JuhisRacing tekee sosiaaliseen mediaan monipuolisesti mopo- ja motovideoita. Vuosien varrella videoita on kertynyt kaikkiaan jo yli 1000. Hänen YouTube kanavallaan on yli 100 000 tilaajaa ja Instagramissa sekä Tiktokissa, molemmissa noin 60 000 seuraajaa.

Mistä sait ajatuksen lähteä ajamaan Pariisiin?

– Aina täytyy reissata. Kun näitä somehommia tekee niin tarvitsee olla sellainen mahtipontinen otsikko. Siinä mielessä Pariisi kuulosti hyvältä, kaikki tietävät, missä se on. Kaksi vuotta sitten käytiin Roomassa.

Millä pyörällä lähdet matkaan?

– KTM:n 500 Supermotolla. Enduropyörähän se alkujaan on, mutta se on muutettu Supermotoksi. Olen todennut sen hyväksi reissupyöräksi. Pysty ajoasento ja kevyt pyörä, sillä on mukava ajella pitkiäkin matkoja. Samalla pyörällä käytiin Roomassa. Varmaan jollakin matkapyörällä olisi mukavampaa, mutta ei se tälläkään ihan tekemätön paikka ole.

Kuinka iso porukka teitä on lähdössä?

– Meitä lähtee minä ja minun kaveri. Kaverilla on 701 Husqvarna. Sama kaveri oli mukana Roomassakin. Sama setti, vain eri määränpää.

Kuinka kauan tähän reissuun menee aikaa?

– Lähdemme perjantaina 3. toukokuuta, tiistaina tai keskiviikkona on tarkoitus olla perillä Pariisissa ja viimeistään seuraavan viikon sunnuntaina 12. päivä pitää olla takaisin. Koko reissun mitta on maksimissaan kymmenen päivää.

Mitä olet miettinyt, minkälaisia postauksia matkalta teet?

– Koska on aika nopea aikataulu, niin aikaa ei ole tuhlattavaksi, todennäköisesti joudutaan ajamaan isoja teitä. Kun tultiin Roomasta takaisin koetettiin ajaa Saksassa vähän pikkuteitä, mutta se on niin iso maa, koko ajan on kylää ja kaupunkia, jolloin pikkuteitä pitkin ajaminen on todella hidasta.

– Tällä reissulla haluttaisiin vähän käydä katsomassa maaseutua, mutkapätkää ja muuta, mutta vielä ei ole tarkemmin tutustuttu reittiin, mitä siellä voisi olla tarjolla.

Pariisin reissua varten JuhisRacing teki oman tarran...tietenkin.

Pariisin reissua varten JuhisRacing teki oman tarran...tietenkin.

Onko matkan varrella mahdollisesti seuraajia tai välietappeja, missä on jotain erikoisempaa, vai onko se vain "suoraa paahtoa"?

– Aika lailla suoraa paahtoa. Meillä on siinä mielessä vähän huono näkökulma, kun ollaan niin päämäärä edellä liikenteessä. Yksi kaveri asuu Sveitsissä ja vähän mietittiin, että olisi käyty hänen luonaan, mutta se menee vähän ohitse. Vielä ei ole varmaa, mitä sen suhteen tehdään.

– Balttian läpi me ajetaan aika lailla, ei nyt ihan rautaperseajoa, mutta ollaan suunniteltu, että ajetaan aika pitkä päivä heti alkuun, että saadaan Balttia pois alta. Saksan kohdilla voi alkaa nautiskelemaan reissusta.

– Matkan varrella tulee Viro, Latvia, Liettua, Puola sitten Saksa ja todennäköisesti mennään Luxenburgin kautta Ranskaan. Takaisin ajetaan Alankomaiden kautta. Tavoite on nähdä mahdollisimman monta maata matkan varrella. Se on ehkä ainoa teema tällä reissulla.

Majoitus?

– Majoitukset katsotaan yleensä ajamisen mukaan. Ensimmäisellä reissulla huomattiin ettei kannata etukäteen varata, kun ei tiedä yhtään miten matka etenee. Huonolla kelillä lopetetaan vähän aikaisemmin ja vastaavasti hyvällä kelillä ajetaan iltaan asti.

– Netistä bongataan hotelli ja käydään aulasta kysymässä, onko tilaa. Yleensä sillä tavalla saa tingittyä aamupalan, parkki- tai hallipaikan pyörille ja kaiken muunkin fiksusti sovittua. Meille on tärkeää, että pyörät saa parkkihalliin tai muuten turvaan. Muuten ei ole majoitukselle standardeja.

– Rooman reissulla majoituttiin pienemmissä kaupungeissa. Se on paljon mukavampaa, kun niissä ei ole hirveää härdelliä. Kun pyörällä on liikenteessä, niin pitää oikeasti katsoa, mihin pyöränsä jättää.

– Parastahan on, kun pääsee jonnekin pieneen saksalaiseen kylään majoittumaan. Maailma on aika erilainen paikka siellä. Rentouttavaa käydä paikoissa, missä ei ole turismihälinää. Voi nähdä vähän paikallista kulttuuria ja eri paikkoja.

Mitä Pariisissa on tähtäimessä?

– Tarkoitus on tehdä siellä aika nopea pysähdys, olla aamupäivästä Pariisissa ja päivän aikana käydä kaikki suurimmat tai suosituimmat nähtävyydet lävitse. Ajateltiin ajaa muualle sieltä yöksi. Vähän jo kotiin päin, Belgiaan suuntaan. Sen verran tiukalla aikataululla ollaan liikenteessä, ettei loppujen lopuksi ihan hirvittävän pitkään ehditä Pariisissa pyörähtämään. Mutta täytyyhän sieltä käydä kuvat ja videot nappaamassa, että täällä on käyty.

Mitä odotat tältä reissulta kaikkein eniten?

– Odotan että pääsee autobaanalla ajamaan. Sitä on ollut vähän ikävä. Suomessa on, prätkiä ajatellen, aika tiukat nopeusrajoitukset. Saksassa on kiva, kun saa päästää vähän kovempaa. On ihan mukava käydä kokeilemassa, mitä pyörä kulkee. Toki joku järki päässä, siinäkin hommassa tietenkin.

Kuinka iso matkapudjetti teillä on?

– Ei meillä oikein budjettia ole. Menee, mitä menee. Me ollaan niin hyvään aikaan liikenteessä, Euroopassa on niin vähän porukkaa, että majoitukset ovat todella halpoja, Suomen hintoihin verrattuna.

JuhisRacing ajaa Pariisiin vastavanlaisella KTM:n supermotolla, mitä kuvassa.

JuhisRacing ajaa Pariisiin vastavanlaisella KTM:n supermotolla, mitä kuvassa.

Paljon tällä reissulla tulee kilometrejä?

– Menomatkalla noin 3 000 ja näillä näkymin tullaan takaisin Travemünden kautta laivalla, jolloin paluumatka on noin 1 000 kilometriä. Eli varmaan 4 000 kilometriä yhteensä. Viihdearvo on kun Pariisiin ajamisessa. Paluumatka, no täytyy sieltä pois tulla, mutta se ei ole enää niin viihdyttävää sisältöä. Siksi ajateltiin, että tullaan takaisin mahdollisimman nopeasti.

JuhisRacing on tavattavissa vielä sunnuntainakin Keski-Suomen MP-näyttelyssä. Näyttely avoinna klo 10.00-16.00.

JuhisRacingin Pariisin reissua voit seurata hänen YouTube-kanavallaan, Instagramissa sekä TikTokissa.

Aiheesta aikaisemmin:

SUNNUNTAI 18.2.2024 09:01

Mopo- ja motovideoita tekevällä JuhisRacing:illä on YouTube kanavallaan yli 100 000 tilaajaa