Jorma Vasaman merkitystä ja pitkäaikaista vaikutusta alalle kuvaa se, että hän aloitti kilpailemalla moottoripyörillä ja saavutti jo 1960- ja 70-luvuilla Suomen mestaruuksia mm. jää- ja maaradalla.

Hänen lähes koko työelämänsä kului moottoripyörien parissa. Kun japanilaiset moottoripyörät tekivät rynnäkön markkinoille, niin Jorma oli Bensowin palavasieluinen Suzuki-päällikkö. Maahantuojalta hän siirtyi jälleenmyyjäksi yhdessä Frank Nymanin kanssa.

Seuraava askel oli Moto-Vasama Oy. Yrityksen kohtalona oli 1990-luvun valuuttakriisi ja konkurssi. Jorma jos kuka teki työtään moottoripyöräilyn eteen täysillä ja hän on itse todennut – viitaten yrityksen loppuun: "Paljon on moottoripyöräily antanut, mutta kaiken se on myös vienyt".

Tämän jälkeen Jorma oli MP-kauppiaat Ry:n toiminnanjohtajana ja hyödynsi valtavaa verkostoaan ajaessaan alan etuja. Moni motoristi muistaa Jorman myös kouluttajana ja esimerkin antajana harrastukseen.

Harri Nyholm muistelee Jorma Vasamaa seuraavasti:

"Jorma oli se kaveri, joka nappasi nuoren, työttömän harrastajan alalle, ja sillä raiteella olen edelleen ja siinä on minun kiitollisuudenvelkani häntä kohtaan.

Jorma oli suuri suomalaisen moottoripyöräilyhistorian vaikuttaja. Hän toimi moottoripyöräilytoiminnan edistämiseksi ja synnytti esimerkiksi tuontikauppiaiden yhdistyksen ja vastaavia muitakin organisaatioita alan etua ajamaan.

Hän myös luennoi moottoripyöräturvallisuuteen liittyvistä asioista.

Jorma Vasama oli tunnettu alan ulkopuolellakin, ja nuorena miehenä hänet haettiin mm. televisioon vastaamaan alaan liittyviin kysymyksiin, koska hänet tunnistettiin alan vaikuttajaksi.

Hupaisa tilanne syntyi kerran. Suzukin silloinen maahantuoja Bensow toimi Helsingissä Erottajalla tietenkin ns 'Bensowin talossa', ja tv-ryhmä pyysi haastattelua. Sillä oli käytössään 500-kuutioinen Suzuki, joka oli todella iso moottoripyörä siihen aikaan. Naistoimittaja istui pyörän päällä ja haastatteli Jormaa: 'Myisittekö minulle tämän näin ison moottoripyörän?'

Jorma totesi siihen, että ei hän voisi kieltää naista ostamasta pyörää, koska kaikilla on oikeus ostaa mitä tahansa, mutta hän neuvoisi ensin ostamaan pienen moottoripyörän ja opettelemaan ajamaan. 'Jos te neiti toimittaja ostaisitte 38 numeron jalkaanne liian ison, numeron 45 kengän ja teloisitte jalkanne, kukaan ei sanoisi kenkäkauppiasta kuolemankauppiaaksi, vaan todettaisiin vain, että olitte tyhmä asiakas.'

Haastattelua tekevä toimittaja meni vastauksesta aivan punaiseksi, Jorman kommentti ei ilmeisesti sopinut hänen juttunsa punaiseen lankaan.

Siihen aikaan tulivat jo isot pyörät, eikä ollut kypäräpakkoa ja kun 16-vuotiaana sai mp-kortin, sai ajaa minkä kokoisella pyörällä tahansa. Kuvittelehan 16-vuotiasta ajamassa 750-kuutioisella Suzukilla lippalakki päässään?

Jorma Vasama oli mukana edistämässä turvallisuusasioita ja ajamassa kypäräpakkoa ja koulutusta. Hän näki, että pahaa jälkeä on tulossa, ja että siitä ei hyvä seuraa.

Ja niinhän sitten tulikin moottoripyörien tappovero: pyöristä joutui maksamaan siihen aikaan 120 % veron.

Jorma oli myös ykkösbrigadöörejä, kun ryhdyttiin ajamaan veroa alas. Hän kiersi aikanaan kaikki kansanedustajat läpi asian puitteissa," Harri Nyholm kertoo.

Koko suomalainen mp-ala ja -harrastajat muistavat lämmöllä Jorma Vasamaa ja hänen moottoripyöräilyn puolesta tekemäänsä työtä. 

Motouutiset esittää lämpimän osanottonsa Jorman läheisille.