Kisajohto valui SM-pronssiin

Markku Artiolan ja Joonas Salun sivuvaunumoottoripyöräkisa alkoi lupaavasti voitolla Botniaringillä. Kausi oli jännittävä. Kemoran kisasta kautensa aloittaneet Petri Markkula/Tomi Koskinen ajoivat varman ja tasaisen kauden, saavuttaen suorituksillaan sivuvaunuratamoottoripyörä SM15 voiton. Lopulta tiukka vääntö käytiin parivaljakoiden Markku Artiola/Joona Salu ja jo Botniaringillä Artiolan "pahimmaksi painajaisekseen" tituleeraman Jari Oinonen/Roope Pitkonen välillä.

Kemoran radalla ajettu kolmas sija piti vielä parivaljakon Artiola/Salu reilusti johdossa. Vaikka Pärnussa ajetuissa kisassa tuli keskeytys, jarrut häipyivät kesken sunnuntain pitkän kisan, niin vielä tässäkin vaiheessa Artiola/Salu pitivät kärkipaikkaa pisteen erolla. Alastarolla ajetun toisen sijan jälkeen pisteet olivat parivaljakon kesken tässä vaiheessa kutkuttavasti tasan 137/137. Toinen Pärnussa ajettu kisaviikonloppu piti sisällään jälleen harmittavan keskeytyksen. Kyseessä oli tälläkin kertaa sunnuntain pitkä kisa, jolloin ketjut katkesivat viimeisellä kierroksella.

Markku Artiola Jurvan ratavarikolla.

Markku Artiola Jurvan ratavarikolla.

– Sen sijaan, että ajoin varikolle, niin olisin vain ajanut radan sivuun ja ensimmäisen pyörän ohitettua ruutulipun, työntänyt pyörän maaliviivan yli, näin olisi päästy pisteille. Kun tätä on harrastanut vasta 33 vuotta, niin eihän sitä voinut siinä tilanteessa muistaa, Artiola muistelee. 

Viimeiseen asti täysillä

Näin ollen pistejohto siirtyi parivaljakolle Markkula/Koskinen. Pari Oinonen/Pitkonen nousi toiseksi, pudottaen Artiola/Salu parivaljakon kolmanneksi. Kuten moottoriurheilussa aina, kaikki on mahdollista loppuun asti ja lopulliset tulokset saadaan vasta, kun ruutulippu heilahtaa viimeisen kerran. Tällä kaudella päätös loppusijoituksesta tuli kisatuomarin silmien kautta. Varaslähdöksi tuomittu Alastarojen ajo toi 20 sekunnin aikasakon ja näin pudotti parivaljakon SM-kisojen pronssille.

– Yleisökään ei huomannut mitään varaslähtöä ja katsottuamme tämän lähdön omasta kamerastamme, niin pyörä valui vähän eteenpäin, mutta mistään varaslähdöstä tuskin voidaan puhua. Lähdössä jäimme 7-8 sijalle, joten ainakaan mitään hyötyä väitetystä varaslähdöstä ei ollut, Markku Artiola kertaa viimeistä osakilpailua. 

Pettymys lopputulokseen oli suuri ja se kuului maanantaina Artiolan äänestä.

Markku Artiola / Joonas Salu vauhdissa. Pronssi on hieno saavutus joka tapauksessa. Onnittelut.

Markku Artiola / Joonas Salu vauhdissa. Pronssi on hieno saavutus joka tapauksessa. Onnittelut.

– Huonostihan tuo meni, Artiola harmittelee, mutta sitähän sanotaan, että hopea hävitään ja pronssi voitetaan, Artiola kuittaa. Valopilkkujakin kaudelta tietenkin löytyy. – Alastaron paalupaikka, ja kun melkein joka startissa missattiin lähdöt, niin päästiin ohittelemaan porukoita, Artiola veistelee.

Uusia kisaajia tulossa

Uusia kuskejakin nähtiin menneellä kaudella.

Pasi Rupponen siirtyi ensimmäistä kauttaan ajajan paikalle ja purkkarina hänellä oli hyvä nuori tyyppi Kalle Rantanen. Tämä parivaljakko sai hyvin vauhdit kohdalleen. Jos joku haluaa, niin toista pyörääni olen antanut ensimmäisen kauden ajaksi lainaan. Saa rauhassa kokeilla, miltä ajaminen tuntuu, ei tarvitse heti omaa pyörää laittaa. Menneellä kaudella pyöräni oli Hannu Pekkarisella purkkarinaan Mika Tenhunen. Oman ratamoottorikisaan soveltuvan sivuvaunupyörän saa jo 8000:lla eurolla. Hienoa oli myös seurata ruotsalais/latvialais-tiimin Tomas Axelsson/Artis Neilandsin ajoa. He paransivat vauhtiaan tällä kaudella ja sijoitus oli sen mukainen, eli neljäs.

Finnish Suberbiken sivuvaunuluokan kisapisteet ja lopulliset tulokset koko kaudelta löytyvät täältä.

Kauden aikana reistailleen kisapyörän lisäksi kotiinpaluumatkalla reistaili myös bussi. Ensimmäinen "huoltostoppi" jouduttiin tekemään heti alkumatkasta kaksi kilometriä kisapaikalta lähdettyä ja toinen stoppi, noin 60 kilometriä ennen Kouvolaa oli jo hieman vakavampaa laatua. Jarrut kuumenivat, ja onneksi Tomas Axelsson ajoi perässä, ja huomasi alkavan palon ettei koko bussi syttynyt palamaan.

Bussi oli täynnä alan ammattilaisia, joten tien päällä suoritettujen pikakorjausten myötä joukko pääsi kotiin ihan omalla kyydillä. Bussi pääsi Kouvolassa huoltoon ja toivoa sopii, että se on valmiina ensi viikon tiistaihin mennessä, jolloin Artiola Sidecar Racing Team suuntaa vielä Eurooppaan osallistumaan kahteen kisaan, ennen virallisia lokakuussa Virtasalmella pidettäviä kisakauden päättäjäisiä.

Ensimmäisenä Teamin bussi suuntaa Asseniin British Suberbiken kisoihin 18. - 20.9 josta suunnataan vielä Hockenheimringille 25.-27.9. Siitä ehditään takaisin Suomeen Virtasalmella pidettäviin kisakauden päättäjäisiin 3.-4.10.

Haluatko kokeilla purkkiorjailua tai peräti sivuvaunukisapyörällä ajoa?

Nyt se on mahdollista. Virtasalmella pidetään perinteiset kisakauden päättäjäiset 3.-4.10. Tuolloin pääsee myös kokeilemaan miltä tuntuu olla purkkiorjan paikalla ja niin halutessasi myös itse kokeilemaan, miltä tuntuu ajaa oikeaa sivuvaunuratamoottoripyörää.

– Sivuvaunumoottoripyöriä kuskeineen on useita paikalle, joiden kyytiin pääsee kokeilemaan ja myös itse pyörää saa kokeilla, jos siitä vaikka innostuisi aloittamaan sivuvaunuratamoottoripyöräharrastuksen. Se on erilainen ajaa verrattuna tavalliseen moottoripyörään. Yleensä ihmiset, jotka ovat ajamista kokeilleet ovat huomanneet, että kaikkia mukavia asioita voi tehdä monenlaisissa asennoissa ja näin saada ihan uutta innostusta ja viehätystä harrastukseen. Toki, jos pyörälle sattuu jotain, niin keskustellaan rahasta, muuten kokeilemaan pääsee maksutta. Päättäjäiskauden ajankohdan myöhäisyys on jonkinverran verottanut paikalle tulleita, mutta kyllä yleisöä on riittänyt ja kaikki koko perheen voimin ovat lämpimästi tervetulleita, Artiola tähdentää.

Artiola toivottaa kiinnostuneet tervetulleiksi kokeilemaan sivuvaunuratamoottoripyöräilyä.

Virtasalmen päättäjäisten jälkeen on taas aika pestä ja putsata pyörä huolella. Samalla tarkastetaan, ettei rungossa ole repeytymiä ja rasvauksen pyörä saa, ennen kuin ajokki laitetaan talviteloilleen. Nähtäväksi jää ajetaanko seuraava kausi uudella pyörällä, vai vieläkö vuodesta 2013 palvellut kisapyörä nostetaan rataa kiertämään.

– Uusi pyörä on rakenteilla, aina pitää jotain uutta räplätä, mutta en vielä osaa sanoa, saadaanko se ensi kaudeksi kisakuntoon. Kisanumero vaihtuu 34:ksi, kilpavuosien mukaan. Joonaksen kanssa ei ole vielä puhuttu jatkosta, mutta minun puolestani hän tottakai jatkaa.

Artiola SidecarRacing löytyy nyt myös Facebookista. Käy tykkäämässä täällä, niin voi seurata Artiolan Teamin kuulumisia tuoreeltaan.

Aiheesta aiemmin sivuillamme:

MP-Messut 2015: Markku Artiola kaipaa nuoria harrastajia sivuvaunuratamoottoripyöräilyn pariin

Finnish Superbiken avajaiskisassa Botniaringillä - millaista olikaan kulissien takana?