansa eikä niissä ole näkyvillä mitään nopeusmittaukseen liittyvää välineistöä. Autot ovat yksityisten yritysten omistuksessa.

Kuljettaja noudattaa GPS-navigoinnin avulla Sisäministeriön etukäteen määrittämiä reittejä, ja järjestelmä ottaa automaattisesti huomioon tiejaksoilla olevat nopeusrajoitukset.

Tällä hetkellä yksityisiä nopeutta mittaavia autoja liikkuu Ranskassa kahdeksan seutukunnan alueella: Normandiassa, Bretagnessa, Loiren laaksossa,  Centre-Val de Loire'ssa, Nouvelle-Akvitaniassa, Grand Estissä, Bourgogne-Franche-Comtéssa ja Hauts-de-France'ssa. Suunnitelmissa on laajentaa toiminta koskemaan koko maata ensi vuoden loppuun mennessä.

Mikä on kasvottomien nopeusvalvonta-autojen turvallisuutta parantava vaikutus?

Kun ensimmäiset yksityiset nopeusvalvonta-autot esiteltiin 2018, maassa tapahtui 58 300 tieliikenneonnettomuutta, joista 3500 johti kuolemaan.

Kolme vuotta myöhemmin, 2021, vastaavat lukemat olivat pudonneet lukemiin 53 600 ja 2900. Vähennystä onnettomuuksien osalta 5000 ja kuolleiden 600!

Ei ole selkeää todistetta siitä, että onnettomuuksien ja kuolemien väheneminen johtuisi yksistään tutka-autoista varsinkin, kun koronavirus vaikutti liikenteeseen sekä 2020 että 2021.

Jokainen auto tuottaa valtiolle noin 194 000 euroa vuodessa. Yritykset eivät kuitenkaan saa palkkiotaan sakotusten vaan ajettujen kilometrien mukaan.

Vuonna 2021 Ranskassa jaettiin 760 miljoonan euron edestä ylinopeussakkoja. 10 % näistä oli peräisin yksityisiltä nopeusvalvonta-autoilta. Määrä vastaa niiden suhdetta, 10 prosenttia, Ranskassa tällä hetkellä toimivista nopeuskameroista.

Autot omistavat yritykset sekä niiden kuljettajat eivät pääse käsiksi auton keräämään dataan, eikä sakotustapahtumaa huomaa mistään. Data siirtyy automaattisesti kryptattuna Rennesiin viranomaisten jatkotoimia varten. Mikään merkkivalo autossa ei reagoi sakotukseen, eikä salaman välähdys näy, sillä kuvatessa käytetään infrapunasalamaa.

Selkeämmin kaahareiden sakottamiseen

Koska tutka-autojen nopeusvalvonta on suunnattu kaahareita vastaan, niin niiden marginaali on 10 km/h alle satasen nopeusrajoitusalueilla, ja 10 % 100 km/h ylittävillä nopeusrajoitusalueilla. Vastaavasti kiinteiden nopeusvalvontakameroiden luvut ovat tiukemmat, 5 km/h ja 5 %.

Siten moottoritienopeuksilla (Ranskassa 130 km/h) 146 km/h toisi sakon. 

Sakko tullee EU-maissa kotipostiin, joten nopeusrajoitusten mukaan ajaminen lienee hyve, kuten kaikkialla muuallakin.

Asiasta kertoi Connexion France.