Teemu Koivistoiselle iski keväällä armoton pyöräkuume, johon tilapäistä helpotusta löytyi nettisurffailusta ja sopivan moottoripyörän etsimisestä. Oikea laite löytyi lopulta ja tuotiin autotalliin. Alunperin hänen tavoitteenaan oli ajaa kortti vasta ensi keväänä, mutta arvaahan sen, miten siinä käy, kun pyörä on tallissa: ajamisen hinku kasvaa sietämättömäksi.

Seuraava askel oli tutkia autokoulujen tarjontaa, mutta kursseja oli heikosti syksyllä ja hintataso kova, joten mies alkoi miettiä kortin hankkimista opetusluvalla. Hänellä oli ennestään B-kortti.

– Kysyin ensin isältäni, mutta hänellä oli vierähtänyt jo 30 vuotta moottoripyörällä ajamisesta, joten hänellä ei ollut halua lähteä mukaan. Onneksi serkkuni Toni Kaskela tarjoutui opettamaan, ja asia alkoi edetä, Koivistoinen kertoo. – Nykyisin opetuslupaopettajan ei enää tarvitse olla perheenjäsen, joten siitä sitten lähdettiin suorittamaan täyttä rajoittamatonta A-luokan ajokorttia.

– Minulla ei ajo-opetusprosessiin lähtiessä ollut mitään erityisosaamista. Ikää on 35 vuotta ja oppilaalla 31, joten teiniajat ovat takanapäin molemmilla. Nuorena ajoin perinteisesti mopolla, mutta kun sain auton ajokortin, niin kaksipyöräiset jäivät. Muutama vuosi sitten oma kuume kävi niin kovaksi, että oli taas pakko hankkia pyörä. Mutta minulla ei ole mitään erikoiskoulutusta esimerkiksi opetusasioissa, joten tämä oli uusia asia itsellenikin, Kaskela pohtii.

Opetusluvista saa huonosti tietoa

Yllättäväksi ongelmaksi aloitettaessa muodostui tiedonsaanti.

– Opetusluvista on huonosti tietoa saatavilla. Kalastelimme tietoa murusen sieltä ja toisen täältä ja iltaisin mietimme, mikä tiedoista pitää paikkansa. Esimerkiksi poliisilta ja Ajovarmalta saaduissa tiedoissa oli eroja. Autokoulut eivät joko osanneet tai halunneet neuvoa asiassa. Lopulta prosessi osoittautui käytännössä yllättävän kevyeksi ja suoraviivaiseksi, kun vain aloimme toimia ja täyttää papereita.

Luvan haku alkaa käynnillä Ajovarman toimipisteessä josta saa mukaansa tarvittavat lomakkeet. Tässä yhteydessä opettajaksi aikova voi suorittaa kirjallisen kokeen ja oppilaan pyörä voidaan muutoskatsastaa opetusajoneuvoksi. Opetuslupa liitetään tähän pyörään, ja yhdelle luvalle voi kerrallaan saada kaksi pyörää ja kaksi opetettavaa.

– Pyörän muutoskatsastus on lähinnä vitsi. Katsastuksessa tarkistetaan opetuskolmion olemassaolo ja se, että näytillä oleva pyörä on tosiaan se, jolle muutoskatsastusta haetaan. Näin siis rajoittamattomassa A:ssa. Rajoitetussa tarkastetaan myös, että pyörä on luokan rajoitusten mukainen. Tässä kohtaa opetettava jättää myös ajokorttilupahakemuksensa.

Autokoulun penkille

Hyväksytyn kirjallisen kokeen ja muutoskatsastuksen jälkeen paperit viedään täytettyinä poliisilaitokselle. Sen jälkeen sekä opettajan että opetettavan on mentävä autokoulun penkille turvallisuusoppiin kahdeksi tunniksi. Tämä koulutus on ainakin toistaiseksi pakollinen. Omaa opetusta ei saa antaa ennen kuin opetuslupa on hyväksytty. Lahdessa siihen meni reilu viikko.

– Opetuksen käytännön järjestely on varsin mutkatonta varsinkin kun opetettava on aikuinen mies, jolle uskaltaa antaa vastuuta omasta oppimisestaan. Näin pystyimme keskittymään ajopainotteiseen opetukseen, josta sekä opettaja että oppilas nauttivat. Teoriaopetuksesta päävastuun kantoi meidän tapauksessamme oppilas itse.

– Koska tiesin että serkkupoika osaa jo ajaa, suuntasimme ensimmäisellä ajokerralla hiljaisemmille sivuteille, joilla pääsin arvioimaan jo olemassa olevan ajotaidon ja sen puutteet. Tämän jälkeen ajo-opetus on sisältänyt niin käsittelyharjoituksia kuin ajamista vaihtelevissa ympäristöissä. Seuraava ajokerta on painottunut aina edellisellä havaittuihin puutteisiin. Ja ajoa on taatusti ollut enemmän kuin autokoulussa. Puheyhteys oppilaan ja opettajan välillä on järjestetty matkapuhelimin ja handsfree-sarjoin.

Kuvassa vasemmalla Toni Kaskela ja Yamaha YZF-R6R vm. 2007 ja oikealla oppilaansa Teemu Koivistoinen sekä Honda CBR600F vm. 1991

Opetuslupaopetuksen haitat ja hyödyt

Lahtelaisserkukset eivät pitkän miettimisen jälkeenkään keksi opetuslupaopetuksesta mitään radikaaleja haittoja. Ainoastaan sellaisessa tapauksessa, missä opetettava on täysin kokematon eikä opettajakaan ole kunnolla asioista perillä, riskinä on, että opetukseen voi sisältyä vääriä asioita ja asioita voidaan opettaa väärin.

Etuja löytyy sitävastoin huomattavasti enemmän. Ensinnäkin opetuksen aikataulu on joustava ja opetusajankohdat voidaan sovittaa opettajan ja oppilaan aikataulujen pohjalta. Tämä mahdollistaa sen, että ajo-opetusta tulee paljon enemmän kuin autokoulussa - varmasti riittävästi - ja kokelas on ajotaidoiltaan paljon rutinoituneempi.

– Opetusluvalla opetettaessa opettajalla on myös paljon enemmän aikaa paneutua virheiden ja ongelmien korjaamiseen, koska opetettavana on maksimissaan kaksi oppilasta kerrallaan.

Käsittelykokeessa kämmäilyä

Syksyn upeat ajokelit osoittautuivat serkuksille myönteiseksi kokemukseksi, kuten koko ajo-opetusprojekti.

– Kielteisenä yllätyksenä voin mainita käsittelykokeen ensimmäisen yrityksen täydellisen ryssimisen. Ajatuskatkosta johtuen serkkupoika ajoi ensin yhden tehtävän täysin väärin, panikoi ja lopulta unohti kokonaan miten kyseinen tehtävä tulee suorittaa. Seurauksena oli kokeen keskeytys. Käsittelykoetta hierottiinkin sitten urakalla. Eikä se siis suinkaan mennyt pieleen taitamattomuuden vuoksi.

Kirjalliset menivät Koivistoisella ensi yrityksellä läpi, ja käsittelykoekin sitten toisella kertaa, joten kortti on nyt taskussa. Serkusten puhevälitkin ovat kuulemma säilyneet hyvinä.

Kustannukset

– Lahdessa täyden A-kortin suorittaminen maksaa 856 euroa plus viranomaismaksut, kun pohjalla on B-kortti. Harjoitusluvalla hinta on noin 600-700 € ja viranomaismaksut. Meille kortin hinnaksi tuli karvan alle 411 euroa viranomaismaksuineen. Laskelmaan eivät kuulu polttoaine- eivätkä muutkaan pyörästä aiheutuneet kulut. Kortti olisi tullut 25 € halvemmaksi, mikäli käsittelykoetta ei olisi tarvinnut uusia, Kaskela myhäilee.

Tiivistelmä opetusluvasta yleensä

Opetuslupaa voi hakea kuljettaja jolla on vähintään kolmen vuoden ajokokemus opetettavan ajokorttiluokan ajoneuvosta. Opettajalla ei saa olla tilillään sellaisia rikkeitä joista seuraa ajo-oikeuden menetys. Opetuslupaa varten opettajan on suoritettava kirjallinen koe joka on voimassa kolme vuotta. Vuoden aikana saa opettaa kaksi oppilasta ja oppilaiden ei tarvitse enää olla missään sukulaissuhteessa opettajaan.

Opetuslupa sidotaan sekä oppilaaseen että opetusajoneuvoon. Yhdelle luvalle voidaan merkitä kaksi moottoripyörää ja kaksi oppilasta. Opetuslupa on voimassa yhdeksän kuukautta. Opetuslupaan merkittävä(t) ajoneuvot on muutoskatsastettava opetusajoneuvoiksi. Tämä muutoskatsastus on voimassa kaksi vuotta.

Opettajan ja oppilaan välillä on oltava puheyhteys. Tämän saa toteuttaa haluamallaan tavalla. Huutaminen ei kuitenkaan ole riittävä puheyhteys tässä tapauksessa. Ajo-opetuksen aikana mukana on oltava normaalien asiakirjojen lisäksi sekä opetuslupa että autokoulun myöntämä todistus pakollisten turvallisuustuntien suorittamisesta.