Kisan prologi ajetaan Jeddahissa Punaisen meren rannoilla 1. - 2. tammikuuta.

Jeddah, joka on maan taloudellinen keskus, toimi kilpailun aloituspaikkana myös 2020. Koneet ja laivat, jotka rahtaavat kisaajia varusteineen, ajoneuvoineen ja huoltoryhmineen, saapuvat Jeddahin kautta.

Lepopäivä on 9.1. ja se vietetään Ha'ilissa. Podium-sijoille kapuavat tiedetään päätöspäivänä 15. tammikuuta. Reitti myös päättyy Jeddahiin.

Mutkia matkassa

Kisatiimit ovat vuoden 2021 ralliin valmistautumisessaan kiinnittäneet erityistä huomiota uuteen tänä vuonan esiteltyyn navigointijärjestelmään tutustumiseen.

2021 tiimit saavat kisan tiekirjan käsiinsä vasta 10 minuuttia ennen starttia, kuten viime tammikuussakin. Jatkossa se on vakiintunut käytäntö.

Tiekirjan käytettävyys otti myös jättiaskelen, kun siitä esiteltiin digitaalinen versio, joka tietyissä asioissa on luotettavampi kuin paperinen.

Tiekirja huomauttaa jo nyt vaarallisista vyöhykkeistä. Jatkossa kisaajat saavat myös äänivaroituksen lähestyessään 2. tai 3. tason vaaravyöhykkeitä pysyäkseen varuillaan.

Lisäksi osa vyöhykkeistä voidaan nimetä erityisen haastaviksi ja vaikeiksi, jolloin niissä on voimassa 90 km/h nopeusvaroitus.

Renkaita on säästettävä

Ralleissa renkaitten hallinnalla on tavallisesti iso rooli, ja se määrittää, miten rajoille kuljettajat voivat viedä ajoneuvonsa. Nyt autopuolella ei renkaiden vaihtoa sallita maraton-jaksolla, ei edes kilpailijoiden kesken.

Moottoripyörille sallitaan vain kuuden takarenkaan käyttö koko rallin ajalle.

Airbag-liivit pakollisiksi

Airbag-liivit, joita käytetään jo monissa maantiekisoissa ja MotoGP:ssä, voivat vähentää loukkaantumisen vakavuutta vaikeissa onnettomuuksissa. Nyt ne ovat pakolliset ja kisaviranomaiset tarkastavat ne teknisten tarkastusten yhteydessä.

Muutama vuosi sitten moottoripyörän kuljettajille esiteltiin jo moottorien vaihdosta annettavat rangaistukset, joilla pyrittiin rohkaisemaan maltillista ajoa. Ensi vuonna aikarangaistuksia jaetaan myös jo toisesta männänvaihdosta, vaikka moottori muuten pystyisi samana. Lisäksi moottoripyörällä kisaavat eivät enää saa työskennellä pyöränsä kanssa tankkauksen yhteydessä.

Suomesta ensi vuoden kisaan pyrkii osallistumaan kerran jo aiemminkin kisaan osallistunut Ralf Molander. Palaamme asiaan, miehen kuulumisiin ja joukkorahoitushankkeeseen, millä Ralf on hankkimmassa rahoitusta kalliitten kisakustannusten kattamiseen.

Lisätietoja Dakarin sivuilta täältä