Vähän niin kuin vanhassa otsikkovitsissä, jossa talvi – taas – pääsi yllättämään autoilijan, on ainakin itselleni monena talvena päässyt käymään niin, että aikomani muutokset ovat jääneet tekemättä ajokauden yllättävän lähestymisen vuoksi.

Tilaa tarvitsemasi tavarat: osat ja tarvikkeet ajoissa

Välttämättä kyse ei ole ollut isostakaan asiasta, suojakumien laittamisesta tankin kylkeen tms., mutta jos ne ovat jääneet tilaamatta, ja ollaan maaliskuussa, niin siinä vaiheessa asiaan havahtuessani olen yleensä sovinnolla jättänyt homman seuraavalle talvelle.

Nimittäin senkin olen oppinut kantapään kautta, että jos kiireessä asian aikoo tehdä, on parempi unohtaa koko juttu, antaa se jonkun toisen hoidettavaksi tai sitten siirtää se. Muuten lopputulos saattaa olla mitä sattuu, eikä välttämättä sitä, mitä haluaisi.

Jos siis seuraavaksi kevääksi aiot virkistää pyörääsi jotenkin: uudella istuimella, iskunvaimentimella, tarrasarjalla tai mitä vain, niin tilaa ne osat ja tarvikkeet saman tien, kun viet pyöräsi talvisäilöön. Muuten tulee kiire. Varsinkin, jos vielä vuoden vaihteessa on tunne, että tässähän on aikaa vaikka miten paljon vielä. Ja voihan olla, että pyörän talviteloille jätettyäsi unohdat piankin, mitä suunnittelit, ja muistat koko asian vasta, kun keväällä istahdat ensi kertaa pyöräsi selkään. Silloin saattaa harmittaa.

Talvi- vai keväthuolto?

Jos pyöräsi kaipaa perushuoltoa, öljyn- ja suodattimien ja tulppien vaihtoa yms., niin sekin kannattaa tietysti tehdä tai teettää ennen kuin pyörän vie talviteloille. Tai varata ainakin aika huoltoon vaikka talveksi. MP-huollot toimivat kyllä talvisinkin, eikä silloin ole ruuhkaa. Parhaimmillaan hakevat pyöräsi huoltoon ja vielä säilövät sen lopputalveksi ja pitävät akun latauksessa. Toki se maksaa, mutta pyöräsi on ajovalmis heti keväällä, kun kuume päästä tien päälle iskee.

Keväällä kaikki haluavat saada pyöränsä huoltoon samaan aikaan, ja prätkähuollot ovat täystyöllistettyjä huhtikuun alusta juhannukseen.

Varsinkin, jos olet alkukesästä lähdössä pitemmälle reissulle, niin talvihuolto saattaa varmistaa lähtösi. Nykyisten pyörien määräaikaishuoltoväli voi olla 12 000 km, jopa ylikin, joten ehdit treenata ajokuntoa keväällä, ja silti kilometrit riittävät pitkälle ennen seuraavaa huoltoa.

Ne renkaat!

Yksi asia, joka kannattaa erityisesti muistaa, ovat pyöräsi renkaat. Millaisessa kunnossa ovat, milloin ne pitää vaihtaa. Normipyörässä asian tarkistaminen on helppoa: muistat suurin piirtein, paljonko niillä on ajettu, sitten vain tarkistat jäljellä olevan kulutuspinnan määrän ja teet sitten arvion. Pitääkö renkaat vaihtaa heti, vai kestävätkö sen aikaa, että talven pahin karkeus kuluu asvaltista, jonka jälkeen vasta kannattaa laittaa uudet kumit alle. Jos vaihdan heti, riittävätkö vielä heinäkuiseen Lapin tai Alppireissuun asti?

Jos sinulla on adventurepyörä ja ajat myös tiettömämmillä tai polkuisemmilla taipaleilla, vaihtoa määrittää myös, oletko lähdössä reissuun asvaltille, soralle vaiko pehmeämpään maastoon. Isommat nappulat ja pehmeämmät, maastokelpoisemmat renkaat tarkoittavat yleensä myös sitä, että ne kuluvat asvaltilla sieluttoman nopeasti ja saattavat pitää melkoista jurinaa. Asvalttikelpoisemmat kumit kyllä kestävät, mutta eivät pidä niin hyvin maastossa. Jos ajat vaihtelevissa olosuhteissa ja paljon kesän mittaan, niin toiset vanteet ja renkaatkaan eivät ole huono sijoitus.

Yksi erityisasia renkaisiin liittyy: muistathan keväällä tarkistaa niiden paineet, ennen kuin lähdet ajamaan? Ja samoin, jos maastossa ajaessasi pudotat paineita, niin onhan sinulla sähköinen kompura mukana, että pystyt täyttämään renkaat normipaineisiin tielle palatessasi?

Ajovarusteet?

Missä kunnossa ajovaatteesi: ajopuku, hanskat ja buutsit ovat? Onko kyseessä jo kolmannessa sukupolvessa vettä vuotanut vahakankainen perinneasu, vai ajatko tyytyväisenä käyttäen modernia vettäpitävää goretex- tai nahkapukua? Olisiko tänä talvena aika hankkia uutta ajoröijyä yllesi? Varsinkin, jos vanha puku on kutistunut kaapissa, kuten niille kuulemma joskus saattaa käydä.

Kunnollinen goretex-asu pitää hyvin sadeveden ulkopuolellaan varsinkin, jos sitä hoitaa oikein, samoin moderni nahkapuku. 

Ja jos ajat muulloinkin kuin lämpiminä ja kauniina päivinä, eli kylmemmilläkin keleillä, niin kannattaa perehtyä kerrospukeutumiseen. Untuvaväliasu tai merinovilla-alusasu ja vaikkapa molemmat samalla kertaa kantavat pidemmälle myös kylmillä keleillä. Kerrospukeutuminen on kova sana. Silloin saattaa selvitä vaikkapa mesh-verkkokankaisella puvulla ja sen sateenpitävällä kerroksella kylmissäkin keleissä, ja vähentää vain suojaavia kerroksia sään lämmitessä.

Samalla tavalla ajohanskoja on tarjolla erilaisiin keleihin: vedenpitäviä, tuulenpitäviä, jopa kuumiin keleihin tuuletusaukoilla varustettuja.

Jos vähänkään on mielessäsi ajovarusteittesi perusteellisempi syynäys ja uusiminen, MP-messut helmikuussa Helsingissä tai maakunnalliset messut myöhemmin keväällä ovat hyvä paikka perehtyä uusimpaan ajoasutarjontaan. Unohda silloin prätkien katsominen, ja käy läpi, millaisia ajovarusteita on tarjolla. Saatat pystyä parantamaan ajomukavuuttasi eri olosuhteissa merkittävällä tavalla kohtuullisellakin rahalla. Messutarjouksistakin saattaa olla hyötyä...

Eikä kannata unohtaa myöskään uusien ajoasujen entistä parempia turvaominaisuuksia.

Kypärä?

Muistathan, että kypärällä on muitakin käyttötarkoituksia kuin suojella täikantaasi? Kypäräkin kannattaa uusia silloin tällöin aivan iän perusteella ja varsinkin, jos sitä on kolhinut tai pudotellut. Ehdottomasti se pitää uusia, jos sen kanssa on kolaroitu. Mikä on oman kypäräsi kunto? 

Hyvä kypärä täyttää vaadittavat, uusimmat turvallisuusnormit ja siinä on hyvä tuuletus, se on hiljainen ja istuu päähäsi kuin ajatus. Toisin sanoen se ei ole liian väljä eikä liian tiukka. Myyjät ovat asiantuntijoita kypärän sovituksessa, luota heihin. Moniin kypäriin saa myös vaihtoehtoisia poskipaloja, ja toisten valmistajien kypärät vain istuvat malliltaan paremmin joillekin kuin toiset. Nääs kun päät ovat eri muotoisia kuten kypärätkin.

Eli jos suosikkivalmistajasi kypärä ei vain tunnu istuvan päähäsi, kannattaa kokeilla jonkin toisen laadukkaan valmistajan kypärää. Se saattaa solahtaa päähäsi juuri niin kuin pitääkin.

Ja on hyvä, jos kypäräsi sisuskalut ovat helposti irrotettavissa ja pestävissä. Kuumissa olosuhteissa hiki imeytyy toppauksiin. Ja Brylcreemin käyttö hiuksissa saattaa tuoda ylimääräistä katkua kypärän sisuksiin.

Eli kypärä ja sen visiiri kannattaa huoltaa talven aikana: pestä ulkoa ja irrottaa myös ne sisäosat ja pestä. Pestessä on hyvä noudattaa kypärän omia ohjeita.

Jos visiiri on naarmuinen, mutta kypärä muuten hyvä, voit tilata uuden visiirin ja vaihtaa sen sopivasti ennen kevättä.

Kypärähupusta on myös iloa: se antaa suojaa vetoa ja kylmää vastaan ja lisäksi imee hiet ja hiusrasvat. Se on myös helppo pestävä.

Kuski?

Moottoripyörän tärkeimmät ominaisuudet löytyvät kuljettajasta: ajotaito, oikea käsitys omista kyvyistä, tietoisuus siitä, että keväällä ajotaito on vielä nupussaan ja alkaa kukkia kunnolla vasta, kun takana on aktiivista, tavoitteellista ajotreeniä ja muutama tuhat kilometriä.

Jos tuntuu, että joulun aika on kerännyt ylimääräistä vyötärölle, tai on muuten tullut laiskoteltua normaalia enemmän, niin ei hätää. Rentoutuminen on hyväksi, sitäkin tarvitaan joskus. Kävelylenkki-pari viikossa ajokauteen asti nostaa mukavasti kuskin kuntoa. Ja henkisestihän lenkkien aikana voi virittäytyä tuleviin prätkäreissuihin suunnittelemalla mihin ja milloin lähtee. Se keventää lenkkejä kummasti ja saattaa vetää suupielet hymyyn.

Hyvää Uutta Vuotta kaikille lukijoillemme!

Tv. Motouutisten toimitus ja avustajat