Olin katsomassa kesäkuun puolivälissä Davidin eli “Dabban” stunt-showta Kauhajoella, jossa hän esiintyi yhdessä veljensä Eliaksen kanssa, ja minulla oli siellä tilaisuus jututtaa häntä. Elias on 17-vuotias ja ajaa 70 kuution Gilera SMT:llä.

David, miten pitkään olet tehnyt tätä?

Olen aina ajanut takapyörällä, jo pienenä polkupyörällä, ja heti kun ostin ensimmäinen moponi aloin kikkailla sillä. Aluksi vain ihan leikilläni, mutta siitä se sitten lähti eteenpäin ja vakavammaksi! Tykkään tästä lajista kun se on niin vapaa. Voin valita minkälaisia temppuja teen ja millä tyylillä. Päätän itse kaikista asioista mitkä siihen liittyvät.

Olen päätoimisesti mp-liikkeessä myyjänä, mutta tehnyt stunt-esiintymisiä ammattimaisesti jo kolmen vuoden ajan. Sain Duell Bike Centerin kanssa sopimuksen kolme vuotta sitten ja olen sen puitteissa tehnyt keikkoja ympäri Suomen. Tällä hetkellä on siinä rajalla, että ryhtyäkö päätoimiseksi stuntajajaksi, mutta ehkä on viisasta olla vielä muutama vuosi töissä ja kehittyä ja ryhtyä sitten vasta ammattilaiseksi.

David Hjulfors: neulantarkkaa ajoa - vaihteeksi etupyörällä.

Miten pystyt harjoittelemaan riittävästi, kun olet töissä?

Onhan tämä raskasta. Ensin normaali työpäivä, jonka päälle tuntien harjoitukset joka ilta, ja viikonloppuna helposti 1000 kilometriä ajoa ja siihen keikka päälle. Jos tavallisia töitä pystyisi vähentämään, niin ehtisin harjoitella enemmän, koska sitähän tämä työ vaatii.

Stuntajajien temput, kuten sinunkin, ovat hurjannäköisiä. Oletko loukkaantunut pahasti?

Enemmän haavereita tuli mopoaikana kuin nyt moottoripyörällä temppuja tehdessäni. Luulen sen johtuvan siitä, että olen ajanut niin paljon ja tunnen sekä itseni että moottoripyöräni rajat paremmin. Pari kertaa olen joutunut turvautumaan kyynärkeppeihin tämän kevään mittaan, mutta onneksi mitään ei ole murtunut.

Kuka vielä väittää, ettei kevlar-farkuista ole suojaa? David Hjulfors ja kevättalvella kerralla rispaantuneet farkut. Dabba selvisi pintanaarmuilla.

Kerro vähän nykyisestä pyörästäsi ja miten olet modifioinut sitä stuntkäyttöön?

Se on uunituore Kawasakin Ninja 636 ja päällenäkyvin muutos taitaa olla takarattaan vaihtaminen vakio 43-piikkisestä 60-hampaiseen. Äkkikatsomalta se on melkein yhtä iso kuin koko takavanne. Mutta siten pystyn paremmin hyödyntämään mootorin tehoa, kun nämä esiintymisalueet ovat yleensä aika pieniä. Lisäksi olen asentanut käsitakajarrun kytkimen viereen, samoin takarunko ja takajalkatapit on vahvistettu, koska niihin kohdistuu iso rasitus alaslyönneissä.

Tankkia on muokattu siten, että pystyn istumaan ja seisomaan sen päällä tarvittaessa. Kaatumishäkki puolestaan suojaa runkoa ja moottoria kaatumisissa. Takapenkkiin olen tehnyt reiän, jotta voin laittaa jalkani sinne, ja myös ohjaustanko on alkuperäistä suorempi ja korkeampi. Moottorin olen säilyttänyt vakiona, se toimii hyvin näin, eikä tarvetta muutoksille ole.

David 'Dabba' Hjulforsin yksi taidonnäyte lisää.

Miten paljon huollat ja rakennat pyörääsi itse?

Suurimmalta osin itse, mutta vaikeissa asioissa saan apua työpaikkani huoltomiehiltä. Takarungon ja muut metalli-ja hitsaustyöt tekee paikallinen metallipaja nimeltään TS Mekan.

Veljesi Elias on nyt mukana keikalla ja tekee myös näyttävää jälkeä. Onko tämä ensimmäinen yhteinen esiintymisenne? Paljonko ylipäätään teet keikkoja vuodessa?

Tämä on ensimmäinen yhteinen esiintymisemme tänä vuonna. Tavoitteena on keikkailla yhdessä, kunhan Elias hankkii moottoripyörän.

Taitavat stuntveljekset Hjulfors: Elias vasemmalla, David oikealla. Tauolla esiintymisten välillä.

Joko ulkomaanesiintymiset kangastelevat mielessäsi?

Tottakai tavoitteenani on päästä ulkomaille esiintymään. Osallistun heinäkuun alussa Puolassa järjestettäviin stuntajajien viidensiin MM-kisoihin, joka on suurin ja merkittävin alan tapahtuma Euroopassa. Osallistuin viime kesänä ensimmäisen kerran kilpailuun, jossa oli mukana 65 kuljettajaa. Heistä 30 parasta ylsi semifinaaliin ja 15 finaaliin. Selvisin itse hienosti mukaan semifinaaliin ja tulin 26:ksi, mikä minusta on hyvä tulos ensikertalaiselle. Tänä vuonna tähtäimenä on finaaliin mukaan pääseminen.

Oliko viimevuotisesta kisamatkasta hyötyä sinulle?

Tottakai. Sain valtavasti inspiraatiota viime kesän Puolan keikalta. Ajotyylini muuttui heti, kun tulin kotiin. Suomalaiset stuntmanit tunnetaan siitä, että me käytämme kunnolla kaasua ja ajamme lujaa. Lisäksi käytämme koko esiintymisalueen hyväksi; driftaamme isoja ympyröitä jne.

David 'Dabba' Hjulfor: kuminpolttoa näytösluontoisesti.

Miten kehität itseäsi? Vai joko olet sillä tasolla, että osaamisesi riittää?

Tietysti yritän oppia koko ajan lisää, mahdollisimman paljon lisää, ja samalla hion osaamistani koko ajan paremmaksi. Joka keikan jälkeen opettelen aina jotain uutta, ja otan sen heti keikalle mukaan. Siellähän niitten kiinnostavuus tulee heti testattua. Lisäksi kiinnitän paljon huomiota tyyliin; pyörän hallintaan, esittämiseen, miten käytän kehoani mahdollisimman näyttävästi jne. Temppuvalikoimani ei sinänsä ole mitenkään vakio, vaan siihen väistämättä vaikuttavat käytettävissä olevan ajoalueen koko ja kunto sekä sää. Sade tietysti rajoittaa kitkan vähentyessä sitä, mitä voi tehdä. Myös yleisöllä on oma osuutensa: mitä parempi ja aktiivisempi yleisö, sitä enemmän saa itsestään irti, tuntee ikään kuin ajamisen, esiintymisen huumaa.

Kiitos haastattelusta ja onnea kisaan Puolaan!

Linkki Davidin kotisivulle tässä ja Youtube-sivulle tässä, Facebookiin täällä.

Linkki GP-kisaan Puolassa tässä.

David Hjulfors heittää läpyt katsojien kanssa hienon esityksen päätteeksi.