Kaverusten, Niko Lyytikäisen, Tuomas Kankkusen ja Eemeli Hallikaisen pyörät olivat näyttelyssä vieretysten. Kaikilla oli Derbi Senda. Kysyimme muun muassa, mitä kaikkea he ovat pyörilleen tehneet ja mistä he ovat erityisen ylpeitä omissa pyörissään.

Niko Lyytikäinen ja Derbi Senda vm. 2007

Niko Lyytikäinen ja Derbi Senda vm. 2007

Mitä olet tälle pyörällesi tehnyt?

– Tämä on Derbi Senda, talven aikana se on purettu kokonaan osiin, osia on maalailtu. Hankin myös uudet katteet ja niihin custom-teipit. Oikeastaan kaikki on vaihdettu uusiksi.

Väriyhdistelmä, pinkki ja sininen on Niko Lyykisäisen mieleen.

Väriyhdistelmä, pinkki ja sininen on Niko Lyykisäisen mieleen.

Mistä kipinä tuunaamaan mopoja?

– Vanhempien kautta. Sain ensimmäisen mopon 11 vuotiaana. Se pistettiin oikeastaan heti osiin ja rakennettiin uudestaan.

Mistä olet erityisen ylpeä tässä pyörässäsi?

– Itse tykkään noista väriyhdistelmistä, pinkki ja sininen, se on mielestäni hyvä.

Väriyhdistelmä yltää ketjuihin ja renkaan pinnoihin asti.

Väriyhdistelmä yltää ketjuihin ja renkaan pinnoihin asti.

Nuo tehostevalot, ovatko ne ajossa päällä?

– Ei, jos ollaan vaikka parkissa, niin laitan ne päälle. Ne on ihan vain näyttelyä varten.

Valot on hieno tehoste.

Valot on hieno tehoste.

Saako sillä lisäpointseja kavereilta?

– En tiiä, kattoo sitten, vastasi Niko Lyytikäinen.

Eemeli Hallikainen ja Derbi Senda x-race vm. 2006

Eemeli Hallikainen ja Derbi Senda x-race vm. 2006

– Pyörä on Derbi Senda vm. 2006 ja se on talvella projektoitu kokonaan uudestaan. Periaatteessa kaikki, moottoria lukuun ottamatta on uutta. Laitoin katteisiin tarrasarjat, renkaat ja penkit on uudet ja kaikki osat on maalattu.

Katteissa on uusi tarrasarja.

Katteissa on uusi tarrasarja.

Eemeli Hallikaisen pyörässä, moottoria lukuun ottamatta, on kaikki uutta.

Eemeli Hallikaisen pyörässä, moottoria lukuun ottamatta, on kaikki uutta.

Mopo sai talvella uuden penkin ja maalipinnan.

Mopo sai talvella uuden penkin ja maalipinnan.

Mistä olet erityisen ylpeä tässä pyörässä?

– Kyllä se on tuo väri ja miten hyvin olen onnistunut kokonaisuudessaan. Siihen olen tyytyväinen, kertoi Eemeli Hallikainen.

Tuomas Kankkunen ja Derbi Senda sm vm.2006

Tuomas Kankkunen ja Derbi Senda sm vm.2006

– Tämä on talven aikana kokonaan uudelleen projektoitu Derbi Senda vm. 2005. Tässä on custom-tarrasarja, runko sekä svingi on maalattu pulverissa ja noita osia olen itse maalannut. Kaikki on fiksattu uusiksi. Uusia osia ja moottori on uusittu kokonaan. Tai vaihdoin tuon moottorin yläkerran.

Runko on pulverimaalattu.

Runko on pulverimaalattu.

Kuinka paljon tähän menee rahaa?

– Kyllä siihen helposti menee semmoinen 500-1000€.

Tuomas Kankkusenkin Derbissä on customoitu tarrasarja.

Tuomas Kankkusenkin Derbissä on customoitu tarrasarja.

Kaikkeen fiksaukseen on mennyt noin 1000 euroa.

Kaikkeen fiksaukseen on mennyt noin 1000 euroa.

Mistä rahat saa?

– Töitä tekemällähän rahaa saa, totesi Tuomas Kankkunen nauraen.

Kuinka paljon teidän pyöriin on mennyt rahaa?

– Varmaan vähän yli 1000€, arveli Eemeli Hallikainen.

– Ehkä vajaa 1000€, vastasi Niko Lyytikäinen.

Onko pyörät vuoden päästä tässä kuosissa, vai teettekö talven aikana ne taas uuteen kuosiin?

– Varmaan kesällä tulee aika paljon tuolla ajettua, kyllähän se menee vähän huonompaan kuntoon. Katsoo sitten, jaksaako sitä enää kunnostaa, pohti Niko Lyytikäinen.

Jatkuuko tämä harrastus moottoripyörien rakentamiseen?

– Kyllä varmasti, isompaa alle, pojat vakuuttivat.

Jos nyt olisi rahaa, niin mikä olisi pyörä, minkä haluaisitte?

– 1000cc Harrikka, vastasi Eemeli Hallikainen.

– Jos nyt ois rahaa, niin hommaisin kevarikortin ja tuommoisen kotarin, vastasi puolestaan Niko Lyytikäinen osoittaen lähellä olevaa pyörää.

– Mulla on aivan sama, komppasi Tuomas Kankkunen.

Aaro Tuomaisen KTM XCW oli Nikon, Tuomaksen ja Eemelin mielesta heino.

Aaro Tuomaisen KTM XCW oli Nikon, Tuomaksen ja Eemelin mielesta heino.

Mikä Kotarissa on niin heinoa?

– Se on vain niin hieno ja vetää ihan pirusti, selitti Tuomas.

– Se on hyvän näköinen, lisäsi Niko.

Sanoitte, että värimaailma on tärkeä ja Kotari on perinteisesti oranssi. Lähtisittekö muuttamaan tätä värimaailmaan?

– Oranssi sopii tähän Kotariin. En minä ainakaan vaihtaisi mihinkään muuhun, vastasivat pojat.

Siirryimme lähemmäksi kyseessä olevaa, Aaro Tuomaisen KTM XCW:tä.

Mikä tässä on erityisen hienoa?

– Se on näyttävä, näkyy kauas. Hologrammit ja nuo vanneteipit. Käsitakajarru on kyllä kans hieno, pojat listasivat.

Vanneteipit lisäävät pyörän näyttävyyttä.

Vanneteipit lisäävät pyörän näyttävyyttä.

Onko jotain mitä tekisitte toisin?

– Ei äkkiseltään tule mitään mieleen. Tämä olisi aika hyvä, mutta hinnathan näissä on aika korkeat, totesivat pojat lopuksi.

Tapasimme vähän myöhemmin 18 vuotta täyttäneen Eelis Voutilaisen. Hänen vm. 1986 Suzuki PV poikkesi retrohenkisyydellään aika paljon muista esillä olleista mopoista ja motoista.

Eelis Voutilainen ja Suzuki PV vm. 1986

Eelis Voutilainen ja Suzuki PV vm. 1986

– Tämä on veljelleni, aika huonokuntoisena, ostettu reilu kymmenen vuotta sitten. Veli rakensi ja kunnosti sen silloin itselleen täysin kuntoon. Sitten tämä seisoi tallissa aika pitkään ja meni taas aika huonoon kuntoon. 2017 purin tuon ja rupesin pikkuhiljaa keräämään osia, maalasin, putsasin ja rakensin sen itselleni. Ajoin sillä mopoiän. Nyt mopoikä on ohi ja ajattelin, että laitetaan vielä kerran tämä ihan viimeisen päälle tikkiin ja tuodaan messuille näytille.

Olisitko ilman messuja laittanut pyörää kuntoon?

– Kyllä, eikä tuohon hirveästi tarvinnut mitään tehdäkään. Olen pitänyt siitä hyvää huolta, pitänyt puhtaana koko ajan. Nyt vain pikkusen kiillottelin osia.

Kun vuonna 2017 aloit laittamaan tätä pyörää kuntoon, kuinka vaikeaa/helppoa oli löytää osia?

– Osia löytyy paljon. Alkuperäisiä ehkä vähän vähempi, mutta tarvikeosia löytyy paljon ja alkuperäisen näköisiäkin saa tehtyä, kohtuu vaivalla, ihan itse. Tämähän ei ole alkuperäisen näköinen, mutta se olisi vielä tarkoituksena että saisi tämän vielä ihan alkuperäisen näköiseksi.

Voutilaisen PV on hyvin retrohenkinen.

Voutilaisen PV on hyvin retrohenkinen.

Onko mopojen tuunaus jatkunut isompiin pyöriin?

– Ei ole jatkunu. Tämän PV:n lisäksi tällä hetkellä on auto. Mutta olen miettinyt, että vielä jossain vaiheessa hommaan kaksipyöräisen, kun mahdollisuus tulee. Minkälaisen kaksipyöräisen, niin se on vielä vähän vaiheessa, mutta kyllä se jossain vaiheessa täytyy hommata, vakuutti Eelis Voutilainen.

Aiheesta aikaisemmin:

MAANANTAI 6.5.2024 08:01

Yleisö ja näytteilleasettajat tyytyväisiä Kuopion MP-näyttelyyn

PERJANTAI 3.5.2024 08:01

Pinkki oli valttia Näyttelyn paras pyörä -äänestyksessä Kuopiossa - katso kuvat

TIISTAI 30.4.2024 08:01

Kuopion MP-näyttelyn 2024 liivi- ja paitakuvat

MAANANTAI 29.4.2024 10:58

Harrikka ja telttaperävaunu -yhdistelmä avaa hienoja reissumahdollisuuksia kiitos kiinnostavien innovaatioiden

SUNNUNTAI 28.4.2024 16:09

Kuopion MP-näyttely löi kävijäennätykset murskaksi ja nousi Suomen toiseksi suurimmaksi

SUNNUNTAI 28.4.2024 07:09

Prätkien rakentaminen on hieno harrastus, jonka voi aloittaa jo 11-vuotiaana, kuten Tuomaskin

LAUANTAI 27.4.2024 16:25

Kuopion Mp-näyttelyssä hurja kävijäennätys heti ensimmäisenä päivänä

LAUANTAI 27.4.2024 17:08

Intruder Club Finland täyttää tänä vuonna 20 vuotta

PERJANTAI 26.4.2024 21:57

Kuopiossa odottaa hieno Mp-näyttely tänä viikonloppuna: tässä ennakkomakua kuvakatsauksen muodossa