Ralf Molander on aiemmin paitsi ajanut erilaisia Rally Raid -kisoja, myös kerran osallistunut Dakar Rallyyn. Siellä hän epäonnekseen loukkaantui toisena kisapäivänä, ja koska ei halunnut vaarantaa helikopterilentäjän uraansa, joutui keskeyttämään.
Ennen taukoa Molander osallistui mm. Kreikassa järjestettyihin Rally-kisoihin. Olet pitänyt pitkään taukoa, mistä nyt mielenkiinto osallistua Rally Raidin MM-kisaan?
– Päätin kesällä, että nyt voisi olla hyvä aika palata kisaamaan. Olen perinteisesti ajanut Kreikassa EM-ralleja. Kreikka on kuitenkin nähty moneen kertaan, joten kun Portugalissa tarjoutui mahdollisuus osallistua MM-osakilpailuun, enkä ole maassa käynyt, enkä varsinkaan ajanut aikaisemmin, niin halusin kokea sen, Ralf Molander avaa.
– En ole kisannut viiteen vuoteen, mutta samalla olen kerännyt varoja ralliin, joten sain kisakassan kokoon.
Osallistuit MM-sarjan Rally 3 Moto-Enduroluokan osakilpailuun. Miten se eroaa Rally GP ja Rally 2 -luokista?
– Rally GP-luokka on ammattilaisille ja Rally 2 harrastajille. Rally 3 -pyörä perustuu enduropyörään ja sen polttoainetilavuus on puolet pienempi kuin Rally GP/2-luokissa. Lisäksi maksimihuippunopeus on rajattu 130 kmh, kun Rally GP/2:ssä se on 160 kmh. Moottorin maksimitilavuus on sama alle 450 cm3.
Lähdimme Suomesta autokunnan voimin kisaan. Varustin oman pakettiautoni pyörällä ja huoltotarvikkeilla ja lähdimme työvuoroni jälkeen ajamaan Ruotsin kautta Portugaliin. Rallyn lähtöpaikka Grandola on noin 100 km päässä maan pääkaupungista Lissabonista. Ajo sinne kesti neljä päivää.
Pyysin mekaanikokseni vähän eri lajin maailmanennätyksen haltijaa eli vapaasukeltaja Johanna Nordbladia, joka myös ajaa ja tykkää huoltaa pyöriä, ja ilokseni hän suostui.
Kisa oli tyssätä alkuunsa
Itse kisa alkoi 22. syyskuuta, ja kaikkineen sen mitta viiden päivän aikana oli noin 2000 km, josta erikoiskokeita yli 1200 kilometriä Portugalin ja Espanjan vaativissa olosuhteissa.
Miten kilpaileminen sujui pitkän tauon jälkeen?
– Huomasin, etten ollut riittävän tarkkaan tehnyt kotiläksyjäni, eli valmistautumista. Oli lähellä, ettei homma päättynyt, ennen kuin se oli edes alkanut, sillä kisajärjestäjä vaati homologoituja kypäröitä, eli niissä piti normihyväksynnän lisäksi FIM:n kisahyväksyntä. Minun melkein uudesta Arain kypärästäni sellaista ei löytynyt, joten olin ongelmissa.
Kaksi kypärää voi näyttää aivan samanlaisilta, mutta jos toisesta puuttuu kisahyväksyntä, niin se ei vain kelpaa. Onneksi minulla on Portugalissa Rally-kaveri, joka auttoi minua hankkimaan Shoein hyväksytyn kypärän ja pääsin kisaan mukaan.
Ralf Molander. Kuva Cristiano Barni / Courtesy of Ralf Molander.
Aikasakkoriskejä
Miten itse ajo sujui?
– Prologi meni varmistellessa: siinä on enemmän hävittävää kuin voitettavaa. Se ajetaan käytännössä sen vuoksi, että selvitetään lähtöjärjestys ensimmäiselle erikoiskokeelle.
Säännöt olivat erilaiset kuin Kreikan kisoissa, eikä sitä mielellään ottaisi turhia aikasakkoja. Portugalissa oli tiekirjaan merkitty herkkiä alueita, joita edustivat luontoalueet tai kylät, joissa oli paljon esimerkiksi maataloutta, jota halutaan varjella. Näillä alueilla oli nopeusrajoituksia tiekirjassa.
Tiekirja on tabletin muotoinen, ja sen GPS-siru haistelee nopeusrajoitukset, joihin on aikaa 90 metriä hidastaa.
Tiesiirtymät puolestaan pitää pystyä ajamaan aikarajojen puitteissa, ja aikahaarukkaan sisältyvät myös pyörän tankkaukset. Ne on tehtävä virallisilla tankkausaasemilla, joita Rally 3 -luokassa on enemmän kuin Rally 2/GP:ssa.
Jos lähdet jatkamaan liian aikaisin, seurauksena on aikasakko. Eli jos siirtymäjaksolle on varattu 20 minuuttia aikaa ja selvität sen tankkauksineen 10 minuutissa, on vain odotettava se 10 minuuttia ennen kuin voi jatkaa.
Ensimmäisenä päivänä otin kisajännityksissäni turhan aikasakon, kun lähdin liian aikaisin. Tokana kilpailupäivänä asia oli opittu, Molander kertoo.
Tekevälle sattuu
– Ajo sujuikin sitten aika mukavasti – toki kaikenlaista sattui. Vaikka tiekirjaan oli merkittynä suurin osa vaikeista paikoista, niin kaatumisia tuli tokana päivänä, ei onneksi mitään suurempaa. Nykyään airbag-tyyppinen turvaliivi on pakollinen lisävaruste, joten kun käytin liian suuren tilannenopeuden vuoksi pyörää kyljellään, niin liivi toimi.
Toinen onnettomuus sattui tankkaustauon jälkeen, kun kilpakaveri törmäsi minuun. Hän ajoi minun takanani nostattamassani pölyssä, ja kun katsoi ajavansa liian kovaa louhikkoa päin, pisti pyörän kyljelleen, eikä ehtinyt väistää, vaan ajoi pölyssä päälleni. En kuitenkaan loukkaantunut, pyörät vain luisuivat tieltä pois.
Kolmas kilpailupäivä oli pisin Rallyssa, 655 km. Se oli tasaista suorittamista koko päivän. Vältin eksymiset ja kaatumiset sekä pysyin reitillä.
Neljäntenä kilpailupäivänä oli teknisiä murheita. Tabletin kiinnitys petti jo 100 km jälkeen, kun jakso oli tekninen; kivinen ja kuoppainen. Onneksi sain sen kiinni nippusiteillä. Toki jouduin pudottamaan vauhtia ja ajamaan vain varmistellen maaliin.
Tabletin kiinnitys oli Joyride-nimisen firman käsialaa, ja he olivat mukana kisapaikalla. Reklamoin asiasta, ja he korjasivat sen illan mittaan.
Hieno ajo toi kolmannen sijan
Ralf Molander kisan kolmospallilla. Kuva Cristiano Barni / Courtesy of Ralf Molander.
– Viidentenä päivänä oli 103 km pitkä erikoiskoe, joka meni hyvin. Ajoin edellä lähteneen kaverin kiinni ja ajoimme kimpassa loppupäivän. Tavoitteena oli molemmilla vain päästä maaliin. Viimeistä ajopäivää edeltäneenä yönä oli satanut, joten ei pölynnyt lainkaan.
Muuten pöly on aika vaikea asia. Itse en haluaisi ajaa pölyssä, koska loukkaantumisen riski kasvaa ja moni kilpailija on loukkaantunut sen vuoksi.
Viidentenä päivänä sai kuitenkin ajaa niin kovaa, että GPS-alkoi varoittaa usein ylinopeudesta. Silti oli melkoinen yllätys itsellenikin, että päädyin kisassa kolmanneksi. Koska Rally 3 -luokassa ajetaan vain kaksi kisaa, tarkoittaa se sitä, että olen MM-sarjassakin tällä hetkellä kolmantena.
Seuraava kisa olisi jo viikon kuluttua Marokossa, valitettavasti en pysty osallistumaan, kun aikataulut eivät sovi, Molander totesi.
Eroa ralllien välillä
Miten Portugalin MM-osakilpailu erosi Kreikan ralleista?
– Suurin ero oli siinä, että kyse on FIMin MM-kisasta, mikä näkyy kaikessa: ajanotto on tarkempaa ja asiaan suhtaudutaan vakavammin sekä käytössä on nykyään pakollinen digitaalinen tiekirja. Myös katsastus on säntillisempää kuin Kreikassa. Vaikka sekin on FIMin järjestämä, niin kyseessä on Euro-Cup.
– Portugalin rallitapahtuma on keskimäärin tasoltaan paljon kovempi. Lisäksi se on FIA:n alainen kilpailu, joten siellä ajavat autot samalla reitillä. Siten itse maasto on helpompaa eikä samanlaista kuin enduropolut Kreikassa.
– Tablettien mukaan tulo helpottaa hivenen navigointia. Trippimittaria ei tarvitse käytännössä kalibroida risteyksissä, koska se pitää aina paikkansa. Aiemmin tuli helposti heittoa, nyt heittää alle 10 metrin luokkaa.
– Ekan päivän aikana oli outoa, kun tabletti piippaili vähän väliä: tiekirja varoitti reitin vaaroista ja tarkastuspisteistä, joten se päivä meni opettelemisessa, Molander paljasti.
Erämaarallioppia tarjolla
Oliko mukana muita suomalaisia?
– Näkisin mielelläni, että muitakin suomalaiskuljettajia olisi mukana, ja että meillä olisi oma tiimi. Keväällä heräsi ajatus, kun minulla on erämaakilpailukokemusta, että haluaisin alentaa suomalaisten kynnystä käydä kokeilemssa ajamista erämaaralleissa tiekirjalla. Perustin Desert Fox Rally Project -nimisen yrityksen, ja hankin digitaalisella tiekirjalla varustetun Koven rallipyörän. Sillä pääsee kokeilemaan one-on-one ajamista ja suunnistamista. Ajan itse perässä varmistamassa ja opastamassa.
Kyse on Rally Raid Experiencestä, johon sisältyy noin neljän tunnin tiekirjalla-ajokokeilu ja lisätietoa asiasta löytyy sivuilta ralfmolander.com. Kalustoon on myös tulossa KTM:n 450 Rally Factory Replica rallipyörä, jota pääsee ensi kesänä kokeilemaan.
Kovea saa myös vuokrata, jos haluaa ajaa kilpaa.
Mitä tavoitteita sinulla on?
– Olisi kiva, jos saisi Suomessa aikaan kivaa pössistä erämaarallien ympärille ja suomalaisia lähtisi enemmänkin maailmalle ajamaan. Pyrin auttamaan siinä, Ralf Molander päättää.
Onnittelut toimituksen puolesta hienosta kolmossijasta!