Mukava, mutta kummallinen ajokausi on lopetettava vähitellen haikein mielin. Koronan vuoksi saattoi jäädä se suunniteltu Keski-Euroopan reissu tekemättä? Huoli pois, nyt on aika keskittyä siihen rakkaaseen kulkuneuvoon.

Ihan ensimmäiseksi moottoripyörä on pestävä huolellisesti. Sitten sen annetaan kuivua, mielellään ”yön ylitse”. Sen jälkeen maalipinnat vahataan. Jos olet ”tee-se-itse” kaveri, niin käytä moottori lämpimäksi ja vaihda sen jälkeen moottoriin tuoreet öljyt. Tämä siksi, että käytetyssä öljyssä on epäpuhtauksia, jotka aiheuttavat korroosiota moottorin sisäisiin osiin.

Tuon jälkeen etsi käsiisi ohutta öljyä, esimerkiksi WD-40 on hyvä vaihtoehto. Suihkauta öljyä etuhaarukan liukuputkiin ja iskunvaimentajien pölyhuuliin. Mutta ole varovainen; öljyä ei saa joutua jarrupaloihin- tai jarrulevyihin. Muista rasvata myös etujarru- ja kytkinkahvan nivelet. Lopuksi rasvataan vielä jarrupolkimen ja sivujalan nivelet.

Näin toimitaan omatoimisesti. Mutta miten toimii alan ammattilainen? Toimittajamme Tero Kiira on tehnyt talvisäilytyspalvelua jo 1990-luvun alkupuolelta saakka:

- Jokainen talvisäilytyspyörä pestään, kun se tulee hallilleni. Sitten teen sille kuntotarkastuksen. Se kuuluu talvisäilytyksen hintaan. Asiakas saa pyöränsä kunnosta kirjallisen raportin. Tarkastuksessa katsotaan ohjauslaakerin kunto, takahaarukan välykset, renkaiden kulutuspinnat mitataan ja latausjännite mitataan.

Jarrunestemittari.

Jarrunestemittari.

Jarrunesteiden kiehumispiste tsekataan siihen tarkoitetulla mittarilla. Lopuksi akku irrotetaan ja ladataan täyteen. Sen jälkeen akku sijoitetaan jääkaappiin. Syystä tai toisesta akku pysyy parempana, kun se on tasaisessa lämpötilassa jääkaapissa. Talven aikana akut ladataan useita kertoja, kertoo Tero.

Talvella on aikaa suunnitella huoltoja ja lisävarusteita

Talvi on monelle motoristille murheellista aikaa, kun ei pääse ajamaan. Mutta talven voi käyttää myös hyödyksi, sillä silloin on aikaa tilailla kaikkea mukavaa lisävarustetta netistä. Tai sitten jos omaa mekaanikon taitoja, niin pyörälle voi tehdä vaikka ison huollon, tai sen voi teettää alan ammattilaisella:

- Minulla monet asiakkaat teettävät talven aikana renkaiden vaihtoja, huoltoja, venttiilien säätöjä ja ketjujen- sekä rattaiden vaihtoja tai sitten jopa maalipinnan pinnoituksia keraamisella Korrek Pro TFT -pinnoitteella. Toiveita on monia, kertoo Tero.

Lopuksi vielä vakuutuksista. Moni motoristi tekee nykyisin talveksi liikenteestä poiston. Pelkkä poisto ei välttämättä katkaise vakuutusmaksuja, joten osa katkaisee vakuutukset. Muista, että tuolloin tuiki tärkeä palo- ja varkausvakuutus ei ole enää voimassa. Joten on on syytä miettiä, kannattaako vakuutusmaksuja poikkaista talveksi?

Moottoripyörää voi säilöä myös kodissa, mutta emme suosittele sitä. Kuvassa on toimittajamme Tero Kiiran Husqvarna CR 500. Siitä on poistettu kaikki nesteet, jotta sitä voi säilyttää (toim.huom kerrostalossa!) paloturvallisesti. Tero rakastaa moottoripyöriä ja se näkyy hänen kodinsa sisustuksessa.

Moottoripyörää voi säilöä myös kodissa, mutta emme suosittele sitä. Kuvassa on toimittajamme Tero Kiiran Husqvarna CR 500. Siitä on poistettu kaikki nesteet, jotta sitä voi säilyttää (toim.huom kerrostalossa!) paloturvallisesti. Tero rakastaa moottoripyöriä ja se näkyy hänen kodinsa sisustuksessa.

 

Teksti ja kuvat: Erkki Mäki