Ajokorttiuudistuksessa koulutusta vähennettiin osana normien purkua, mutta samalla vaatimuksia nostettiin tutkintojen osalta. Käsittelykokeen tiukennus sai SMOTOn ärähtämään jo keväällä asiasta.

Muutokset astuivat voimaan jo 1.7. ja SMOTOn saaman palautteen mukaan arvio käsittelykokeen kohtuuttomasta vaikeudesta osoittautui oikeaksi: Käsittelykoe on osin liian vaativa aloittelevalle motoristille. Kärsijöinä ovat olleet erityisesti naiskuljettajat sekä tietyntyypisen pyörän hankkineet motoristit.

– Lupasimme seurata tilannetta ja palata asiaan mikäli arviot osoittautuvat oikeiksi, toteaa SMOTOn asiantuntija Veli-Pekka Ratinen Suomen Motoristit ry:n julkaisemassa artikkelissa .

Esimerkiksi tällä pyörällä vaaditaan ammattilaistason kuljettaja, että pystyy suoriutumaan ajokokeesta.

Esimerkiksi tällä pyörällä vaaditaan ammattilaistason kuljettaja, että pystyy suoriutumaan ajokokeesta.

– Aloitimme konkreettiset toimenpiteet jo viime vuoden puolella pääkaupunkiseudun ajoratahankkeen muodossa. Saimme yhdessä Vantaan kaupungin sekä Vantaan moottorikerhon kanssa sovittua Vantaa Lavakoon suljetun alueen, jossa mopon sekä moottoripyörän käsittelytehtäviä pääsee omatoimisesti harjoittelemaan. Radan aitaus valmistui viime viikolla, ja ajoharjoittelu siellä käynnistyy lähiaikoina. Heti radan valmistuttua kutsuimme Mp-alan ammattilaisia tutustumaan alueeseen sekä uusiin käsittelytehtäviin.

Trafilta ei tilastoja suoritetuista Mp-korteista

Muutenkin alan toimijoita ihmetytti tehtävien vaativuus ja se, ovatko ne tarkoituksenmukaisia. Onko fokus tekemisessä oikeissa asioissa? SMOTO päätti mennä asiassa vielä syvemmälle ja kutsui radalle MP-kouluttajia ja uusia sekä kokeneita motoristeja.

Lisäksi se pyysi Trafilta tilastoja suoritetuista tutkinnoista kuluneelta kaudelta, mutta ei ole niitä vielä saanut.

Käsittelyradan vaatimukset.

Käsittelyradan vaatimukset.

2000 kilometrin ajokokemuksella ei läpi käsittelykokeesta

SMOTOn järjestämässä tapahtumassa erityishuomion sai nuori motoristineito, jolla oli ajokokemusta kevytmoottoripyörillä harjoitusluvalla yli 2000 km ja useampi sata kierrosta harjoittelua karting-radalla. Ajo sujuu mutta käsittelykokeesta hän ei pääse läpi.

– Tutustuimme häneen Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilammen sekä Motorg ry:n motoristikouluttaja Mikko Kallion johdolla. Totesimme, että hänen ajopelinsä, 2-tahtinen Aprilia RS125 kyykkypyörä, on todella haastava ajoneuvo uudessa hidasajo-pujottelutehtävässä. Ammattilaiset saivat kyseisellä pyörällä tehtävät suoritettua, mutta helppoa se ei heillekään ollut, Veli-Pekka Ratinen ihmettelee.

– Mielestäni nykyinen pyöränhallinta ajokokeessa on osaamistasoltaan verrattavissa jopa Suomen Moottoripyöräkouluttajien, SMOK ry:n kouluttajatesteihin. Hidasajoympyrät eivät noin tiukkana palvele tieliikennekelpoisuusmittareina. Nykyisessä käsittelykokeessa keskitytään liikaa annettuihin lukemiin eikä oppilaan ajoneuvonhallintakykyihin, Mikko Kallio pohtii.

Pitääkö käsittelykokeeseen hankkia eri ajoneuvo?

– Tässä tullaan tilanteeseen, jossa käsittelykokeeseen pitäisi hommata sitä tarkoitusta palveleva ajoneuvo, toteaa Ratinen. – Havaitsimme myös esimerkiksi, että matkaenduro sähkövaihteistolla ja lähtökohtaisesti kaikki kyykkypyörät eivät ole mahdollisia ajovälineitä käytettäväksi käsittelykokeessa aloittelevalle motoristille.

Pitääkö tulevaisuudessa hankkia moottoripyörä sillä perusteella, mikä sopii paremmin ajokorttitehtäviin vai omiin tarpeisiin? Yleistyykö käsittelypyörien vuokraus? Palveleeko se liikenneturvallisuutta? Näihin saamme varmasti tulevaisuudessa vastauksen. Nyt jäämme miettimään, miten tämän asian kanssa jatketaan. Edunvalvonta jatkuu SMOTOn perusarvoista kiinni pitäen, Ratinen lupaa.

Testirataa.

Testirataa.

Tutkinnon vastaanottajille lisää koulutusta

Motorgin Kallio oli aiheestakin tiukkana. Hän edellyttää tiukempia ammattitaitovaatimuksia myös tutkinnon vastaanottajille.

– Ehdotamme seuraavia muutoksia: Tutkinnon vastaanottajille koulutusta moottoripyörienhallinnasta ja heille myös jonkin tasoinen käytännön osaamisen näyttö kaksipyöräisen hallinnasta. Myös jarrutustehtävän tulisi tapahtua maantienopeudella joko kokeessa tai opetusvaiheessa. Näin tuleville kuljettajille syntyisi käsitys paremmin reaktio- ja pysähtymismatkasta normaali matkustusnopeuksilla, Motorg Ry:n Mikko Kallio puolestaan toteaa.

– On eriskummallista, että vaikka moottoripyöräilijän yleisin onnettomuustyyppi on suistuminen, sen ehkäisyyn ei kuljettajia valmistella yhtään, Kallio ihmettelee.

SMOTO odottaa Trafin dataa ajokorttitutkinnoista ja lupaa palata aiheeseen tarkemmin myöhemmin. Ajokorttilain muutoksessa painotettiin tutkinnon merkitystä ja annettiin uusia vapauksia moottoripyörän ajamisen teorian ja käytännön opetteluun.

Käsittelykoe on nykyisellään liian vaativa ja sen lisätty vaatimustaso ei tee aloittelevasta motoristista parempaa liikenteessä. Tietty käsittelyn osaamistaso on toki syytä olla, mutta liikenteessä pärjäämiseen vaikuttavat aivan muut asiat, mm. pyörän hallinta ajonopeuksilla, kuljettajan asenne, tarkkaavaisuus, ennakointi ja reagointi, SMOTO uskoo.