Valerio Boni löi edellisen ennätyksen haltijan, australialaisen Mark Brownin vuoden 2005 ennätyksen 305 kilometrillä. Ja Brown ajoi sen modernilla moposkootterilla.

Hauskaa Bonin ajossa on se, että hän ajoi jo 20-vuotiaana 45 vuotta sitten vastaavan kokeen samalla skootterilla siten, että sitä todisti virallinen ajanottopalvelu. Silloin hän ajoi 940 km 24 tunnissa, mutta Bonille ei ollut tullut mieleenkään, että ennätyssuorituksen olisi voinut saada Guinnessin ennätysten kirjaan.

65-vuotias mies ja 45-vuotias skootteri.

65-vuotias mies ja 45-vuotias skootteri.

Suoritus tehtiin samalla tavalla kuin nytkin, ilman tankkauspysähdyksiä. Tankkaaminen suoritettiin hävittäjämäiseen tapaan suoraan "lennosta", vaikka Guinnessin säännöissä ei vaaditakaan tällaista lisävaikeutta, vaan tankkaamista varten voisi pysähtyä normaalisti.

Uusi ennätys oli 65-vuotiaalle pieniin moottoreihin erikoistuneelle journalistille Valerio Bonille jo kuudes kolmen vuoden sisään. 24 tunnin maksimimatkan ennätys 50 cm3 skootteriluokassa on nyt 1233,075 km. Suorituksen päivämäärä oli 6. maaliskuuta 2024 ja tapahtumapakkana Terramarin rata, joka sijaitsee noin 40 kilometriä Barcelonan eteläpuolella.

Terramarin historiallinen rata on yli 100-vuotias ja siinä on pari mielenkiintoista kaarretta.

Terramarin historiallinen rata on yli 100-vuotias ja siinä on pari mielenkiintoista kaarretta.

Tulos on tietysti hieno, koska se on uusi maailmanennätys, mutta Bonin mukaan se toi myös henkilökohtaista tyydytystä, koska hän pystyi toistamaan sen, mitä oli tehnyt 45 vuotta aiemmin. 1979 hän ajoi 940 km 24 tunnissa samalla Vespalla, mutta siihen aikaan nopeusrajoitus oli 40 km/h, alhaisempi kuin nykyään.

– Se ei ollut virallinen ennätys, koska huolimatta virallisen ajanottopalvelun käytöstä en ollut ajatellut mahdollisuutta saada Guinnessin sertifiointia. Minä pidin sitä vain yhtenä pikkuisena nuoruuden typeryytenä, mutta näin sen samalla pienenä tappiona, sillä tavoitteenani oli ajaa 960 km. Sen saavuttaakseni suunnittelin ajavani 24 tuntia pysähtymättä, käyttäen innovatiivista tankkausteknologiaa, johon olin saanut innoituksen hävittäjälentokoneiden ilmassa tapahtuvasta tankkauksesta. Mutta moottorin tehon tippuminen yön pimeinä tunteina vei minulta 20 kilometriä ajomatkasta. Korona-pandemian aikana huomasin, että Guinnessin ennätysten kirjan tietokannassa on luokka "pisin ajettu matka 24 tunnissa 50cm3 skootterilla, ja sen ennätys kuului Mark Brownille, joka oli 2005 ajanut 928 km, 12 vähemmän kuin minä, Bon kertoo.

Tästä hetkestä lähtien ajatus ennätyksen ottamisesta haltuun lähti kasvamaan. Bonin alkuperäinen Vespa 50 oli edelleen tallella. Se oli restauroitu 2015 ja rekisteröity museoajoneuvoksi. Mutta toisaalta: aikaa oli kulunut 45 vuotta sekä skootterin että miehen näkökulmasta. Elementti, jota ei voi aliarvioida. Ratkaiseva innoitus tuli Paola Scarsin kirjasta, jonka nimi suomennettuna kuuluu "Et koskaan unohda ensimmäistä Vespaasi". Tämä innosti ottamaan haasteen vastaan.

Tapaaminen Denys Maiorinon kanssa, jonka Epoca Motors on erikoistunut skoottereiden restaurointiin sai aikaan lopullisen päätöksen.

'Ilmatankkaus' menossa kesken ajon.

'Ilmatankkaus' menossa kesken ajon.

Ensimmäinen asia oli löytää haasteen toteuttamiseen mahdollisimman hyvin soveltuva rata. Vuonna 1979 Boni käytti Pirellin rataa Vizzola Ticinossa. Nyt radaksi valikoitui Terramarin 2005 metriä pitkä rata, jossa on kaksi nostettua kaarretta. Se on myös yksi maailman vanhimmista, perustettu jo 1923 ja kuului Tazion Nuvolarin suosikkiratoihin.

– Näin Terramarin radan ensi kerran 2018. Ja olin vaikuttunut. Se tuntee joiltakin osin ajan paino, betoni radan pohjalla on epätasaista, mutta hiljaisella vauhdilla uskalsin ottaa riskin. Merkittävä osa valintaa olivat "pyöreät" numerot: 45-vuotias skootteri, rata, joka oli juuri juhlinut satavuotista taivaltaa, 55 vuotta siitä, kun ensimmäinen Vespa 50 Special esiteltiin ja Pontederan tehdas, missä kaikki Vespat tehdään, täytti 100 vuotta sekä lopulta oma ikäni, 65 vuotta, Boni selventää.

– Varhaisessa ennätysyrityksen suunnitteluvaiiheessa oli tavoitteena ylittää alkuperäinen 960 km ja ajaa 1080 km. 1979 ajettiin sen aikaisen nopesrajoituksen, 40 km/h mukaan. Nykyinen rajoitus on 45 km/h, joka mahdollistaa pidemmän matkan. Guinnessin ohjeissa taas ei puhuta ajonopeudesta mitään, ainoastaan kuutiotilavuus on rajoitettu 50 kuutiosenttimetriin. Siten otimme Vespasta nopeusrajoittimen irti ja ajoimme noin 55 km/h vauhtia.

Epoca Motors team ja  Bonin ystävät Ivo Viscasillas ja Cristian Noguera vastasivat tankkausajosta, joten Valerio Boni pystyi pitämään keskinopeuden alusta alkaen korkeampana kuin tarpeen heti lähdöstä alkaen. Vanha 928 km ennätys oli lyöty jo ennen klo 5 aamulla.

Ainoa ongelma matkan aikana oli pölyn aiheuttama silmän ärsyyntyminen, mikä pakotti pitämään pienen tauon. Sinänsä ennätysohjeistus ei rajoita taukojen määrää, vaan tavoite ajaa pysähtymättä, oli kuljettajan oma idea ja sama kuin 1979 ajossa.

Vahvistus onnistumisesta tuli muutama päivä sitten.

Valerio Boni tiimeineen.

Valerio Boni tiimeineen.

Valerio Bonin aiemmat voimassaolevat Guinnessin ennätykset:

Toukokuu 2021 – Castelletto di Branduzzo (Italia), pisin ajettu matka 24 tunnissa minimoottoripyörällä.

Toukokuu 2022 – Brembate (Italia), pisin ajettu matka 24 tunnissa motocrosspyörällä.

Lokakuu 2022 – Zuera (Espanja), pisin ajettu matka 24 tunnissa sähköskootterilla.

Helmikuu 2023 – Cremona (Italia), nopein asvalttihiihtohinaus.

Marraskuu 2023 – Cervesina (Italia), pisin ajettu matka 24 tunnissa sähköskootterilla tiimin kanssa. 

Aiheesta aiemmin:

TIISTAI 24.10.2023 15:57

Tältä näyttää kirahvinkorkuinen, maailman korkein ajokelpoinen moottoripyörä

SUNNUNTAI 9.10.2022 09:16

Päivän video: ilman käsiä prätkällä ajetun wheelien maailmanennätys uusiksi

TORSTAI 8.9.2016 14:44

Video: tässä on maailman nopein yksipyöräinen moottoripyörä

TIISTAI 16.12.2014 09:57

Guinnessin ennätysten kirja: nopein jäällä tehty wheelie ruotsalaisen nimiin

Valerio Boni ja 50cc Vespa.

Valerio Boni ja 50cc Vespa.