9. Olet selvinnyt alkutaipaleesta

Motoristin uralla kriittisimpiä ovat useimmiten ne ensi vuodet. On aivan sama, puhutaanko 16-vuotiaasta, joka kevytmoottoripyörällä tekee kaikki mahdolliset temput ja mokat säilyy lähinnä ihmeen kaupalla hengissä, vai puhutaanko viisikymppisistä, jotka kaipaavat jotain uutta elämäänsä, ostavat tehokkaimman kaupan olevan moottoripyörän ja tekevät sillä kaiken mahdollisen ottaakseen itsensä hengiltä.

Kokeneella motoristilla kaikki tuo on jo takanapäin ja toteamme, että jokapäiväisestä liikenteestä selviäminen moottoripyörän selässä on jo aivan riittävän haastavaa ilman mitään kikkailua.

Tämä ei silti estä meitä joskus, harvoin, ihan vähän, rippusellisen irrottelemasta. Ihan vähän.

8. Liikenteenlukutaitosi on ilmiömäinen

Vaikka sinut laskettaisiin silmät sidottuna uppo-outoon kaupunkiin pyörinesi side silmillä, niin siteen poiston jälkeen olisit heti jyvällä siitä, miten toimia. Eikä sinulla myöskään ole vaikeuksia hahmottaa kaikkea sitä, minkä edessäsi liikenteessä näet. Pystyt erottamaan jokaisen yksittäisen tielläliikkujan suhteessa itseesi ja todennäköisesti myös ennakoimaan, mikä on tietyn tielläkulkijan seuraava liikku.

Ja olet tyytyväinen siitä, että loppujen lopuksi aika harva käyttäytyy täysin ennakoimattomasti liikenteessä. Ja tiedät myös, että tällaiset ovat vaarallisimpia sinulle. Siksi osaat jättää ylimääräisiä marginaaleja sinne, missä niitä oikeasti tarvitaan, jos jotain odottamatonta tapahtuu.

7. Tunnet pyöräsi

Koska olet ajanut jo vuosia ja vuosikymmeniä, kaikki sinun tarvitsemasi olennainen tieto, mitä tarvitset oman pyöräsi osalta on jo sinulla olemassa. Tiedät sen pienimmätkin oikut ja tarpeet. Ja vaikka vaihtaisit moottoripyörääsi, viikon kuluttua olette jo vanhoja kavereita. Laajaan jo olemassaolevaan tietoon ja kokemukseen on helppo lisätä uutta.

Tiedät tismalleen, miltä pyöräsi tuntuu kallistaessasi sitä tai jarruttaessasi, töyssyissä tai kaksi päällä matkatavaroineen ajettaessa. Tiedät myös, milloin se tarvitsee määräaikais- tai muuta huoltoa tai ylimääräistä huolenpitoa. Pieni epämääräisyyden tunne ajossa kertoo sinulle heti, mistä on kysymys.

Tiedät myös, millä matkalla pyöräsi pysähtyy satasen vauhdista täysillä jarrutettaessa, ja sinulle on positiivinen yllätys, jos se tapahtuu lyhyemmällä matkalla kuin arvioit.

Moottoripyörän katse.

Moottoripyörän katse.

6. Pyöräsi on unelmiesi pyörä

Koska kyseessä ei ole enää ensimmäinen moottoripyöräsi - toki sekin saattaa olla sinulla edelleen tallissasi - niin ajat juuri sillä pyörämerkillä ja -mallilla, millä oikeasti haluatkin ajaa. Tällä hetkellä. Voi olla, että mielitekosi muuttuvat matkan varrella, tai että vain haluat kokeilla jotain muutakin välillä.

Olennaisinta on kuitenkin se, ettet osta pyörääsi enää sen takia, että joku muu ajaa sellaisella, tai että joku muu piti siitä, tai kuvittelet sen toimivan jotenkin, vaan sinulla on selkeät näkemykset siitä, millainen pyöräsi pitää olla. Miltä sen pitää näyttää, paljonko haluat hevosvoimia, millainen se on ajaa, ja millaisen perstuntuman se antaa. Ja vaikka viimemainittu hymyilyttääkin, niin pitkällä matkalla ahterisi hyvinvointi on arvossaan.

5. Ajat kuten haluat

Vuosien varrella olet jo kokeillut kaikkea, mikä ajamisessa sinua kiinnostaa. Olet ajanut radalla, maastossa, hiekka- ja sorakuopissa, hiekkateillä, sorateillä, asvalttiteillä, mukulakivikaduilla, pitkillä teillä, lyhyillä teillä, mutkaisilla ja suorilla teillä. Teillä joista pidät ja teillä joista et pidä.

Niinpä osaat vuorenvarmasti suunnistaa suosikkireiteillesi erehtymättä uudestaan ja uudestaan ja nautit tien kutsusta. Samalla olet kuitenkin valmis kuvaannollisesti heittämään arpaa siitä, mihin suuntaan lähteä ja lähdet ajamaan aivan uusia reittejä ja löydät niiltä juuri sitä mitä haluatkin: ajamisen riemua. Tiedät varmasti, mitä ajamiseltasi haluat, ja siksi valtaosa kilometreistäsi on pelkkää juhlaa.

4. Tunnet itsesi

Oli kyseessä sitten lyhyempi tai pienempi ajomatka, tunnet oman itsesi ja tiedät, mitä odottaa. Tiedät, miten pitkään voit ajaa väsymättä, ja siten, että ajaminen on mahdollisimman nautinnollista. Ja myös sen, miten pitkään on järkevä jatkaa ajoa sinä päivänä, jos on "pakko" ilman, että ajo muuttuu turvattomaksi tai vaaralliseksi. Pystyt myös ennakoimaan, miten pitkään tarvitset palautumisaikaa minkäkin satulassa vietetyn setin jälkeen.

Nautitpa sitten pyörähdyksestä korttelin ympäri tai 1000 kilometrin ajoputkesta, niin ne ovat omia kilometrejäsi, ja niistä aiheutuva hymysi kuvastaa asiaa parhaiten.

3. Kokemuksesi ovat sinun

Mitä tahansa oletkin ajaessasi kokenut, kokemuksesi ovat sinun omiasi, eikä niitä voi kukaan sinulta riistää. Matkojen varrella on tapahtunut paljon sellaista, mitä et ole osannut odottaa tai aavistaa, mutta ne ovat hetkiä, joista et mistään hinnasta suostuisi luopumaan.

Kaveri, joka on auttanut sinua tuomalla bensaa tai opettanut, miten venttiilit säädetään, tai auttanut tien päällä renkaan paikkaamisessa. Outo ihminen, joka on tullut jututtamaan sinua, kun olet ollut tankkaamassa, ja paljastunut hengenheimolaiseksesi. Kielellä tai maalla tai paikkakunnalla ei ole ollut väliä.

Oma lukunsa ovat ne mimmit tai kundit joiden kanssa on tapahtunut jotain "silleen" kiinnostavaa.

Mitkä ovat omalla kohdallasi ne asiat, jotka tiedät muistavasi vielä kiikkustuolissakin istuessasi? Jos tuntuu, että sinulla sellaisia ei vielä ole, niin ensi kesänä Tien päälle heti kun mahdollista mars, ja mielellään silmät ja sielu avoimina.

Nalle.

Nalle.

2. Pyöräsi on näköisesi

Aivan. Olet kustomoinut pyöräsi juuri sellaiseksi kuin haluat. Jos se tarkoittaa kylpylelua istumassa stongan päällä, niin se tarkoittaa kylpylelua istumassa stongan päällä, piste. 

Jos taas pyöräsi on täysin alkuperäisen näköinen, niin se edustaa omia kustomointitarpeitasi siinä kuin edellämainittukin, tai kukkakuviot bensatankin kyljessä. 

1. Pääsi on kunnossa

Vaikka välillä mietityttää, onko moottoripyöräilyssä tässä yhteiskunnassa, joka surutta sorsii moottoripyöräilijää, mitään järkeä, niin yksi asia on varma. Se vanha kysymys siitä, että milloin viimeksi olet nähnyt moottoripyörän psykiatrin vastaanoton edessä, pätee edelleen.

Parasta ennaltaehkäisevää lääkettä moniin vaivoihin on moottoripyörällä ajaminen, mutta kuten juuri nyt tätä kirjoitettaessa, jolloin useimmat meistä keskittyvät ajokauden odottamiseen, niin pelkkä tietoisuus siitä, että talven jälkeen tuleen taas pysyvämmin plusasteita auttaa jaksamaan läpi harmauden ja pimeyden, kylmän ja huurteen, koska pian koittaa kevät, ja pääsemme baanalle taas.

Kukin omalla ainutlaatuisella tavallamme.