Spok Motor perustettiin vuonna -94. Siitä asti Juho Rouhu on tehnyt pyöriä ammatikseen. Bisneksenä hän ei tätä työtä pidä, mutta sanoo sillä tulevan toimeen, kun ei vaadi paljoa. Spok Motor ei huolla aivan uusimpia pyöriä, vaan keskittyy niihin, jotka eivät vielä vaadi diagnostiikkaa.

Myös yrityksen logo on omaa designia.

Myös yrityksen logo on omaa designia.

Juhon mukaan pyörien rakentaminen on tyypillinen käsityöläisammatti. Aina ei voi laskea tehtyjä tunteja tarkkaan laskutukseen, vaan hän pitää itseään ennemmin artistina. Juho rakentaa pyörän tarvittaessa alusta loppuun asiakkaalle.

Koneistukset tehdään talossa

Palveluihin kuuluu myös moottoriremontit ja koneistustyöt. Kaikki koneistustyöt hän tekee itse. Ainoat alihankkijalla teetettävät työt ovat laserleikkaukset, mutta niihinkin Juho yleensä tekee CAD-mallin. Spok Motorin konekannasta löytyy mm. CNC-jyrsin, manuaalijyrsin, kansien/venttiilintyöstökoneita, kärkisorvi, hoonauskone ja lukuisia erikoistyökaluja tavallisten työkoneiden lisäksi.

Spok Motorin konekantaa.

Spok Motorin konekantaa.

Pyörien rakentelussakin näkyvät jonkin verran trendit. Juho mainitsee esimerkiksi muutamana viime vuonna peränlevitysten olleen suosittu työ hänelle. Tällaiset osittaiset rakentelutyöt kuten peränlevitykset tai runkomuutokset ovatkin enemmistönä. Kokonaisten pyörän rakentelua on vähemmän, mutta vuosittain niitäkin. Tällaisessa suuressa projektissa Spok Motorin etu on, että kaiken voi tehdä itse omissa tiloissa.

Spok Motorin konekantaa

Spok Motorin konekantaa

Kokonaisen pyörän rakentaminen

Minkälainen projekti sitten on kokonaisen pyörän rakentaminen? Juhon mukaan asiakkaalla yleensä on ja pitääkin olla jonkinlainen näkemys siitä, mitä haluaa. Alkuvaiheessa sovitaan ja suunnitellaan, mitä tehdään ja minkälainen tuotteesta tulee. Asiakkaan ja tekijän näkemykset sovitetaan toisiinsa ja visiota tarkastellaan myös matkan varrella.

Muutamia esimerkkejä Juhon valmistamista uniikeista osista.

Muutamia esimerkkejä Juhon valmistamista uniikeista osista.

Muutamia esimerkkejä Juhon valmistamista uniikeista osista.

Muutamia esimerkkejä Juhon valmistamista uniikeista osista.

Juho toivoo, että asiakas käy välillä katsomassa, miten projekti etenee ja näin käytännössä tapahtuukin. Jos pyörän rakentaminen päästään aloittamaan syksyllä, asiakas saa sen seuraavana keväänä ajoon. Juho hoitaa kokonaisissa projekteissa yleensä myös tarvittavat katsastustoimet. Uniikin pyörän saa siis ”avaimet käteen” -periaatteella. Mitä tahansa ei voi tehdä, vaikka asiakkaalla olisi visio. Pyörissä turvallisuus- ja ajo-ominaisuudet on huomioitava ja artistillekin on hyvä jättää vähän tilaa.

Muutamia esimerkkejä Juhon valmistamista uniikeista osista.

Muutamia esimerkkejä Juhon valmistamista uniikeista osista.

Muutamia esimerkkejä Juhon valmistamista uniikeista osista.

Muutamia esimerkkejä Juhon valmistamista uniikeista osista.

Viimeistelty, pelkistetty yleisilme hienoine yksityiskohtineen on tunnusomaista Juhon rakentamille pyörille.

Viimeistelty, pelkistetty yleisilme hienoine yksityiskohtineen on tunnusomaista Juhon rakentamille pyörille.

Jokainen voi mielessään kuvitella, montako kertaa jyrsinkone vaihtaa terää tai ajaa kappaleen yli, ennen kuin alumiinikappaleesta syntyy tuollainen T-kappale.

Jokainen voi mielessään kuvitella, montako kertaa jyrsinkone vaihtaa terää tai ajaa kappaleen yli, ennen kuin alumiinikappaleesta syntyy tuollainen T-kappale.

Montako kertaa jyrsinkone vaihtaa terää tai ajaa kappaleen yli, ennen kuin alumiinikappaleesta syntyy tällainen ajovalo.

Montako kertaa jyrsinkone vaihtaa terää tai ajaa kappaleen yli, ennen kuin alumiinikappaleesta syntyy tällainen ajovalo.

Mittatarkkuus ja laskutus haasteet

Haasteellisimpana työssään hän mainitsee koneistusten mittatarkkuuden ja laskutuksen suhteuttamisen todellisiin tehtyihin tunteihin. Uniikeissa koneistettavissa osissa ohjelmien tekeminen vie usein todella paljon aikaa eikä kaikkea todellisuudessa pysty laskuttamaan asiakkaalta. Tässä kohtaa helpotusta tuo, jos osa on toistettavissa johonkin toiseen projektiin.

Osaaminen ei rajoitu pelkästään metallin muokkaamiseen. Tämä satulakin on omaa työtä

Osaaminen ei rajoitu pelkästään metallin muokkaamiseen. Tämä satulakin on omaa työtä

Parasta työssä Juhon mukaan on jatkuva uuden oppiminen, vaikka kokemusta on jo kertynyt useammalta vuosikymmeneltä. Hienoa on nähdä uusia asiakkaita ja varsinkin se, että vanhat palaavat.

Alan kehityksen Juho näkee positiivisena. On hienoa nähdä uusia, nuoria rakentajia tulevan alalle. Spok Motorilla on työharjoittelussa Prakticum –ammattikoulusta kolmannen vuosikurssin opiskelija Alf ”Stebu” Stenbacka. Stebu opiskelee autonasentajaksi, mutta nuoren miehen tulevaisuudensuunnitelmat vetävät pyöräpuolelle. Hän aikoo hakeutua opiskelijaksi Motorcycle Mechanics Instituteen Yhdysvaltoihin.

Spokin www-sivuille pääset tästä ja Spokin Facebook-sivuilla kannattaa ehdottomasti käydä. Sieltä näkee vaikkapa, miten ajovalo syntyy CNC-koneella!

Juho ja Stebu asiakaspyörän äärellä.

Juho ja Stebu asiakaspyörän äärellä.