Vaikka 2015 Finnish Suberbike-kaudesta jäikin hieman hampaankoloon, niin odotukset olivat maltillisen korkealla seitsenhenkisen tiimin startattua 15.9 Turun kautta Tukholmaan kohti Assenia. 17.9 tiimin teltta oli kisa-alueella pystyssä ja kaikki näytti yhtä valoisalta kuin ilmakin. Vastoinkäymiset alkoivat heti ensimmäisissä harjoituksissa, kun sivuvaunupyörän sähköt lakkasivat kokonaan toimimasta.

Artiolan tiimin teltta pystyssä Assenissa.

Pyörä saatiin nopeasti varikolle ja tiimi pääsi ajamaan aika-ajot, joista toinen ajettiin sadekelillä. Tuloksena 25. sija. Samaisessa lähdössä oli muutenkin suomalaisväriä. Roger Lovelocin purkkarina tämänkin kauden toimii suomalainen Aki Aalto. Miehet sijoittuivat tässä samaisessa aika-ajossa neljänneksi. Moriwaki Cupissa ajoi lisäksi Peetu Paavilainen.

Sadekeliä Assenissa.

Lauantaina ajetussa kisassa pari Markku Artiola / Joona Salu joutui keskeyttämään kaasuläppävian takia. Jälleen tiimin mekaanikot yrittivät löytää lopullista syytä sähköjen reistailuun ja pyörä saatiin ajokuntoon sunnuntaiksi ajettavaan toiseen osakilpailuun. Kaikkiaan Assenin kisoissa oli mukana 31 sivuvaunumoottoripyörää.

Aika-ajon alkua odottamassa.

Kisassa vaaratilanne

Sunnuntain kisan kuluessa koettiin normaalien kisakahinoiden lisäksi yllättävä vaaratilanne. Edellä ajaneesta sivuvaunumoottoripyörästä irtosi A4:n kokoinen katteenpalanen, joka osui Artiolan pyörän kameraan kimmoten Joona Salun pään vierestä. Vaaratilanteesta huolimatta parivaljakko pääsi maaliin asti, ja lopputuloksena oli 20. sija.

Vaara! Edellä ajaneesta vaunuyhdistelmästä irtosi kappale, joka kävi lähellä Joona Salua.

– Lopputulos oli pettymys, mutta positiivista oli, että kierrosajat paranivat koko ajan, Artiola summailee Assenin kisaviikonloppua.

Kisamatka jatkui Assenista Saksan puolelle, jossa tiimillä oli pari ansaittua vapaapäivää ennen Hockenheimringin kisoja. Ensimmäisissä harjoituksissa koko matkan vaivannut sähkövika ilmoitti jälleen itsestään, kun oli ehditty ajaa vain puolitoista kierrosta. Jälleen tiimin teknikot lähtivät etsimään vikaa ja tällä kertaa vian perimmäinen syy löytyi.

Tien päältä.

– Kaasuläpän asentotunnistimen pistoke oli viallinen.

Sivuvaunumoottoripyöräilijöiden välinen solidaarisuus nähtiin jälleen käytännön tasolla. Hollantilaiselta kisakumppanilta löytyi tarvittava osa, jonka paikalleenlaiton jälkeen pyörä pelitti täysin. Aika-ajot sujuivat nyt ongelmitta. Ensimmäinen aika-ajo, sijoitus 15. ja kun toisessa aika-ajossa mentiin vielä lujempaa, niin lopullinen lähtöpaikka oli 13. Kaikkiaan Hockenheimringillä oli kisaamassa 22 sivuvaunumoottoripyörää.

Remonttihommissa Hockenheimissa.

Kisa sujui mallikkaasti. Ensimmäisellä sektorilla aika parani koko ajan ja ajoittain suomalaisparivaljakko oli ajallisesti kärjen tuntumassa. Kisan edetessä 11. kierrokselle parin Artiola / Salu ollessa 12. sijalla, lokasuojan kiinnikkeet murtuivat ja koko lokasuoja pyörähti etupyörän alle. Tälläkin kertaa oli onni onnettomuudessa. Lokasuoja irtosi radan hitaimmalla osalla, toki vauhtia oli tuolloinkin vähintään 80 km/h. Tuloksena jälleen harmittava keskeytys. Pyörä tuotiin varikon kautta pakattavaksi autoon ja suunta otettiin kotia kohti.

Ja lisää remonttihommia.

Onneksi kahvia ja kakkuakin riitti.

Virtasalmen päättäjäiset

Kauan ei Artiolan tiimi ehtinyt olla kotona. Pyörä korjattiin ja vielä joukko teki matkan Virtasalmelle perinteiseen sivuvaunumoottoripyöräilijöiden kauden päättäjäisiin. Tilaisuus oli kaikille avoin tapahtuma, jossa pääsi tutustumaan sivuvaunumoottoripyöriin ja tiimiläisiin. Paikalla oli vajaa kymmenen sivuvaunumoottoripyörää, joista kaksi oli sivuvaunuklassikoita.

Yleisöä kiinnostivat sivuvaunupyörät.

Päivän aikana jokaisen kyydissä kävi kymmenkunta rohkeaa, jotka kokeilivat miltä tuntuu olla purkkiorjana sivuvaunumoottoripyörässä. Jokunen kävi kuskinkin paikalla kokeilemassa, miltä matala ajoasento tuntuu, ja löytyipä joukosta yksi rohkea, joka kokeili miltä tuntuu ajaa kisasivuvaunumoottoripyörää. Harrastuksen pariin otetaan ilomielin uusia jäseniä vastaan.

Purkkiorjakokelas Virtasalmella.

– Alottelijoita autetaan kaikin mahdollisin keinoin. Sitten kun alkavat kisoissa pääsemään rinnalle, niin neuvominen lopetetaan, Artiola veisteli tuttuun tyyliinsä.

Nyt Markku Artiolan kisapyörä on nostettu pukille. Edessä on laakereiden ja nivelpäiden, yleisesti ottaen kuluvien osien vaihtoa.

Ensi kauden kisakalenteria ei ole vielä julkaistu, mutta uutta kautta odotellessamme toivotamme kaikille ratamoottoripyöräilijöille hyvää syksyn jatkoa.