– Meitä oli neljä veljestä ja jossain vaiheessa kukin meistä ajoi kilpaa moottoripyörillä, Jari Saarinen kertoo. – Yhteen aikaan kisasimme ahkerasti Ruissalossa, ja kaikki meistä ovat jossain vaiheessa voittaneet siellä luokkansa.

Jarno oli kuitenkin se, joka lähti maailmalle kisaamaan. Minä jäin siinä vaiheessa pyörättä, kun olin aina ajanut Jarnon pyörillä. Ja kun avioituminen ja työura kutsuivat, niin kilvanajo vain jäi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jari Saarinen osallistuu näytösajoihin Jarnon vanhoilla ratapyörillä.

– Itse asiassa olin 15 vuotta ilman pyörää, mutta kun kerran moottoripyöräkärpänen on puraissut, niin eihän siitä irti pääse, Jari Saarinen myhäilee. – Nyt olen sitten ajanut näytösajoja jonkin verran näillä Jarnon vanhoilla kisapyörillä.

Siviilissä mies on ajanut yleensä 30-vuotiaalla K75 Bemarilla, mutta vaihteensiirtäjäongelmien vuoksi alla on nykyään enimmäkseen Honda CB500 – sekin jo museopyörä.

Puch - Tunturi.

Puch - Tunturi.

Jari Saarinen on itse entisöinyt ja kunnostanut Jarnon vanhat kisapyörät.

– Kaveritkin ovat jelppineet kyllä puuhassa.

Jammun etuosaa.

Jammun etuosaa. Jarnon numero oli 47.

Entä jos jotain menee rikki tai kuluu, mistä uusia osia?

– Ne on melkein itse tehtävä. Imatralla Jammun moottori kilahti kerran täydessä vauhdissa, ja jälki oli rumaa. Osa osista jouduttiin tekemään itse, mutta niitä myös löytyi maailmalta, kun aikamme metsästimme. Osan modifioimme uusista, kuten esimerkiksi männät, Saarinen muistelee.

Yamahan rumpujarru on massiivinen ja mekaanisesti upea.

Yamahan rumpujarru on massiivinen ja mekaanisesti upea.

Jarnon kisamoottoripyörien ja niiden osien kuljettamiseen suunnittelema ja piirtämä peräkärry oli myös näyttelyssä mukana. Kärryyn mahtuu kaksi kilpapyörää ja siinä on tilaa myös työkaluille ja varaosille. Jarnohan huolsi ja viritti pyöränsä yleensä itse.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Puchin massiivinen jäähdytysrivasto.

– Raisiolainen Pauli Santaluoto rakensi kärryn aikanaan Jarnolle. Sain myöhemmin Teuvo Länsivuorelta kuulla, että Jarno oli lähettänyt hänelle kärryn piirustukset, ja Tepi oli rakennuttanut muuten samanlaisen, mutta isomman kärryn. Hienoa oli se, että hän antoi minulle Jarnon tekemät alkuperäiset piirrokset, Jari Saarinen myhäilee.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jari Saarinen tekee tärkeää mp-kulttuurityötä ylläpitämällä Jarnon perintöä.

Jarilla oli Kuopion Mp-näyttelyssä mukana myös Jarnolle kuulunut nahkapuku.

– Jarno käytti sitä Imatralla kisoissa 1972, ja se oli hänen päällään, kun hänen maailmanmestaruutensa varmistui, Jari Saarinen päättää.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jarnon suunnittelema kärry ja kuuluisa nahkapuku.