Lähtiessämme, Suomen viikon takaiset helteet olivat historiaa ja ajaessamme laivamatkaa edeltäneenä päivänä Helsinkiin, vettä satoi taivaan täydeltä, eikä lämpötilakaan hellinyt. Kiitos hyvien Rukkan ajovarusteiden ja kun allekirjoittaneella vielä lisänä Hanxin sadeasu, +10 °C oli vielä ajomukavuuden suhteen sietokyvyn rajoilla.
Merimatka alkoi Helsingin Vuosaaresta, jossa terminaali aukesi kello 12.00. Sisäänkirjautuminen terminaalin odotusalueelle sujui mutkattomasti, passia näyttämällä saatiin käteen maihinnousukortti/hytin avain, ateriakortti ja lisäksi kortti Wi-Fiä varten.
Onneksemme sää oli hieman parantunut edellisestä päivästä. Pilvipoutaisessa säässä tarkeni hyvin odotella. Laivaan pääsyä odottamassa oli lisäksemme muitakin motoristeja, viisi paluumatkalla ollutta saksalaista, yksi britti ja sivuvaunumoottoripyörällä Eurooppaan suunnannut suomalainen pariskunta.
Finnstarilla oli tarjolla kiinnitysliinoja.
Laivan lastaus alkoi noin 13.30. Laivaan ajettiin letkassa, laivayhtiön saattoautoa seuraten. Allekirjoittanutta jännitti laivaan ajaminen. Meidät ohjattiin kannelle 7, jonne päästäkseen piti ajaa ylös kahta ramppia, joista varsinkin viimeinen oli suhteellisen jyrkkä. Onneksi ei satanut, sillä rautaiset rampit tuntuivat jo nyt liukkailta. En väitä että ovat, mutta tunne oli helpottuneen riemuisa, kun sain viimein ajettua pyörän laivan henkilökunnan osoittamalle paikalle.
Jokainen huolehtii itse pyöränsä kiinnittämisestä.
Ennakkotiedoissa kehotettiin ottamaan omat kiinnitysliinat matkaan, mutta laivan seinällä niitä roikkui läjäpäin. Voi olla että on laivakohtaista, löytyykö kiinnitysliinoja vai ei, mutta varmuuden vuoksi meilläkin oli omat liinat mukana. Myös pyörien alle asetettavia kiiloja oli tarjolla. Pyörän kiilaaminen ja kiinnittäminen on jokaisen omalla vastuulla. Osa motoristeista kiinnitti pyöränsä kahdesta pisteestä, jotkut jopa neljästä, mikä todella myrskyisällä säällä ei välttämättä ole liioiteltua. Seinällä olleessa lapussa muistutettiin erikseen laittamaan vielä käsijarru päälle.
Purseri Heli Kinnunen oli vastaanottamassa matkustajia.
Autokannelta 7 pääsi suoraan laivan infopisteelle, missä laivan purseri Heli Kinnunen oli vastaanottamassa asiakkaita. Kinnunen osasi odottaa meitä ja tiivistetysti hän kertoi laivan tarjonnasta sekä tulosti Wi-Fin salasanan, joka meillä oli käytössämme koko laivamatkan ajan.
Lopulta saimme raahattua itsemme ja tavaramme hissiin, sitten pari kerrosta ylöspäin hyttiimme, joka sijaitsi laivan keulassa. Vaihdettuamme mp-kamppeet kevyempiin asusteisiin, lähdimme pikaiselle kierrokselle tutustumaan, mitä kaikkea laivalta löytyy.
Hyttimme sijaitsi laivan keulassa.
Finnlinesin Superstar-laiva on yhtiön ensimmäinen Helsinki-Travemünden reitille suunnattu alus. Se aloitti liikennöinnin 2006 ja iästään huolimatta, laiva on silmiinpistävän siisti, sillä laivojen julkisia tiloja oli uudistettu kevään aikana. Matkustajan näkökulmasta laiva on kompaktin kokoinen ja, kuten matkan edetessä tuli useaan kertaan huomattua, erittäin rauhallinen verrattuna perinteisiin Helsingin ja Tallinnan laivoihin. Matkustajia mahtuu kerrallaan 554.
Hytissä oli tilaa neljälle hengelle.
Hytit:
Hyttiluokkia on jokaiseen lähtöön. Edullisimmillaan matkan voi tehdä kansipaikalla ilman erillistä hyttiä, mutta jos oikein haluaa hemmotella itseään merimatkan ajan, valittavana on isoja perhehuoneita, sviittejä ja ja liikuntarajoitteisille löytyy esteettömiä hyttejä. "Perusluokissa" hytit ovat kahden vuoteen ikkunattomista hyteistä, neljän vuoteen ikkunallisiin 10-20 neliön hytteihin. Isommissa 16-20 neliön ikkunallisissa hyteissä on wc/suihkun ja satelliitti-tv:n lisäksi extrana jääkaappi ja tallelokero.
Kansipaikoilla matkustaa edullisimmin.
Wi-Fi:
Laivamatkan ajaksi voi ostaa käytöön nettiyhteyden. Etukäteen ostettuna hinta on edullisempi, mutta matkan aikanakin se onnistuu. Lyhimmillään tunnin veloitus on 7 euroa yhdelle laitteelle ja jos yhteyden haluaa koko matkan ajaksi, niin se kustantaa 29,00€ (laivalta ostettuna 35,00€), johon voi liittää kaksi eri laitetta.
Wi-Fin hinnasto.
Kuntosali & sauna:
Laivalla ei tarvitse pelkästään makoilla. Energiaa voi purkaa kuntosalilla. Maisemat ovat ainakin kohdillaan, kun voi juosta, soutaa tai polkea merimaisemaa ihaillen. Pienen seinämän takaa löytyvät puntit, steppilauta ja kuntopallo, eli kaikki tarpeellinen perus treenaamiseen. Ennen kun laiva irtosi satamasta, ensimmäiset salin käyttäjät tulivat jo paikalle.
Laivalla on kuntosali...
...jossa voi treenata monipuolisesti.
Sauna on myös kaikkien käytössä. Sinne olisi päässyt heti laivaan noustua ja jotkut niin tekivätkin. Saunaostastot on erikseen naisille ja miehille. Saunasta pääsee vilvoittelemaan suoraan kannen 11 terassille. Saunaan mennessä kannattaa ottaa hytistä oma pyyhe matkaan.
Halutessaan, saunaan pääsi lähes heti laivaan noustuaan. Saunomisaikaa oli, Helsingistä lähtiessä, runsaasti molempina matkapäivinä.
Lisäluksusta:
Laivalta löytyy hieroja. Ajan pääsee varaamaan laivalla, sitä ei voi tilata ennakkoon. 30-60 minuutin hieronta maksaa 39,00 - 69,00€.
Hieronta-ajan pystyi varaamaan laivaan tullessa, hierontahuoneen oven vieressä olevalta listalta.
Shoppailu:
Finnlinesin laivat eivät ole "bile-laivoja" ja se näkyy myös Sailor´s Shopin valikoimassa. Näkymästä puuttuvat massiiviset olut ja viina-/viini barrikadit. Kaikkiaan shopin valikoima on asiallisen kompakti. Virvokkeita toki löytyy ja niiden lisäksi muun muassa laajahko valikoima hajuvesiä, makeisia, matkamuistoja, vaatteita, pelejä, leluja ja erä kotimaisia, Riipisen valmistamia säilykeherkkuja.
Riipisen valmistamia herkkuja Star Shopissa.
Suut makeaksi.
Lapset:
Laivalla oli paljon lapsiperheitä. Muksuille on oma leikkipaikka pallomerineen. Leikkipaikalla oli tilaa temmeltää ja virikkeitä jalkapallopelistä yksinkertaisiin pienemmille lapsille suunnattuihin peleihin ja leikkikaluihin. Aina siitä ohi kulkiessa näki, että tila oli aktiivisessa käytössä.
Pallomeri merellisellä maisemalla. Tosin tässä vaiheessa oltiin vielä satamassa.
Leikkitilaa oli paljon...
...ja laivamatkan aikana se oli aktiivisessa käytössä.
Eläimet:
Lasten lisäksi, useilla oli matkassaan koiria. Nelijalkaiset ystävät omistajineen oli sijoitettu 7:n kerrokseen, minkä ulkokannelle oli sallittua viedä koirat tarpeilleen. Eihän kukaan pysty pidättämään 30 tuntia kerrallaan.
Merimatka alkoi.
Ruokailu:
Laivamatka Helsingistä Travemündeen kestää 30 tuntia. Mukaan voi ottaa omat eväät, ja kuten aikaisemmin mainittiin, isommissa 16-20 neliön hyteistä löytyy perinteinen, minibaari-kokoinen jääkaappi, missä voi säilyttää eväitä. Laivan Star Cafésta saa ostettua, virvokkeiden lisäksi, erilaisia leipiä ja leivonnaisia. Kahvilan listalta löytyy myös laivalla tehtyä lohikeittoa, lasagnea ja kasviscannelonia.
Star Cafen tarjontaa.
Bar Navigaresta saa virvokkeita.
Vaihtoehtoisesti voi ottaa ruokailupaketin, jolla pääsee ruokailemaan 2 päivällistä ja yhden brunchin. Kaikki kolme kattausta ovat buffetteja. Ennakkoon aprikoimme hintaa ja ruokapaketin järkevyyttä, mutta sellainen meillä nyt oli.
Buffetruokailu oli Mare Balticumissa.
Saapuessamme laivaan, purseri Heli Kinnunen järjesti niin, että saimme luvan mennä kuvaamaan buffet-pöytiä, ennen ruokailun virallista alkamisaikaa. Suumme loksahti auki, nähdessämme tarjoilun runsauden. Tuomas, joka oli työvuorossa tarjoilijana, esitteli meille tarjontaa.
Mare Balticum valmiina vastaanottamaan ruokailijoita.
– Jokaisessa kattauksessa on otettu huomioon erikoisruokavaliot, mitä tänä päivänä on paljon. Lähtökohtaisesti kaikki pyritään, mahdollisuuksien mukaan, tekemään gluteenittomana ja laktoosittomana. Vegaaneille on erikseen omat ruokalajinsa, eikä perheen pienimpiäkään ole unohdettu. Kaikille löytyy varmasti syötävää, vakuutti Tuomas.
Tuomas esitteli meille Superior-päivällisen tarjontaa, taustallaan vajaa puolet alkupaloista.
– Buffet-tarjonnan suosituimpia ovat lohi kaikissa muodoissaan. Mäti, katkaravut, tonnikalamousse ja salaateista perinteinen cesar- ja nyt tarjolla oleva mansikka-meloni -salaatit menevät myös hyvin. Lihansyöjiä ei tietenkään ole unohdettu. Tänäänkin tarjolla on lihaa monessa eri muodossa, kaksi vuotta Finnlinesilla tarjoilijana ollut Tuomas kertoi.
Superior-päivällisen maltillinen aloitus.
Lähtöpäivänä superior dinner tarjoiltiin kello 18.30 alkaen. Ruokailuaikaa oli runsaasti kaksi tuntia ja tämän päivällisen hintaa kuuluivat kaikki juomat, mukaan lukien hanaviinit ja -olut.
Brunssi:
Brunssin pystyi halutessaan aloittamaan skumpalla.
Aamiainen/lounas oli tarjolla aamusta kello 09.30 alkaen. Ensimmäisenä vastassa oli sampanjatarjotin, millä halutessaan pääsi aloittamaan brunssin. Luonnollisesti tarjolla oli myös alkoholiton vaihtoehto. Jälleen linjastot notkuivat, eri lajikkeita oli kymmeniä, ellei satoja. Aamulla lämpimältä linjastolta löytyi munakasta, kasvispaistosta, pekonit, nakit ja jopa hampurilaispatonki.
Tästä alkoi brunssi.
Koska brunssi oli tarjolla kello 13.00:sta asti, niin kello 11.00 tarjoilu muuttui aamiaisesta lounaaksi ja lämpimän linjaston ruoka vaihtui samalla "tukevampaan" ateriaan. Näiden lisäksi lautaselle pystyi valitsemaan kalaa, lihaleikkeitä, salaatteja, muroja, puuroa ja hedelmiä unohtamatta.
Brunssi tarjoiltiin kello 09.30-13.00 välisenä aikana.
Koska brunchin tarjoiluaika on pitkä, niin jo ruokailujen aikataulun yhteydessä vihjattiin, että voit käydä nauttimassa sen kahdesti, eli ensin aamiaisen ja myöhemmin lounaan. Tuntia ennen brunssin päättymistä, asiasta myös kuulutettiin laivalla erikseen.
Lämpimät aamiaisruoat (kuvassa) vaihdettiin kello 11.00 tuhdimpiin lounasruokiin.
Ennen satamaan saapumista, vuorossa oli vielä matkan toinen päivällinen, joka tarjoiltiin kello 18.00-20.00. Tässä kohden kannattaa olla tarkkana. Laivassa eletään aina Suomen aikaa ja älypuhelimet nappaavat, aikavyöhykkeen vaihtuessa paikallisen ajan, eli tunti taaksepäin. Tämäkin ruokailu eteni edellisten tapaan runsaiden antimien äärellä.
Ruokailupaketin ostaneilla oli käytössään sama pöytä jokaisen ruokailun yhteydessä.
Kaikkiin ruokailuihin kuuluivat alkoholittomat juomat, erikoiskahvit ja hyvä elämä sentään, kaiken päälle, jälkiruokalinjasto. On mahdotonta kuvata, edes kuvailla tarjonnan runsautta. Pakko sanoa, että satsaaminen ateriapakettiin todellakin kannattaa, tai ainakin voi taata, että rahalle saa takuulla vastiketta. Ainoaksi ongelmaksi muodostui järjen käyttö. Helposti silmä syö enemmän, mitä vatsa kantaa. Valitessa ruokaa lautaselleen, yritti olla maltillinen. Ruokailuaikaa oli jokaisella aterialla runsaasti, joten valinnat pystyi tekemään kaikessa rauhassa ilman, että piti pelätä ajan loppumista kesken.
Jokaisella kattauksella vaihtuvat jälkiruoat kruunasivat ruokailun.
Eri aterioita voi, paketin lisäksi, ostaa erikseen. Tässäkin kohtaa ennakkoon ostaminen on edullisin tapa ja henkilökunta erikseen mainitsi, että varsinkin sesonkiaikana ennakkovaraus todellakin kannattaa tehdä, näin varmistaa paikkansa ruokasalissa.
Star Club:
Jokaisella laivayhtiöllä, Finnlines mukaan lukien, on oma jäsenclubinsa. Jos matkustaa Finnlinesilla, niin Star Clubiin kannattaa liittyä, sillä "klubilaisena" saa aina -5% laivamatkoista ja ajankohtaisia tarjouksia pääsee hyödyntämään laivamatkan aikana. Star Clubiin pääset liittymään täältä.
Travemünden satamaan saavuttiin pientä väylää pitkin...
Kolmenkymmenen tunnin merimatkan jälkeen, kello 21.00 paikallista aikaa, laiva saapui Travemündeen, joka sekin oli ensikertalaiselle elämys. Iso laiva lipuu Travemünden satamaan kapeaa väylää pitkin. Matkustajat kerääntyivät kansille seuraamaan laivan satamaan tuloa, upean auringonlaskun saattelemana. Tämäkin oli hieno näky. Ihmiset vilkuttivat maista laivan matkustajille ja päinvastoin. Pienessä satama-altaassa kapteeni teki "käkkärikäännöksen" ja peruutti laivan siististi laituriin.
...auringonlaskun saattelemana.
Autokannelle pääsi laivan päästyä parkkiin. Oli aika pakata ja irroittaa pyörä kiinnitysliinoista. Turhaan kaikki kiirehdimme, sillä ehdimme odottaa hyvän tovin, ennen kun meidän autokannen luukut avattiin. Positiivinen yllätys oli, että motoristit päästettiin lähtemään autokanneltamme ensimmäisinä, joten ei tarvinnut tukehtua autojen pakokaasuun. Jälleen oli perhosia vatsassa, kuinka selviän ulos laivalta, mutta ramppien alas ajaminen tuntui huomattavasti iisimmältä, kuin Suomen puolella ylös meneminen.
Pyörät ja kuskit valmiina poistumaan laivasta.
Päästyämme maihin, aurinko oli jo ehtinyt laskea. Keskustelujemme perusteella osa motoristeista jäi yöksi Travemündeen, osa ajoi suoraan kotiin ja me suuntasimme yöksi Lyypekkiin, josta matkaa jatkettiin 1600 kilometriä Etelä-Ranskaan.
Iso osa matkaa meni merimaisemia ihaillen, joko hyvin ikkunasta tai ulkokannella.
Aika laivalla meni yllättävän nopeasti. Työnteon ja ruokailun lisäksi aikaa kului yksinkertaisesti merta tuijottaessa. Ruumiin lisäksi myös sielu lepäsi tässä rauhassa. Ja onneksi on digikamerat, merimaisemakuvia tuli napsittua todella paljon. Myös kanssamatkustajat näyttivät nauttivan rauhaisasta matkanteosta. Erityisesti huomio kiinnittyi siihen, miten ihmiset viettivät aikaansa lukien ihan oikeaa fyysistä kirjaa, pelaten korttia tai muita pelejä, joita myös oli runsaasti myynnissä laivalla. Kännyköitä näkyi käytössä harvinaisen vähän.
Matkustajat nauttimassa merimaisemasta ja -ilmasta.
Merimaisemia tuijotellessa, huomio kiinnittyi muihin merellä kulkeviin laivoihin. Tuomaksen vihjeestä aloimme tarkastella, mikä laiva oli kyseessä ja mihin ne olivat menossa osoitteesta https://www.marinetraffic.com (pääset appiin suoraan tästä).
Kyseisellä apilla pystyi (tietenkin) seuraamaan, missä kohti itse oltiin menossa.
Finnlinesin sisaralus tuli vastaan.
Suomessa keli alkaa jäähtymään, mutta Euroopassa ajellaan vielä pitkään, jopa hellekeleissä. Jokaisen oma valinta, riippuen tietenkin siitä, mihin suuntaan Eurooppaa on menossa, mitä reittiä käyttää, mutta tämän kokemuksen perusteella Finnlinesin tarjoama vaihtoehto, päästä suoraan Helsingistä Saksaan tuntuu todella hyvältä valinnalta. Kesän kuumimman matkailusesongin ulkopuolella, hinnat ovat edullisimmillaan. Jos ei tänä vuonna matkaan enää ehdi, niin vastaavasti uusi ajokausi alkaa Euroopassa huomattavasti Suomea aikaisemmin.
Laivan reitti ja aika-taulut pääpiirteittäin. Reittiä pystyy seuraamaan tarkasti erillisen marinetraffic-sovelluksen avulla.
Manner-Euroopan puolelle pääsee monia eri reittejä. Suosittuja vaihtoehtoja ovat esimerkiksi ajaminen Ruotsin tai Viron/Tallinnan laivayhteyden kautta. Helsinki-Travemünde-yhteys tarjoaa kaksi etua, mitä kummallakaan muulla ei ole, ja toinen niistä on se, että kilometrejä säästyy, kun laiva vie suoraan kohdealueelle. Toinen etu on puolestaan siinä, että saavut suoraan kohdealueelle hyvin levänneenä ja varmasti myös hyvin ravittuna.
Saksan lisäksi, Finnlinesin laivoilla pääsee Ruotsiin, Ahvenanmaalle ja Ruotsista Saksaa tai Puolaan. Kaikki ajankohtaiset hinnat ja lisätietoa tajonnasta löytyy Finnlinesin sivuilta (täältä).
Finnstar on rahtialus.
Menomatkalla tuuli aika lujaa, mutta laivan sisällä se tuntui vain vähän.
Auringonlasku...
...merellä...
... oli todella...
...hieno.
Aamuksi sää hieman tyyntyi ja laivan suojaisemmalla puolella oli suorastaan lämmin.
Merimaisemakuvia tuli otettua paljon.
Elämä on kuin meri. Se voi olla tyyni ja liikkumaton tai karu ja jäykkä, mutta lopulta se on aina kaunis.
Aiheesta aikaisemmin:
KESKIVIIKKO 28.5.2014 10:05
Laivalla matkaan - varustamojen vinkit motoristeille