– Alavuden Murronnevan motocross-rata on yksi Suomen parhaista, ellei paras rata, Samuli Arte kertoi. – Maapohjan omistaa Alavuden kaupunki, mutta itse rata on Alavudenseudun moottoripyöräilijät ry.n hallinnassa. Rata on rakennettu vanhojen hiekkakuoppien maisemiin ja korkeuseroja on jopa 24 metriä. Rata pidetään kunnossa täysin talkoovoimin.

Radalla riittää hyppyripaikkoja yleisön nähtävillä.

– Alueella on otettu huomioon kaikki nykyaikaiset ympäristö- ja meluvaatimukset.

Meillä on täällä hienot sauna- ja suihkutilat, joidea terassilta voi seurata kisoja. Kisaviikonlopun aikana kuskeja on helposti yli 200 ja jokainen käy suihkussa, mutta koskaan ei esimerkiksi lämmin vesi ole päässyt loppumaan. Viitenä vuotena peräkkäin Alavuden radalla pidetyt kisat ovat keränneet yleisöä 700 - 800 henkilöä. Tavoitteenamme on nostaa ylesömäärä yli tuhanteen, kehuu Samuli Arte.

– Murronnevan motocross-rata on erittäin yleisöystävällinen. Radalle on hyvä näkyvyys, joten kisatilanteita pystyy seuraamaan lähes joka puolelle rataa melkein mistä vain.

Alavuden Murronnevan motocross-rata on yksi Suomen parhaista, ellei paras rata, Samuli Arte uskoo.

Tämä on helppo todistaa. Näkyvyys radalla on mitä parhain. Mutkikas ja mäkinen rata kulkee suurimmalta osin katsojan silmien edessä, ja nähtävää radalla riittää koko ajan, kun kisa on käynnissä. Motocross on siis erittäin katsojaystävällinen laji ainakin Alavuden radalla seurattuna.

Jyrkät nousut ja laskut sekä sopiva määrä hyppyreitä tuovat myös lisää jännitystä radalle ja katsojalle hienoja elämyksiä nopearytmisen kilpailun tapahtumia seuratessa.

Ja korkeuseroja.

– Meillä on hyvät välit myös naapureihin. Tiedotamme heille aina, kun radalla järjestetään isompia tapahtumia ja vastaavasti, jos jollakin naapurilla on isompia juhlia, niin rata pidetään suljettuna, lisää vielä Samuli Arte.

Kuvaa radan keskiosasta, missä kuljettajat valmistautuvat.

Kisatauolla tapasimme motocrossin promoottorina toimivan Marko Panulan.

– Toimin suomalaisen motocrossin promoottorina nyt kolmatta kautta. Hoidan lajin tiedotusta ja markkinointia. Haastavinta on johtaa tätä laajaa kokonaisuutta, joka koostuu koostuu hyvin erilaisista osa-alueista. Vuodesta 2015 lähtien kehitystä on tapahtunut valtavasti. Nyt kilpailutapahtumat näyttävät kilpailutapahtumilta.

Motocross on erittäin katsojamyönteinen laji.

Pitkän taantumajakson jälkeen toiminnan kehittäminen ei ole ollut helppoa, mutta näyttää siltä, että SM-motocrossilla on käynnissä uusi tuleminen. Suomesta löytyy jo nyt kovatasoisia crossareita ja junioripuolella on paras tilanne vuosiin. Siellä on kasvamassa valtavasti potentiaalisia kilpailukuskeja. Veikkaan, että vuodet 2019-25 tulevat olemaan todella hyviä. Menestystä nähdään vähintään EM-tasolla asti. Laji voi hyvin ja kaikki kehittyy. Siitä iso kiitos meidän isoimmille yhteistyökumppaneillemme. Ilman heidän panostaan ei olisi voitu toteuttaa kaikkia lajin kannalta tärkeitä uudistuksia, Marko Panula toteaa.

Suomalaisen motorcrossin promoottorin Marko Panulan mielestä hieno laji elää uutta renessanssia.

– Motocrossissa, niinkuin kaikissa muissakin lajeissa taistellaan ihmisten vapaa-ajasta. Tarjontaa on tänä päivänä valtavasti. Kuitenkin suurin syy harrastajien katoon on talous, pitkään kestänyt taantuma on vasta nyt taittumassa. Toiseksi kun siirrytään junioritasolta ylöspäin, niin varusmiespalvelus pudottaa aika monta potentiaalia SM-tason kisakuskia.

Tavoitteenamme on saada nuorten 12-15 vuotiaiden MXC/A-luokassakin kuskeja EM-tasolle. Meillä on valmiudet auttaa, mutta esteenä tuntuu olevan, että nuoret kuskit vierastavat tasoeroa kansainvälisillä radoilla. On kuitenkin kunnia-asia saada osallistua Suomen edustajana EM-kisoihin.

Paitsi kuskit, niin pyörätkin kaipaavat pesua varsinkin sateisina kisapäivinä.

– Kokonaisuudessaan valmennuspuoli toimii tällä hetkellä hyvin ja sekin menee koko ajan eteenpäin. Meillä on monta maailmalla menestynyttä ammattilaisvalmentajaa. Valmennusta on tarjolla 65cc-junnuista aikuisvalmennukseen asti. Esimerkiksi Jussi Vehviläinen vetää motocross-leirityksiä ympäri Suomen. Tätä työtä tehdään isolla sydämellä, kertoo Marko Panula ja rientää omien kiireidensä pariin.

Radalla on hyvä näkyvyys tapahtumiin.

Lähtö.

Sateen sattuessa...