19.6. Kameleita ja niillä ratsastamista

Se kamelinvarvas...

Marko ja Joni ja tuplaselfie tai jotain. Kamelilla ratsastamista.

20.6. Miehet Karussa

Karu.

Karu.

Royal Enfield Himalayanit Karussa.

Royal Enfield Himalayanit Karussa.

Kahardung. Peseytyminen luvassa.

Kahardung. Peseytyminen luvassa.

21.6. Kivikasoja...

Kivikasoja.

 

"Tässä teille kaikille kivikasojen vihaajille. Jostain syystä ihmiset tykkää pykätä näitä läjiä olkoon sitten Intiassa, Islannissa tai Lapissa."

'Kohtuullisen' korkealla.

'Kohtuullisen' korkealla.

Joni Kaksangin solassa. Maailman kahdeksanneksi korkein La, jonne pystyy ajamaan.

Joni Kaksangin solassa. Maailman kahdeksanneksi korkein La, jonne pystyy ajamaan.

22.6.

Unelmien Umling La.

"Täällä korkeiden vuoristoteiden maassa Ladakhissa yksi suurin tavoite oli päästä huiputtamaan Umling La eli Umlingin sola, joka eri lähteiden mukaan sijaitsee jopa 5798 metrin korkeudessa. Minun Garminini väitti sen korkeudeksi 5520 metriä. Umling La sijaitsee aivan Kiinan rajan tuntumassa ja on sen vuoksi lähes aina suljettu ulkomaalaisilta. Nyt se oli ikäänkuin epävirallisesti auki.

Korkealla ollaan - korkeammalla kuin Mount Everestin kiipelijoiden perusleiri.

Korkealla ollaan - korkeammalla kuin Mount Everestin kiipelijoiden perusleiri.

Nyt kyltti on varustettu asiaan kuuluvalla tarralla.

Nyt kyltti on varustettu asiaan kuuluvalla tarralla.

Normaalisti, kuten intialaiset bikerit tekevät, Umling La:lle lähdetään Hanlen kylästä, josta vuorelle on noin 104km matka suuntaansa. Koska ulkomaalaiset eivät saa yöpyä Hanlessa, otimme majoituksen Nyomasta 75km päästä.

Mies ja mopo maailmalla.

Mies ja mopo maailmalla.

Aamulla auringon noustessa viideltä lähdimne matkaan nollakelissä kohti Hanlea. Kaikki muut olivat vielä unten mailla, niin kuormurikuskit kuin tarkistupisteetkin, joista livuimme hiljaa ohitse. Hyvissä ajoin olimme perillä Hanlessa. Viimeiselläkin tarkistuspisteellä oli vielä verhot palveluluukun edessä.

Royal Enfield vuoristotasangolla.

Royal Enfield vuoristotasangolla.

Kun ajoaikaa oli reilusti niin päätimme yrittää vähän seikkailullisempaa reittiä 5298 metrin korkeudessa sijaitsevan Boizardin La:n ja 5198 metrin Nurbu La:n kautta.

Reitti olikin tosi makiaa offroadia korkealla tasangolla aivan kuin Mongoliassa. Kymmenittäin uria, joista sai valita mieluisensa. Chisumlen sillan jälkeen olikin uutta asfalttia aina mäen päälle asti.

Hörpättiin paikallista teetä kipot ja söimmä suklapatukat maailman korkeimmalla sijaitsevassa kahvilassa. Lisähappikoju oli säpissä ja sen verran puuskututti, että siirryttin äkkiä matalammille korkeuksille.

Photi La. Markon Garmin viisasi sen korkeudeksi 5260 m.

Photi La. Markon Garmin viisasi sen korkeudeksi 5260 m.

Joni ja Photi La.

Joni ja Photi La.

Paluumarssi oli Photi La:n 5532m kautta, tosin Garmin väitti sen korkeudeksi 5260 metriä. Hyvin mutkikasta, mutta asfaltoitua tietä. Hanlessakin oli lounaspaikka auennut. Aamusella turhaan jyskyteltiin sen ovea kuuman teen toivossa. Evääksi maukasta papumuhennosta ja paahtisomeletit.

Photi La. Maailman kuudenneksi korkein ajettava sola. Ja Marko.

Photi La. Maailman kuudenneksi korkein ajettava sola. Ja Marko.

Nyomassa vihdoin päikkäreille 9h ja n. 370km jälkeen. Iso kiitos Gurmat Namgailille ja LBR Ladakh Bike Rentalille hänen neuvoistaan ja avustaan. Tämä ei olisi onnistunut ilman häntä," Marko Willig muistaa kiittää. 

***

Lapin miehen reissua Ladakhiin voit käydä myös ihmettelemässä Polarstepsin sivuilla täällä. Siellä tapahtumat ja reissusta otetut kuva löytyvät myös kartalle sijoitettuina päivittäin. Sivuilla on myös paljon enemmän kuvia kuin tämän jutun yhteydessä sekä lisäksi videoita.

Aiheesta aiemmin:

Lapin mies matkalla maailman vaarallisimmalle tielle, osa 2: Ladakh ja Rojuenkelit

Lapin mies matkalla maailman katolle ja maailman vaarallisimmalle tielle. Osa 1.