Koulutus alkamassa.

Koulutus alkamassa.

MAD eli Moto Adventure Days on todella monipuolinen adventurepyöräilytapahtuma, jossa on ajoteknistä koulutusta ja eri tasoisia ajoreittejä, joita kierretään kokeneen kouluttajan johdolla, koeajettavia prätkiä, rengasklinikka ja iskaripiste sekä mahdollisuus kuulla kertomuksia Suomen Tet-reittien ajamisesta. Rikkana rokassa perjantai-iltana järjestettiin vielä yöajo, jonka reitin puolivälissä syötiin makkaraa nuotiolla maastossa.

Koulutusta ja ajoreittejä oli monen tasoisia. Itse osallistuin perjantaina basic-ajokoulutukseen, jossa opeteltiin maastoajon perustaitoja kuten oikeaa ajoasentoa sekä seisten että istuen, ja jarruttamista samoin speksein. Myös mäkilähtö ja laskeutuminen mäeltä tulivat tutuiksi, samoin pyörän ohjaaminen painoa siirtämällä istuen ja seisten.

Vasemmalta: Janne, Laura ja Otto, basic-ryhmän osaavat kouluttajat.

Vasemmalta: Janne, Laura ja Otto, basic-ryhmän osaavat kouluttajat.

Vaikka Himoksen laskettelukeskuksessa ja sen maastossa on tilaa monenlaisille toiminnoille, siirryimme koulutukseen 15 kilometrin päähän motocross-radan vierellä olevalle kentälle. Koulutus alkoi noin kello 9 ja kesti aina kello 16 asti, ehkä vähän ylikin. Pitkän päivän paras puoli on siinä, että kuski pääsee riittävästi kokeilemaan ja kertaamaan kaikkea opittua. Ei voi olettaa, että kaikki jäisi kehoon ja päähän kerralla, mutta koulutuksessa tarjottiin hyvät eväät omaehtoiseen opiskelun ja kokeilemisen jatkamiseen koulutuksen jälkeenkin.

Kouluttajat olivat huipputasoa ja heidän antamallaan palautteella suorituksista sekä niiden kehityskohteista oli ratkaiseva merkitys koulutuksen onnistumiselle. Kun itse ei näe ulkoapäin omaa tekemistään, ei voi tietää, onko asento ja tekeminen tavoitellun mukaista.

Otto rakentaa oikeaa maastoon tarkoitettua ajoasentoa.

Otto rakentaa oikeaa maastoon tarkoitettua ajoasentoa.

Vaativammissa ajotekniikkakoulutuksissa opiskeltiin sitten vaativampia asioita kuten esimerkiksi esteen ja vesistön ylittämistä.

Koulutuspäivä oli hyvin rytmitetty pausseineen ja lounastaukoineen, mitkä tietysti edesauttoivat oppimista.

MAD:issä oli myös tarjolla eritasoisia ajoreittejä kuljettajan oman osaamisen mukaan sinisestä eli helpoimmasta eri tasoisiin punaisiin ja aina mustiin reitteihin asti. Reiteillä toteutettiin tekniikkakursseilta saatuja oppeja käytännössä. Monet ajoivat eri päivinä eri tasoisia reittejä helpommasta vaikeampaan päin riippuen siitä, mitä oli vapaana tai mitä kukin oli ennalta itselleen varannut.

Laura demoa kaatuneen pyörän nostoa.

Laura demoa kaatuneen pyörän nostoa.

Tyytyväistä väkeä

Oli mielenkiintoista tavata ja keskustella koulutuksiin ja ajoihin osallistuneiden ihmisten kanssa. Kaikki, joiden kanssa keskustelin olivat erittäin tyytyväisiä tapahtumaan, ajoihin, koulutuksiin ja järjestelyihin.

Lisäarvoa toivat myös oheistapahtumat. Kaikki, jotka ovat riittävästi tien päällä, tietävät, että matkalla voi sattua mitä tahansa, ja silloin on hyvä esimerkiksi tietää, miten prätkän rengas paikataan. MAD:in Rengasklinikasta meille tulee juttua erikseen.

Dani Amosov reissulla kuvattuna.

Dani Amosov reissulla kuvattuna.

Keskustelimme tapahtumasta myös itse järjestäjän eli Dani Amosovin kanssa. Oletko tyytyväinen vuoden 2023 tapahtumaan?

– Erittäin tyytyväinen. Sillä ei niin ole väliä, miten asiat minun näkökulmastani menivät, mutta kaikkien kuulopuheiden ja jo saadun palautteen perusteella osallistuneet ovat olleet tosi tyytyväisiä. He ovat oppineet paljon, nauttineet hienoista maisemista ja keleistä, saunoista ja ajoista. Yhtään negatiivista palautetta ei ole kuulunut, Dani Amosov myhäili.

Paljonko väkeä tapahtumaan osallistui?

– Koko nelipäiväiseen tapahtumaan on osallistunut 200 kuljettajaa, ja sen lisäksi kaikki kouluttajat, vetäjät, järjestäjät ja oheisohjelmien pitäjät, kokonaisluku on noin 230. Lisäksi päälle tulevat päiväkävijät. Kaikki ovat olleet tervetulleita.

Himoksessa paikalla oli maahantuojia ja kauppiaita esittelemässä pyöriä ja palvelujaan.

Himoksessa paikalla oli maahantuojia ja kauppiaita esittelemässä pyöriä ja palvelujaan.

– Voi sanoa, että melkoinen kuhina kävi. Myös maahantuojat ja kauppiaat ovat olleet tyytyväisiä koeajojen ja ihmisten kiinnostuksen määrään. Paikalla on ollut mm. Biketeam BMW-, Triumph-, ja Stark Varg -pyörineen ja V-Twin Harrikoineen. Lisäksi on ollut Benelliä, Jawaa, CF:ää, KTM:ää, Husqvarnaa, Apriliaa ja Moto Guzzia. Oikeastaan vain Honda ja Yamaha puuttuivat, Amosov pohti.

– Se, että paikalla on ollut monia prätkämerkkejä onkin, mitä olemme halunneet, ettemme leimautuisi mihinkään brändiin, vaa kaikki merkit ovat tänne tervetulleita.

– Royal Enfieldin olisin vielä halunnut paikalle, kun itse olen ajanut sellaisilla yli 200 000 km, mutta Riku (Routo) oli ollut lonkkaleikkauksessa eikä päässyt paikalle. Ensi vuonna sitten.

Perjantaina oli vielä hiljaista päiväkävijoiden osalta.

Perjantaina oli vielä hiljaista päiväkävijoiden osalta.

MADin idea

Mistä idea Madiin?

– MADin idea lähti neljä vuotta sitten, kun vedin sora- ja saunareissua itärajaa pitkin PeterPanBikelle. Meitä oli hyvä lössi matkassa, ja kaikilla oli vaihteleva ajotaito asvaltin ulkopuolella. Risto Nokelainen oli toinen meistä järjestäjistä ja alkoi kysellä, että miksi kukaan ei Suomessa järjestä isoille adventurepyörille ajokoulutusta soralla ja metsissä?

Hiekkaa ja ajo-opettelua.

Hiekkaa ja ajo-opettelua.

– Tällöin keksin, että voisimme hyvin ryhtyä järjestämään sellaista. Idea jäi kytemään ja 2021 järjestimme MAD:in ensimmäisen kerran. Vaikka se oli korona-aikaa, yli 100 motoristia oli heti paikalla. Palaute, mitä saimme, oli erittäin positiivista ja rakentavaa, voimme heti kehittää tapahtumaa, ja 2022 kun järjestimme toisen tapahtuman, mukana oli jo 150 osallistujaa.

Näkyykö kasvulle rajoja?

– Emme halua kasvaa laadun kustannuksella, vaan mieluummin tehdä parempaa. Tämä kolmas meni nappiin kaikin puolin. Jos jatkamme ensi vuonna ja saamme taas luvat, voimme lisätä ohjelmaa ja laajentaa sitä ajamisen ulkopuolelle.

Missään ei varmasti näe niin paljoa adventurepyöriä kuin MADissä.

Missään ei varmasti näe niin paljoa adventurepyöriä kuin MADissä.

Ajo- ja hallintataitojen kehittäminen

– Meidän perusajatuksemme on kuitenkin alunperin kehittää osallistujien ajo- ja hallintataitoja ajamiseen vaihtelevissa olosuhteissa. Porukka ostaa kykenevän pyörän, jolla voi vetää maastossa, kivikoissa, poluilla ja ylittää vesistöjä. He eivät kuitenkaan kokeile, kun eivät uskalla tai taidot eivät vain riitä. Ajatuksenamme on kehittää monipuolinen tapahtuma, jossa porukka on valmis seikkailemaan enemmän.

Muistutus siitä, että osa reiteistä vaatii luvat.

Muistutus siitä, että osa reiteistä vaatii luvat.

Miten suuri luparuljanssi tällaisen tapahtuman järjestämisessä on?

– Jämsän Seudun Moottorikerholta eli JMSK:lta on ollut vuokralla tämä Haaralakankaan rata ja sen kenttä. Sen lisäksi olemme reitittäneet 3500 kilometriä reittejä Jämsän ja Himoksen ympäristöstä. Luvitusprosessi vaatii paljon töitä, että miten saamme kaiken järkevästi sumplittua. On löydettävä kaikki mökkiläiset, perikunnat, metsähallituksen maiden luvista vastaavat. Ylipäätään se, kenelle jokin tie tai alue kuuluu on ollut vaikea selvittää. Eräs paikkakuntalainen, jolla on itsellä 130 ha maita, lupasi ensi vuodelle maansa käyttöömme, ehkä siirrämme koko tapahtuman luvitettuun maastoon. Se olisikin ihanneratkaisu, Dani Amosov pohtii.

Miten Himos sopii tapahtuman järjestämiseen?

– Vastaavaa paikkaa ei Suomessa ole toista. Se on keskellä maata, ja kaikki pääsevät sinne helposti. Alueella on pitkä historia moottoriurheilun osalta, joka osaltaan helpottaa lupien saamista. Lisäksi täällä on hyvä pitopalvelu, hyvät mökit ja hyvät maastot, Amosov kiittää.

Rengaspaineiden saanti oli turvattu.

Rengaspaineiden saanti oli turvattu.

Mielekästä tekemistä osaamisesta riippumatta

Summaa vielä yhteen, millainen tapahtuma MAD on?

– MAD:in tarkoitus on mielekkään puuhan yhteydessä kerätä yhteen mahdollisimman paljon motoristeja sukupuolesta riippumatta. Kaikki sellaiset, joita kiinnostaa seikkailumoottoripyöräily, voivat tulla, vaikka olisivat juuri ostaneet adventurepyörän. Hyvän koulutuksen avulla pääsee heti liikkeelle ja oppii ajamaan ja tekemään kaiken oikein, se helpottaa kynnystä lähteä matkaan. Tapahtuma sopii myös kokeneille motoristeille, jotka haluavat haasteita ja myös oppivat niistä.

– Ekan tapahtuma jälkeen tajusimme, että miksi laittaa mökkeihin vain samantasoisia kuskeja. Sen sijaan ajattelemme, että kaikki ovat tervetulleita. Jotkut ovat kokeneita kuljettajia, jotkut aloittelijoita: ihmiset saavat olla erilaisia. Samoin kaikki merkit ovat meille yhtä tärkeitä. On aivan sama, millä pyörällä ihmiset ajavat, eikä täällä ole näkynytkään merkkikitkaa.

Maastoajoa.

Maastoajoa.

Miten tärkeää tapahtumasta saamanne palaute on teille?

– Palaute on meille erittäin tärkeää. Palautelomakkeet lähtivät sähköisesti ilmoittautuneille, ja joitakin kymmeniä vastauksia on tullut jo. Niissä on ollut paljon mielenkiintoisia ajatuksia. Kaikkea emme pysty toteuttamaan, mutta ilman muuta teemme hienoviilausta mm. reititysten suhteen. Toisaalta perusajatus, seikkailun maku, täytyy säilyttää.

– Oheistoimintaa voisimme kehittää. Nythän meillä oli jo rengasklinikka ja iskaripaja. Myös matkatarinoita voisi tuoda, jos olisi halukkaita ihmisiä kertomaan maailman ympäri- tai vaikkapa Mongolian matkoistaan. Se voisi tuoda lisää, että ajamisen lisäksi olisi paljon kaikkea muutakin.

– Osallistujamärää emme oikein voi kasvattaa. Maastojen ja ruokailupaikan katto alkaa olla käsillä, ja laadusta emme halua tinkiä. Olemme tarkoituksella pitäneet kaiken markkinointimateriaalinkin suomenkielisenä, jottei homma karkaa käsistä. Suomen kansainvälinen valtti näissä asiossa on loputtomat soratiet, puhdas luonto ja saunakulttuuri. Maailmalla on vain vähän tarjolla ajo- ja koulutuspainotteista aseikkailumeininkiä.

Adventurepyöriä.

"Ei U-käännöksiä, vaan seikkailun kautta läpi"

– "Ajetaan, opitaan tehdään", on yksi johtoajatuksistamme. Erään palautteen kommentti oli hyvä. Siinä todettiin, että "oli niin tiivis ohjelma, ettei jäänyt aikaa juoda kaljaa, sitä voi tehdä kotonakin".

– Ajotaidon merkitys ajamisen nautinnolle on suuri. Aina kun lähtee matkaan, pitäisi pysyä poissa pääteiltä. Ne ovat kaikkialla maailmassa samanlaisia. Jos haluaa harrastaa seikkailumoottoripyöräilyä, pitää eksyä pois niiltä. Tietysti mitä vain voi tulla vastaan, mutta hauskaa on. Pois pääteiltä, ei u-käännöksiä, vaan seikkailun kautta läpi, Dani Amosov kehottaa.

– Moni arvostaa ajettuja kilometrejä enemmän kuin kilometrien sisältöjä. En kyllä itse laske, miten paljon tulee kilometrejä, vaan kokemuksia.

MADin eli Moto Adventure Daysin monipuolisesta sisällöstä saat parhaan kuvan, kun katsot sen päiväohjelmaa täällä.

Mäkilähtöjen lisäksi piti oppia myös laskeutumaan alas.

Mäkilähtöjen lisäksi piti oppia myös laskeutumaan alas.

Maastoa ajoreitiltä.

Maastoa ajoreitiltä.