Anssi ”Allu” Kivinen oli jo nuorena kiinnostunut vauhdista, ajoneuvoista ja tekniikasta. Työkaluina tähän toimivat ensisijaisesti Tekniikan Maailma- ja Vauhdin Maailma -lehdet, myös kirjasto antoi tiedonhaluiselle lahtelaisnuorelle apuaan.
Lähialueen moottoriurheilutapahtumat vetivät puoleensa: speedway- ja jokkiskisat innostivat, samoin Jyväskylän suurajot.
Moottoripyörää mies pääsi ensi kerran kokeilemaan 80-luvun puolivälissä 125 cc Hondan puikoissa, ja kun koulutuspaikka aukesi ammattikoulun autolinjalta, niin tulevaisuus alkoi hahmottumaan.
Leipänsä Anssi ansaitsi alkuun kuorma- ja linja-auton ratissa ja sittemmin pääasiassa raskaan kaluston korjaajana. Sairauden edetessä ja voimien vähennyttyä korjaaminen alkoi olla raskasta, jolloin hän siirtyi varaosamyynnin puolelle.
Poikamiehestä tuli 2000-luvun alussa perheellinen, ja vanha kaipuu moottoripyöräilyyn palasi. Motoristin ura lähti liikkeelle Yamahasta ja Kawasakista. Toki prätkäreissut olivat tuolloin lyhyempiä, kun perheen lapset olivat pieniä ja Anssi kantoi isän vastuunsa.
Anssi Kivinen koeajamassa Honda Africa Twiniä. Kuva Tero Kiira.
Tekniikan Maailman moottoripyöräavustajaksi Anssi pääsi ajettuaan lehden käyttötestipyörää vuonna 2013. Hän innostui asiasta ja hommat jatkuivat. Testiryhmässä vertailua tekemässä hän oli jo seuraavana vuonna ja lunasti paikkansa tiimissä. Vastuuta hän sai tasaisesti lisää ja ryhtyi myöhemmin myös kirjoittamaan.
Motouutisiin Anssi kirjoitti ensi kerran 2020, ura alkoi Honda CRF 1100 Adventure Sportsin kestotestistä. Anssi osallistui useana vuonna Motouutisten parivertailujen tekoon, joissa hänen panoksensa oli erittäin merkittävä. Lisäksi hän teki meille pyörien koeajoja, varustetestejä ja matkakertomuksia. Jutuissa oli aina mukana Anssille ominainen, positiivinen särmä ja uusia näkökulmia.
Anssi asiantuntemus ja mekaanikko-osaaminen varmistivat teknisen tietämyksen, joka myös näkyi hänen kirjoittamissaan jutuissa, ja johon lukijat voivat luottaa.
Prätkäilyammattitaitoaan Anssi laajensi, kun kymmenkunta vuotta sitten kiinnostui seikkailuajosta ja hankki KTM 990 Adventuren. Pyörä toi uusia haasteita, jotka mies otti haltuunsa, kuten niin monen muunkin asian aiemmin.
Anssi oli juuriltaan karjalaisevakkojen jälkeläinen; avoin, lämmin, helposti lähestyttävä, huumorintajuinen – ja puhelias – sekä suorapuheinen persoona, joka perheen lisäksi välitti erittäin paljon ystävistään.
Anssi oli äärimmäisen avulias. Moni Anssin lähipiiriin ja vähän kauemmaskin kuulunut on saanut joko suoranaista korjausapua tai vähintään ammattimaista neuvontaa ajoneuvoja tai muita teknisiä laitteita koskeviin ongelmiinsa. Anssi antoi myös ajokorttiopetusta omien lastensa lisäksi monelle muullekin tarvitsevalle.
Anssi Kivinen vetämässä Motouutisten avustajatapahtuman ajoletkaa. Kuva Eija Kyllönen.
Anssi oli aikaansaava ihminen, jolla oli taattu tyyli viedä asiat maaliin asti. Kun muut vielä miettivät, hän oli jo toteuttanut ne. Anssilta ei jäänyt keskeneräisiä asioita. Lisäksi sovitut asiat pidettiin aina.
Anssi oli oiva moottoripyöräreissujen ja testirupeamien suunnittelija, jonka mukana monet ihmiset ovat päässeet kiertämään paikkoja, joita eivät varmaan omin voimin olisi löytäneet. Reissut veivät moniin suuntiin: Suomen Lappiin, Norjaan, Itä-Suomeen, Balkanin kierroksille, Alppireissuille, Baltiaan ja monelle Venäjän matkalle. Hän otti myös erilaiset karttasovellukset helposti haltuunsa.
Anssin elämän keskeisiä kulmapisteitä olivat laaja joukko ystäviä – hänellä oli kyky tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja kaikki he ovat saaneet nauttia Anssin hersyvästä huumorista.
Mutta tärkeintä Anssille oli hänelle perheensä, vaimo Outi ja lapset Elsa, Matti ja Sofia. Hän piti aina perheensä puolta viimeiseen asti. Anssi halusi olla sairauden rasituksista huolimatta kotona niin pitkään kuin mahdollista, ja se ilo hänelle suotiin.
Anssi oli positiivinen esimerkki myös sikäli, että vaikka sairastuminen syöpään kolme vuotta sitten oli pysäyttävä tieto, niin alkujärkytyksen jälkeen hän ei vaipunut masennukseen, vaan jatkoi elämäänsä ja taisteluaan elämän puolesta aina viimeisiin päiviinsä asti. Positiivisuudellaan hän sai paljon lisää elinaikaa ja kannatteli samalla myös muita kestämään ajatuksen hänen poistumisestaan.
Anssi viimeisellä moottoripyöräajomatkallaan elokuussa 2025. Kuva Tero Kiira.
Anssi ’Allu’ Kivistä jäi kaipaamaan läheisten lisäksi laaja joukko ihmisiä, joiden sydäntä Anssi on vilpittömyydellään ja ystävällisyydellään koskettanut.
Anssin muistoa kunnioittaen:
Juha Harmanen
Tero Kiira
Erkki Mäki
Kirjoittajat ovat Anssi Kivisen ystäviä ja kollegoita.