Blitz Motorcyclesin takana ovat kaksi kaverusta, Fred Jourden 38, ja Hugo Jezegabel 28. Tyypillistä heidän rakentamilleen pyörille on se, että ne myydään suusta suuhun -periaatteella liike-elämän ammattilaisille ja sellaisille motoristeille, jotka haluavat nauttia omanlaisestaan ajamisesta. Kiireettömästi ja pieniä teitä kierrellen.

Fred Jourden vasemmalla, Hugo Jezegabel oikealla. Edwin Jeans on tehnyt heille oman vaatemalliston.

Kaksikon rakentamat pyörät ovat ikäänkuin kokonaan oma maailmansa, joka eroaa totaalisesti perinteisestä kustomoinnista ja custom-pyörien rakentamisesta. He ovat tavallaan uudenlaisen moottoripyörärakentelun airuita olkoonkin, että pyörät, joita he käyttävät aihioina ovat 60-80-luvun BMW:itä, Hondia ja Kawasakeja.

Tyyli on kunnianosoitus moottoripyöräilyn kulta-ajalle, jota kaksikolle edustaa vahvimmin Steve McQueenin kulttidokumentti 'On Any Sunday'.

Markkinoinnista pyöränrakentajaksi

Jourden on vanha viestintäalan ammattilainen, joka kasvoi aikuiseksi Pariisin lähistöllä. Hänen aiempi uransa oli markkinintijohtajana Lycosissa, joka oli suosittu hakukone aikana ennen Googlen läpimurtoa. Niihin aikohiin hän ajoi vapaa-aikanaan omistamallaan vuosimallin 1961 BMW R 50/2:lla. 

– Tajusin, että joutuisin joko maksamaan omaisuuden sen huollattamisesta ja korjaamisesta, tai sitten minun olisi opeteltava itse huoltamaan sitä.

BMW nakuna. Huomaa hiottu tankki ja paljon pieniä detaljeja.

Niinpä hän opiskeli iltaisin työn ohella moottoripyörämekaanikoksi.

Jezegabel kasvoi niinikään Pariisin liepeillä, mutta hän on aina työskennellyt moottoripyörien parissa.

He rakentavat vuodessa noin kymmenen pyörää, joista 4-5 on yleensä yhtaikaa työn alla. Heille moottoripyörässä on kaksi pyörää ja moottori - ja se on sitten siinä. Kaikki mitä on, on nähtävillä, joten jokainen osa saa arvoisensa huomion. 

– Jokainen pyörä on uniikki, sillä emme ole teollistaneet yhtään tuotannon osaa, Jourden kertoo.

Puhdaslinjaisuutta. Huomaa renkaat.

Ja vaikka heidän pyörillään ajetaan pitkiä matkoja, niitä ei ole rakennettu isoja nopeuksia varten, vaan pienten teitten kiertämiseen.

Koska pyörien aihiot ovat vanhoja, niiden moottorit avataan ja korjataan, jos on tarvetta. Niitä ei kuitenkaan koskaan viritetä tehon lisäämiseksi.

Aika perustaa yritys

Jezegabel ja Jourden rakensivat ystävilleen pyöriä yhdessä vuosien ajan, kunnes lopulta 2010 olivat sitä mieltä, että on aika panna yritys pystyyn. Blitz-nimi ei viittaa ensimmäisenä mieleen tulevaan saksalaiseen sotatermistöön, vaan amerikkalaisen jalkapallon taktiseen liikeeseen. 

Sr 500 ja hieno takalamppu. Väritys on mattamusta.

Heidän pyörilleen on tyypillistä, että ne ovat valmiiksi vähän nuhraantuneen ja kovia kokeneen näköisiä. Toisaalta vintagea, toisaalta mieleen tulee apokalyptisen ydinsodan jälkeen pyörien jämistä rakennetut laitteet. Yhtä kaikki, niissä on selvästi tunnetta ja tunnelmaa.

Jourden kertoo, että rakentelun lähtökohtana on tankki. Kun he löytävät mieleisensä tankin, alkaa miettiminen, mitä sen ympärille rakennetaan. Siten voi löytää Hondan tai Husqvarnan tankin heidän rakentamastaan Bemarista, mikäli sellaisia asioita nyt sitten kannattaa pohtia - lopputulos ratkaisee.

Post-apokalyptista tunnelmaa.

Muutenkin osina käytetään kaikkia sopivia löydöksiä: tankki sieltä, ohjaustanko täältä, valonheitin tuolta, takavalo tuosta jne. 

– Menetelmä on sama, jota rakentelijat alunperin käyttivät, Jourden kertoo.

Avoin Tie, ajamisen Ilo. Siinä kaikki.

Jourdenin ja Jezegabelin maailmassa kyse on ennenkaikkea vapaudesta. Vapaudesta ajaa rauhallisesti ja nauttien, löytää mottoripyöräilyn syvä ydin, jossa jokaisella hetkellä on merkitystä. Kannattaa käydä heidän sivustollaan ihmettelemässä pyörien ainutlaatuisuutta sekä hienoja videoita, mutta myös heidän asennettaan moottoripyöräilyä kohtaan. Se henkii jotain sellaista alkuperäistä, mistä moottoripyöräily on saanut elinvoimansa. Sitä voi vain kunnioittaa, ja ehkä siitä löytää jotain myös omaan ajamiseensa: avoimet, pienet tiet, mutkia, peltoja, maisemia, vuoria, kahviloita, ihmisiä joita tapaa reitin varrella. That´s it!

Siis oikeasti hauskaa!