Artiola Sidecar Racing:in sivuilla oli kutsu:

"En järjestä bileitä syntymäpäivänäni. Lämmintä kaljaa ja 'kylmää' saunaa kuuman kahvin ja kaakun kera tarjolla kylläkin. 'Vastaanotto', eli tulla saa perjantaista alkaen. Ja tarjous on voimassa niin kauan kunnes lähden hakemaan syntymäpäivälahjaani Ranskasta.

Tervetuloa!"

Vastasimme kutsuun, ja kävimme onnittelemassa Markku Artiolaa ja kuulostelimme samalla tuoreimmat ensi ajokautta koskevat uutiset. Lisäksi pyysimme kommentteja muutamilta kisakumppaneilta miehen vaikutuksesta suomalaiseen sivuvaunuratamoottoripyöräilyyn.

Välttääksemme suurimman humun kaarsimme paikalle vasta lauantaina iltapäivällä.

– Kaikki varmaan ajattelevat samalla tavalla, että täällä on ruuhkaa ja jättäneet tulemisen myöhemmäksi, Pia Koskela nauroi ja toivotti vieraat tervetulleiksi.

Sisälle päästyä ei kellekään jää epäselväksi, mihin taloon on tultu. Seinä on täynnä kisavalokuvia ja lahjaksi saatuja piirustuksia Markku Artiolan pitkän uran varrelta. Takan päällys on täynnä palkintopokaaleja ja lisää on tulossa joulukuun 10. päivä Suomen Moottoriliitto ry.n järjestämässä Gaalassa Artiolan voitettua tämän kauden Finnish Road Racing sivuvaunuluokan SM-hopeaa.

Pokaalien ja palkintojen määrä kertoo menetyksekkäästä urasta. Ja lisää on tulossa.

Pokaalien ja palkintojen määrä kertoo menetyksekkäästä urasta. Ja lisää on tulossa.

Montako pokaalia ja palkintoa kaiken kaikkiaan on?

– Senkun lasket, kuuluu Markku Artiolan vastaus.

Ensi kausi on Artiolan 35. vuosi sivuvaunuratamoottoripyöräilyssä.

Seinällä näkyvissä suomalaisen sivuvaunumoottoripyöräilyn historiaa.

Seinällä näkyvissä suomalaisen sivuvaunumoottoripyöräilyn historiaa.

Miten kaikki sai alkunsa?

– Katupyörällä olen ajanut 16-vuotiaasta alkaen. Kisaa en soololla ole koskaan ajanut. Olimme 1982 porukalla katsomassa Imatranajoissa sivuvaunukisaa. Esa Skytän kanssa ja ajattelimme, että tämä on meidän lajimme. Hommasimme Turusta sivuvaunumoottoripyörän ja menimme Kouvolan mikroautoradalle koeajamaan pyörää. Ajoimme vuorotellen toisen toimiessa purkkiorjana. Kun olin pudottautunut toisen kerran kyydistä, niin päätettiin että jatkossa minä ajan ja Esa on purkkiorjana, nauraa Markku Artiola kertoessaan uransa alkutaipaleista.

Kuva uran alkuvaiheilta 80-luvun puolivälin jälkeen. Kuvassa vasemmalta Artiolan purkkari Harri Franz,  purkkari Sakari Palojärvi ja Markku Artiola.

Kuva uran alkuvaiheilta 80-luvun puolivälin jälkeen. Kuvassa vasemmalta Artiolan purkkari Harri Franz, purkkari Sakari Palojärvi ja Markku Artiola.

Kilpailemisen lisäksi Artiola on uransa aikana rakentanut useampiakin sivuvaunuratamoottoripyöriä. Kuinka monta, sitä hän ei enää itsekään varmuudella osaa sanoa. Nyt työn alla oleva rataohjus on ollut tekeillä jo pitkälti toista vuotta.

Pyörän valmistamiseen tuli uutta pontta, kun viime kaudella Alastarolla ajetussa SM-kisassa sattuneessa onnettomuudessa sivuvaunuratamoottoripyörä vaurioitui korjauskelvottomaksi. Lajin yhteishengestä kertoo, että saadakseen ensi kaudelle uuden pyörän kilpailukuntoon, useat ihmiset ovat käyneet auttamassa Markku Artiolaa projektin etenemisessä.

Uuden vaunun runko on jo valmiina, kuten kaikkiaan 75 % tarvittavista osista.

Uuden vaunun runko on jo valmiina, kuten kaikkiaan 75 % tarvittavista osista.

– Tällä hetkellä 75 prosenttia pyörään tarvittavista osista on valmiina. Vauhtia radalla antaa vm. 2008 R1 Yamahan moottori, josta on mitattu 165 hevosvoimaa takapyörältä. Moottori on ihan vakio, virittäminenhän on kielletty, muistuttaa Markku Artiola.

Hiilikuitukori syntymäpäivälahjaksi

Syntymäpäivän kunniaksi pitkäaikainen Markku Artiolan ystävä Kari Karttiala yhdessä Reino Pelkosen kanssa järjesti keräyksen, jolla saatiin hankittua Englannista uuteen pyörään uusi, kevyt ja erittäin kestävä hiilikuidusta valmistettu kate.

Edellisen pyörän kate on muistona tallin katonrajassa.

Edellisen pyörän kate on muistona tallin katonrajassa.

– Noin 60 ihmistä osallistui tähän keräykseen vaihtelevilla summilla. Rahaa saatiin kokoon tarvittava määrä. Kate on tilattu ja valmis, nyt vain odotamme tietoa Ben Birchalilta, milloin hän tuo katteen Ranskaan mantereen puolelle, jonne menemme sitä vastaanottamaan Makkulan Peten sprintterillä.

– Lahjoittajien joukossa on paljon ihmisiä, joita en nimen perusteella edes tunne. Iso kiitos heille kaikille. Jokaiselle, joka ilmoitti osoitteensa on lähetetty lipuke, joka oikeuttaa sivuvaunukyyditykseen erikseen sovittuna aikana. Kaikki eivät kuitenkaan ole osoitettaan laittaneet, lieneekö luvattu vapaa kyyditys pelottanut, pohtii Markku Artiola.

– Kun kate saadaan tuotua Suomeen se istutetaan pyörän päälle, meneekö siihen viikko vai kuukausi, on vielä vaikea sanoa, Artiola toteaa.

Osoitetietonsa mukaan laittaneet lahjoittajat saivat sivuvaunukyyditykseen oikeuttavan lipukkeen.

Osoitetietonsa mukaan laittaneet lahjoittajat saivat sivuvaunukyyditykseen oikeuttavan lipukkeen.

Maalauksia ja teippauksia

Paikalle tuli myös maailmalla purkkarina menestynyt Aki Aalto, joka ilmiselvästi kuulee tulevasta katteesta ensimmäistä kertaa. Artiola totesikin, että siinä on sopiva mies maalaamaan tulevan katteen, mutta varsinainen vastaus jäi tuolla hetkellä kuulematta.

– Maalauksen jälkeen teippaukset tilataan Kouvolalaiselta Mainostalli ky:ltä, jotka itse teippaamme katteeseen, Artiola toteaa.

– Viimeksi laitoimme Karttialan Karin kanssa meidän bussiin teipit paikoilleen. Siinä meni koko päivä. Tämä onkin vähän haasteellisempi teippaus kaarevien pintojen takia, miettii Pia Koskela.

Näillä näkymin uusi pyörä saadaan ajoissa valmiiksi ja Artiola Sidecar Racing-team nähdään kisoissa uusin vahvistuksin. Artiolan monivuotinen purkkari Joonas Salu ilmoitti jo viime kauden alussa lopettavansa sivuvaunuratamoottoripyöräilyn. Viime kaudella Pasi Ruposen purkkarina aloitellut Kasperi Arokivi hyppää nyt sovitusti Markku Artiolan kyytiin.

Pitkän linjan vaikuttaja

Kysyimme Markku Artiolan vaikutusta suomalaiseen sivuvaunuratamoottoripyöräilyyn muutamilta alan ihmisiltä.

Kari Karttiala on itse ajanut SM-tasolla sivuvaunuluokassa jo ennen kuin Markku Artiola on omaa uraansa edes aloittanut ja ollut lisäksi jo Jorma Päivärinnan purkkarina ajamassa MM-pisteistä sivuvaunuratamoottoripyöräilyssä. Hänellä jos kellä on näkemystä pitkältä aikaväliltä Suomen sivuvaunuratamoottoripyöräilystä.

Markku Artiola ja Kari Karttiala olivat kisakumppaneita 80-luvulla. Kuva on vuodelta 1986 tai -87 toden näköisesti Djurslandin radalta Tanskasta.

Markku Artiola ja Kari Karttiala olivat kisakumppaneita 80-luvulla. Kuva on vuodelta 1986 tai -87 toden näköisesti Djurslandin radalta Tanskasta.

– Olen tuntenut Maken jo 80-luvulta lähtien. Hänhän on ikänsä harrastanut sivuvaunumoottoripyöräilyä. Halvaantumisensa jälkeen Make on vaikuttanut merkittävästi sivuvaunumoottoripyöräporukan yhteen sitoutumiseen. Hän on aina ollut valmis auttamaan muita. Esimerkiksi kun omat poikani ajoivat sivuvaunuluokassa EM- ja MM-pisteistä, niin Make henkilökohtaisesti lainasi kuljetuskalustoaan ihan vain hyvää hyvyyttään. Vaikkei hän koskaan ole saavuttanut urallaan MM-pisteitä, niin hän on omalla panoksellaan pitänyt lajia hengissä täällä Suomessa viimeiset 10-15 vuotta. Make on tämän lajin primus motor, joka lajivastaavana on pitänyt porukan puolta myös alan kattojärjestössä Suomen Moottoriliitossa.

Sen lisäksi, että olit omalta osaltasi järjestämässä uutta hiilikuitukatetta Markku Artiolan rakenteilla olevaan pyörään, niin olet myös tekemässä dokumenttielokuvaa Artiolan urasta. Mitä sille projektille kuuluu tällä hetkellä?

– Vähän aikaa sitten sain yllättäen käyttööni vanhempaa kuvamateriaalia Maken uralta 15 vuoden takaa. Pelkästään tämän materiaalin läpikahlaamiseen menee helposti muutama viikko. Että dokumentissa olisi muutakin kuin pelkkää ajamista, olen saanut henkilöhaastatteluja Maken lähellä olevilta ihmisiltä. Tarkoituksena on vielä käydä Ruotsin puolella tekemässä yksi haastattelu. Materiaalia on kaiken kaikkiaan kerääntynyt valtavasti ja lisää on tulossa kaiken aikaa. Jossakin vaiheessa on tietenkin tehtävä päätös, mihin lopettaa tällä erää. Mitään tarkkaa aikataulua tällä ei ole koskaan ollut, mutta keväällä varmaan dokumentti on valmis, arvioi Kari Karttiala.

Tavoitimme myöskin tämän vuoden sivuvaunuratamoottoripyöräilyn Suomen mestarin Jari Oinosen.

– Sivuvaunuratamoottoripyörä-luokkaa ei todennäköisesti olisi SM-tasolla ilman Maken kantavaa voimaa. Hänelle tämä on niin rakas laji. Make on rehti ja reilu kilpailija ja ennen kaikkea hyvä tyyppi. Itse siirryn ensi kaudeksi ajamaan Legends Cars - luokkaan. Mennään vaihteeksi neljällä renkaalla. Autot perustuvat perinteisiin 30- ja 40-lukujen amerikkalaisiin coupe- ja sedan-malleihin.

– Kun Suomessa sivuvaunumoottoripyöräkisoissa viivalla on 6-11 pyörää, niin Legends Cars´sa jokaisessa lähdössä on vähintään 30 autoa ja maaliin tullaan 4,3 sekunnin sisällä. Tietenkään ei ole täysin pois suljettu, ettenkö palaisi ajamaan sivuvaunumoottoripyörää. Aika näyttää, kertoo Jari Oinonen.

Jari Oinonen ja Markku Artiola nähdään ainakin vielä kerran samalla palkinto areenalla tämän vuoden Suomen Moottoriliitto ry.n järjestämässä Gaalassa 10.12. Kuva viime vuoden vastaavasta tilaisuudesta, jossa Suomen Moottoriliitto ry. palkitsi Artiolan erikoispalkinnolla. Kuvassa vasemmalta vuoden 2015 sivuvaunuluokan SM-hopeaa saavuttanut Jari Oinonen, SM-kultamitalistit Petri Makkula/Tom Koskinen sekä SM-pronssimitalistit purkkari Joonas Salu/Markku Artiola.

Jari Oinonen ja Markku Artiola nähdään ainakin vielä kerran samalla palkinto areenalla tämän vuoden Suomen Moottoriliitto ry.n järjestämässä Gaalassa 10.12. Kuva viime vuoden vastaavasta tilaisuudesta, jossa Suomen Moottoriliitto ry. palkitsi Artiolan erikoispalkinnolla. Kuvassa vasemmalta vuoden 2015 sivuvaunuluokan SM-hopeaa saavuttanut Jari Oinonen, SM-kultamitalistit Petri Makkula/Tom Koskinen sekä SM-pronssimitalistit purkkari Joonas Salu/Markku Artiola.

– Make on kiistämättä innokas sivuvaunuratomoottoripyöräilijä. Hän on aina saanut innostettua ihmisiä lajin pariin, että tarpeellinen määrä pyöriä on saatu vuosittain SM-kisoihin. Ilman häntä Suomessa ei varmasti edes olisi sivuvaunuratamoottoripyörien SM-sarjaa. Ilman Makea en itsekään tietäisi koko lajista mitään. Satuin asumaan lähellä häntä ja eksyin radalle, josta sitten oma urani aikanaan alkoi, kommentoi vuosina 2004-05 uransa Artiolan purkkarina aloittanut ja nyttemmin Euroopassa menestynyt Aki Aalto.

Jäi hieman epäselväksi, aiotko maalata Markku Artiolan uuden katteen?

– Kai sen voi luvata, kun se on niin kaukana maalausvaiheesta, Aki Aalto lopulta vastasi.

Motouutiset.fi toivottaa vielä kerran onnea Markku Artiolalle syntymäpäivänsä kunniaksi. Jäämme mielenkiinnolla seuraamaan uuden sivuvaunumoottoripyörän valmistumista. Kauden alussa selviää kuinka monta sivuvaunumoottoripyörää tullaan vuonna 2017 näkemään. Jos olet kiinnostunut lajista kuskina tai purkkiorjana, niin kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä Markku Artiolaan. Hän on auttanut monen tämän lajin harrastajan uran alkuun.

Motouutiset toivottaa kaikkea hyvää Artiola Sidecar Teamille vuodelle 2017.

Motouutiset toivottaa kaikkea hyvää Artiola Sidecar Teamille vuodelle 2017.