Kevin Clemesin väitöskirjan tutkimusaihe nousee suoraan hänen kiinnostuksestaan nopeusennätysten tekemiseen sähkömoottoripyörillä. Se on ollut hänen intohimonsa jo viiden vuoden ajan.

Clemensin sivuvaunumoottoripyörän on rakentanut alunperin brittiläinen sivuvaunulegenda Tony Baker. Pyörä rakennettiin alunperin Mansaaren ajoja varten, mutta kilpailun sääntömuutos johti siihen, ettei sillä voinut ajaa siellä, joten se vietiin Ydysvaltoihin, jossa sillä voitettiin useita kansallisia mestaruuksia. Pyörä oli silloin varustettu Suzuki GSXR:n moottorilla. 

Bakerin pyörän alusta on pidetty suurinpiirtein ennallaan, mutta voimalinja on korvattu kahdella nestejäähdytteisellä sähkömoottorilla. Virtapuolesta pitää huolen kuuden kilowattitunnin litium-polymeeriakusto.

Tässä vielä rakentelu- ja testivaiheessa.

Tässä vielä rakentelu- ja testivaiheessa.

Pyörän matkustajan korvaa 60 kilogramman painolasti. Clemens käytti aiemmin poikaansa purkkarina, mutta painolastin käyttö on sääntöjen mukaan sallittua. Täten Clemens korvasi sillä elävän apurin, sillä ratkaisu säästi hieman painossa ja mahdollisti tietenkin entistä paremman aerodynamiikan.

Sivuvaunumoottoripyörä on sääntöjenkin pohjalta varsin epäsymmetrinen kapistus, joten sen ajettavuudessa kovilla nopeuksilla sekä tietenkin myös aerodynamiikan kehittämisessä riittää haasteita. Ei siis ihme, että insinööri innostui aiheesta väitöskirjatukimuksen verran.

Clemens on parhaillaan Bonnevillen legendaarisella suolakentällä Utahissa. Hänen ennätysyrityksensä etenemistä voi seurata hänen Facebook-sivuiltaan. Lisätietoa miehen tekemisistä ja hänen pyörästään löytyy hänen kotisivuiltaan ja Spectrumin artikkelin yhteydessä on mielenkiintoinen video, jossa hän itse selittää rakentamisen etenemistä.