Jos autoja on aiotun ajolinjasi sekä vasemmalla että oikealla puolella, niin kumpi tahansa kaistasi reunimmaisista linojoista vie sinut lähemmäs viereisellä ajokaistalla olevia ajoneuvoja, joten kannattaa pitää oman ajokaistan keskikolmannes. Se tuo eniten etäisyyttä viereisiin ajoneuvoihin, vaikkei olekaan ideaali sijaintipaikka suhteessa muihin ajoneuvoihin.

Kannattaakin pohtia reittivalintoja kaistojen ja ajolinjojen vaihtamiseksi, vaikkei juuri olisikaan ajamassa. Se on eräänlaista älypeliä ja kouliintumista automaattiseen optimaalisen reitin valintaan. Ja samalla yksi moottoripyöräilyn viehätyksestä.

Käyttäydy näkyvästi ja arvattavasti

Moottoripyöräilijän on oman turvallisuutensa vuoksi tehtävä omasta liikennekäyttäytymisestään niin näkyvää ja ennakoitavaa kuin mahdollista. Tähän kuuluu myös aktiivinen selkeä ja riittävän ajoissa aloitettu vilkunkäyttö. Mikäli selkeitä signaaleja ei ole nähtävissä, autoilijat joutuvat toimimaan oletusten varassa, ja se ei ole ainakaan motoristin etu.

Näkyvyyttä ylläpitää myös oikean ajokaistan valinta. Jos esimerkiksi ajat oman ajokaistasi vasemmanpuoleista ajolinjaa eli kolmannesta, saapuessasi  risteykseen, vastaantuleva auto voi olettaa, että olet kääntymässä vasemmalle, jolloin hän saattaa äkkinäisesti toteuttaa aikomansa käännöksen oikealle edessäsi. Risteystä lähestyessä kannattaa valita oman ajokaistan oikeanpuoleinen ajolinja.

Siirtyminen oikealle voi saada eri merkityksen ajaessasi kaksi- tai nelikaistaista tietä. Kaksikaistaisella tiellä siirtyminen keskikaistalle ei anna niin paljon pelivaraa, mutta on selkeämpi signaali, ettet ole kääntymässä oikealle kuin jos siirtyisit oikeanpuolimmaiselle linjalle.

Joka tapauksessa tärkeintä on, että annat selkeän kuvan siitä, että et ole kääntymässä vasemmalle. Kaistan sisällä vaeltamisesta on myös se etu, että se liikuttaa ajovaloasi sivusuunnassa, jolloin vastaantulevan auton kuljettajalla on paremmat edellytykset huomata sinut.

Kuten kaikessa muussakin, harjoittelu tekee mestarin, ja mitä enemmän asiaa ajattelee ja kokeilee käytännössä, sitä luonnollisemmaksi ja automaattisemmaksi oikean ajonlinjan valinta omalla ajokaistalla tulee. Samalla sinulle jää myös enemmän kapasiteettia keskittyä muuhun liikenteeseen, tai vain ajamisesta, tuulesta ja maisemista nauttimiseen.