– Tämä pyörä on tullut Suomeen Virosta joskus vuonna "miekka ja kivi". Vuosimalliltaan tämä on 1975. Suomessa katsastusviranomaiset merkkasivat tämän (Ural) IMZ:ksi.
Pyorässä on Volkkarin 1600 kuutioinen, jonkun tavara-auton ilmajäähdytteinen moottori.
– Pyörä koki uuden syntymisen vuonna 2022, jolloin aloitettiin moottorin modaus. Moottoriksi tuli Volkkarin 1600 kuutioinen, jonkun tavara-auton ilmajäähdytteinen moottori, Uralin kytkinsysteemit ja Dnepristä pakillinen vaihdelaatikko. Edessä on Dneprin keskiö, Harrikan vanne, takana Harrikan vanne, Uralin teräskeskiö ja sivuvaunussa on kokonaan Harrikan 16 tuumainen pyörä.
Etupyörässä on Dneprin keskiö ja Harrikan vanteet.
– Kiinalaiset säkölaitteet, jossa kaikki: vilkut, valonvaihdin, tööttä jne., on keskitetty vasemmalle. On englantilaisia hantaakeja, gps-mittari, Uralin etuvalo ynnä muuta. Ja tämä on Wärtsilän kattilasta, ilman vartta, selosti Raahessa asuva Ilkka Ylitalo pyöränsä erikoisuuksia.
Wärtsilän vanha kattila on päätynyt osaksi pyörää.
Oletko itse modannut tämän pyörän?
– Uralin valtuutettu huoltokorjaaja, Matti Paavila, on tehnyt tästä 75-80%. Minä olen viimeistellyt tämän näköisekseni.
– Kompressoritorvet ovat paikallisia mopopoikia varten. He kun tykkäävät ajaa yhdellä pyörällä, niin on herkullista ajaa taakse ja töräyttää näillä, jonka jälkeen pääsy on esteetön, Ylitalo naureskeli.
Kompressoritorvet ovat paikallisia mopopoikia varten.
Oletko aina pitänyt sivuvaunumoottoripyöristä?
– Joskus nuorena miehenä näin Oulussa Euroopasta tulleen motoristin tämmöisellä Volkkarin koneella varustelulla sivarilla, jossa taisi olla BMW:n vaihteisto. Se jäi kummittelemaan, että minäkin tulen joskus laittamaan tuommoisen ja nyt tämä on tällä kolmas ajokausi.
Vilkut, valonvaihdin ja tööttä on keskitetty vasemmalle.
Ja epäilemättä olet ajanut kauan?
– Tämä on minulla 50. ajokausi. Armeija-aika jäi väliin.
Minkälaisia pyöriä vuosikymmenten aikana sinulla on ollut?
– Kun jutellaan "japanilaisista", niin ensimmäisenä oli 350:nen Honda, sitten 550:nen Suzuki, 650:nen Yamaha. Vähän ennen armeijaa oli vielä 500:nen Suzuki, sitten 750:sia Hondia muutama, Kawazaki KZ1100 keppiveto, sen jälkeen Suzuki GSX 1100 EF, sitten Kawazaki 1100 GPZ, sitten Suzuki Intruder 1400 ja nyt soolopyöränä on Triumph Trident 1,7. Tämä on sivuvaunuvehkeenä ja talviajossa minulla on Dnepr NT10-35, jossa on myös vaunu. Kun ikää tulee lisää, niin kolmella pyörällä pysyy paremmin pystyssä, naureskeli Ilkka Ylitalo listattuaan vuosien varrella omistamansa moottoripyörät.
Ilkka Ylitalo on pitkän linja motoristi, jolla on ollut pyöriä Hondan 300:sta, Triupmhiin ja sivuvaunumoottoripyöriin.
Kuinka pitkälle reissulle olette menossa?
– Nuorena miehenä olin Englannissa komennustöissä ja silloinen pomo lupasi, että käydään katsomassa Spitfire- ja Hawker Hurricane -lentokoneita, mutta työkiireiden takia suunnitelmat muuttuivat. En tiedä, päästäänkö tällä kertaa Englantiin vasemman puoleiseen liikenteeseen katsomaan lentokoneita tarkemmin.
Keväällä suutarilla korjautetut ajosaappaat antoivat periksi jo alkumatkasta.
– Lisäksi elokuun loppupuolella on Hollannissa joku sivuvaunupyörien kokoontumisajo. Asukkaan Pentti, joka on Raahesta päin kiertänyt näitä tapahtumia, on tulossa sinne. Saa nähdä, leikkaako meillä ajosuunnitelmat yhteen. Pentille laitoin juuri kuvaa näistä jalkineista, että tässä paikallisen suutarin ammattitaitoa. Hän laittoi keväällä nämä ajosaappaat kuntoon ja kyllähän nämä kolme kuukautta kesti, harmitteli Ylitalo.
Toivottavasti Ylitalon ja Karjaluodon matkasuunnitelmat toteutuvat.
– Tämmöinen löysä suunnitelma. Suunnitelmissa täytyy olla varovainen. Kumppanini, Hilkka Karjaluoto, on halvaantunut oikealta puolelta. Hänen terveydentilansa vuoksi tämä voi olla viimeisiä keikkoja, mitä hänen kanssaan ollaan pyörällä liikkeellä, kertoi Ilkka Ylitalo tulevista matkasuunnitelmista.
Tsemppiä matkalle ja toivottavasti reissu eteni myötäisissä tuulissa!
Sivuvaunumoottoripyörä ohjattiin autokannella autojen joukkoon.
Aiheesta aikaisemmin:
TIISTAI 26.8.2025 07:01
Finnlines tarjoaa Eurooppaan suoran reitin, jolla on pari loistavaa etua muihin verrattuina