Ryhmä kokoontuu Lahteen aivan pian tämän jutun julkistuksen jälkeen. Siitä reitti kulkee Kuusamoon, sitten Joulupukin pajallle, kertoo Jaakko Heinonen. – Siten pääsemme ehkä vähemmällä lumituiskulla, alunperin tarkoituksemme oli mennä nelostietä.

– Kaikki ottavat ensimmäisen kuitin 80 kilometriä ennen Karistoa, siitä lähdemme sitten kohti pohjoista. Voihan sitä kysyä, että mitä järkeä on ottaa ensin 140 km vauhtia, kuten minäkin, että pääsee matkaan, mutta kilometrit on saatava täyteen. Voisihan se pikkuisen harmittaa, jos tällä kelillä ajettaessa Rautaperseajon suoritus jäisi muutamasta kymmenestä kilometristä kiinni, mies nauraa.

Matkalle on tällä reittivalinnalla luvassa tuiskua Rovaniemen seudulla "vain" 100-200 km matkalla.

– Olosuhteet ovat hyvät, pakkasta on luvassa noin 10 asteen verran. Pahinhan on nollakeli tai aste pari pakkasta ja suolaa tiellä. Pariin vuoteen en ole ajanutkaan talvista Rautaperseajoa, mutta 2016 kun ajoimme, niin pakkasta oli -25 - 30 asteen välillä.

Porukan ajatuksena on ajaa Honningsvogiin, viipyä siellä yö ja sitten ajaa tai tulla kärryn kyydissä Leville. Sieltä osa porukasta ajaa vielä toisen Rautaperseajon länsirannikkoa pitkin Kotkaan, osa saattaa tulla kärryillä takaisin.

– Sen näkee sitten. On tässä vähän aikaa tullut harrastettua talviajoa, kun 16-vuotiaana ajoin ekan talven kevarilla läpeensä, ja ensi vuonna tulee 62 vuotta mittariin. Kun lapset olivat pieniä, niin ei ollut aikaa ajaa kesälläkään. Nyt on paremmin aikaa harrastaa.

Hyiseen Rautaperseajoon Nordkappiin valmistuvat miehet kohtasivat  Kakariston Nesteen pihalla

Hyiseen Rautaperseajoon Nordkappiin valmistautuvat miehet kohtasivat Kakariston Nesteen pihalla

Miten olette varautuneet, jos sää yllättäen kylmenee?

– No minulla esimerkiksi on kelkkahaalari matkassa ja Kerbingin pyörän akusta virtansa ottava lämpiävä välipuku. Talvipyörästäni pystyy vain kovin rajallisesti ottamaan virtaa pukuun, kun sitä pitää riittää sähkövisiiriin ja lisävaloihinkin.

Muuten meillä on huoltoauto kärryn kanssa perässä. Kun on viisi pyörää matkassa tällä kelillä, niin on varsin todennäköistä, että jotain ongelmia tulee, rengasrikkoja tai muuta.

Onnea matkaan koko porukkalle ja turvallisia kilometrejä!  Päivitämme juttuun kuvan mukaan joukon lähdöstä, kun saamme sen!

Tässä reippaan remmin kuskit, pyörät ja tukijoukko:

  • - Seppo Finnilä aka Seniori, Suzuki DL 1000 V-Strom
  • - Matti Lager aka Masa, Yamaha XT 660
  • - Juha Vainionpää aka Juha, BMW R 1200 GSA
  • - Jaakko Heinonen aka Jaska, Honda XL 650 Transalp
  • - Seppo Levokoski aka Juniori, BMW R 1200 GSA
  • - Erkki Sirviö aka Eki, VW Tuoareg + Majava 1530
  • - Tero Haake aka Terska, VW Tuoareg + Majava 1530
  • - Jukka Laine aka Laituri, VW Tuoareg + Majava 1530
  • - Mikko Hopiavuori aka Mikko the Garage man, VW Crafter + Muuli 1600
  • - Juho Niemi aka Taika-Pasi, VW Crafter+ Muuli 1600

Matkaan kohti Nordkappia!

Matkaan kohti Nordkappia!