Hiroaki Iwashitan Iwashita Collection Museum, jossa hän esittelee keräämiään moottoripyöriä, avattiin vuonna 2001. Iwashita-san aloitti moottoripyörien keräilyn noin kolmikymppisenä, kun isoilla japanilaisilla valmistajilla, kuten esimerkiksi Hondalla, Kawasakilla, Suzukilla ja Yamahalla, ei vielä ollut omia museoitaan, kuten tänä päivänä on.

Iwashitan kokoelmaan kuuluu yli 600 moottoripyörää, joista nähtävillä on kerrallaan noin 200, muut ovat varastoituna lähialueille.

Oikealla yläkulmassa näkyvää 1930-luvulla valmistettua japanilaista moottoripyörää yritti tuottaja saada mukaan Godzilla-elokuvaan - onnistumatta.

Oikealla yläkulmassa näkyvää 1930-luvulla valmistettua japanilaista moottoripyörää yritti tuottaja saada mukaan Godzilla-elokuvaan - onnistumatta.

Oheinen video, jossa esitellään Iwashita-sanin museota ja kokoelmaa, sekä kokoelman helmeä, on "Ori and Kaito Moto Adventures" -videobloggaajien käsialaa. Pariskunta on tullut varta vasten Yufuiniin, Oitaan Japaniin, tapaamaan Iwashita-sania ja katsomaan hänen kokoelmaansa.

Iwashitan museossa on Hiroaki Iwashitan ensimmäisestä moottoripyörästä lähtien – joka muuten oli Royal Enfield – hänen henkilökohtaisia moottoripyöriään, mutta myös laaja kokoelma 1930- ja 1940-luvun japanilaisia pyöriä, joitten valmistajia ei enää ole olemassa. Nykyään on vain neljä suurta japanilaista moottoripyörävalmistajaa, Honda, Kawasaki, Suzuki ja Yamaha, mutta aikanaan niitä ol yli 200.

Yksi erikoisnähtävyys on Japanin ensimmäisen moottoripyörävalmistajan tekemä moottoripyörä vuodelta 1938. Kyseessä on 60 cm3 NMC.

Museosta löytyvät myös Apina ja Gorilla.

Museosta löytyvät myös Apina ja Gorilla.

Yhtä vanhoista japanilaispyöristä pyydettiin lainaksi japanilaiseen Godzilla-elokuvaan. Iwashita kuitenkin kieltäytyi, koska pyörä olisi näkynyt vain yhdessä kohtauksessa, ja mikäli se olisi rikkoutunut, niin siihen ei olisi enää ollut saatavilla osia.

Japanilaisten pyörien lisäksi nähtävänä on miltei kaikkea, mitä kuvitella saattaa BSA:sta Royal Enfieldeihin ja jopa Brough Superioriin sekä moniin muihinkin kiehtoviin merkkeihin, esimerkiksi 1917 Harleyhin asti. Nähtävänä on mm. yksi, numero 78, siitä Triumphin erikoismallista, jota tehtiin 250 kappaletta Ison-Britannian prinsessa Dianan häiden kunniaksi. 

Esillä on myös ensimmäinen Hondan valmistama moottoripyörä vuodelta 1947, ja museosta löytyvät myös Hondan järjestyksessään toinen, kolmas ja neljäskin malli ja Hondan ensimmäinen auto numero #001 sekä ensimmäinen urheiluauto, josta Iwashita ei juurikaan puhu julkisuudessa. 

Erikoisuudeksi voi mainita myös Nissanin valmistaman moottoripyörän.

Muun muassa sekä Honda että Suzuki ovat käyneet Iwashitan museossa ja yrittäneet ostaa tältä pyöriä. Hän ei ole kuitenkaan halunnut myydä niitä. Miehen tavoitteena on yltää 1000 pyörän kokoelmaan, mutta hän painottaa, että kokoelmassa pitää olla sekä määrää että laatua.

Se suuri harvinaisuus

Nelisylinterisellä 1260 cc V-moottorilla varustettu Apollo oli tarkoitettu kilpailemaan Yhdysvaltain poliisivoimien suosiosta isojen Harrikoiden kanssa.

Nelisylinterisellä1260 cc V-moottorilla varustettu Apollo oli tarkoitettu kilpailemaan Yhdysvaltain poliisivoimien suosiosta isojen Harrikoiden kanssa.

Sen suuren harvinaisuuden päätyminen museoon on mielenkiintoinen tarina. Iwashita sai aikanaan Yhdysvalloissa vierailevien ystäviensä kautta tiedon, että Los Angelesissa  olisi myynnissä erittäin mielenkiintoinen pyörä: Ducati Apollo, vuosimallia 1964.

Kyseistä pyörää on valmistettu ainoastaan yksi prototyyppikappale. Se on varustettu 1257 cm3 V4-moottorilla, joka tuotti 100 hevosvoimaa ja kykeni yli 190 km/h huippunopeuteen. Se oli kova juttu aikana, jolloin useimmat italialaisvalmistajat tekivät lähinnä pieniä yksi- tai kaksiylinterisiä pyöriä, Se oli Ducatin ja sen Yhdysvaltain maahantuojan yhteisprojekti, jolla pyrittiin Harley-Davidsonin dominoimille poliisimoottoripyörämarkkinoille sekä kilpailemaan tämän kanssa muutenkin isojen pyörien myynnissä.

Pyörän moottorissa oli lämpöongelmia ja lisäksi sen aikaiset renkaat eivät kestäneet pyörän tehoja, joten mallin valmistusta ei koskaan aloitettu.

Aikanaan Yhdysvaltain maahantuoja oli lähettänyt pyörän jollekin moottoripyöräkauppiaalle näytteenä, ja siellä pyörä oli seissyt varastossa 30-40 vuotta. Kun paikka vaihtoi omistajaa, pyörä myytiin vintagemoottoripyörien liikkeeseen Los Angelesiin.

Niihin aikoihin Iwashitan Nagoyalaiset ystävät sattuivat olemaan Los Angelesissa ja sattumalta törmäsivät pyörään sekä ottivat tukun kuvia siitä ja lähettivät ne hänelle.

Maailman suurimman moottoripyöräkokoelman kokoaja, omistaja ja kuraattori, Iwashita-san.

Maailman suurimman moottoripyöräkokoelman kokoaja, omistaja ja kuraattori, Iwashita-san.

– Tunsin ennestään Apollon tarinan, koska olin tehnyt todella paljon tutkimustyötä Ducatista. Joten ihmettelin, miten se oli päätynyt Yhdysvaltoihin. Se oli outoa, mutta ensimmäiset asiat ensin: minun täytyi varmistaa sen saanti itselleni, joten varasin pyörän samantien. Rehellisesti sanoen, minulla ei ollut jeniäkään rahaa silloin tuhlattavaksi. Olin täysin pa. Olin jo käyttänyt rahaa noin 300 moottoirpyörän ostamiseen, joten olin kuiviin puristettu. Mutta minulla oli tunne siitä, että minun on saatava tämä pyörä tulevaan museooni. Se halu oli vastustamaton, joten jopa ilman rahaa, varasin pyörän. Sanoin, että älkää myykö sitä kenellekään muulle, ja he lupasivat. Tiesin ostavani sen.

Siihen  aikaan minulla oli 30 henkeä työllistävä yritys. Olimme juuri myyneet yrityksen suurimman painokoneen. Mutta sekään ei riittänyt, joten haalin kasaan kaiken mitä sain, ja kun vieläkään rahaa ei ollut tarpeeksi, otin pankista lainaa, Iwashita-san kertoo.

Hän ei suostu kertomaan, paljonko pyörästä maksoi, kertoo vain sen olleen kallein hänen koskaan tekemänsä ostos. Pyörän nykyarvoksi arvioidaan 1,2 miljoonaa euroa, 200 miljoonaa jeniä. Hän myös kertoi saaneensa kutsun vierailla Ducatin päämajassa Apollon vuoksi.

Alla näkyvä Ori and Kaito Moto Adventures'in video, nimeltään "Meet the Japanese Man With the Most Motorcycles Ever!" on mielenkiintoista katsottavaa Apollon, mutta myös muiden sillä nähtävien pyörien vuoksi. Videon voit katsoa myös täällä.