Kari Vehniäinen loukkasi selkänsä viime kesänä. Hän ehti jo myydä oman jääratakilpapyöränsäkin, mutta talven tultua käväisy jäärädalla ystävältä lainatulla pyörällä sai Vehniäisen pyörtämään päätöksensä ja uusi pyörä rakennettiin pikavauhtia alkavaa kisakautta varten. Tapasimme Suomen mestaruutta puolustavan Kari Vehniäisen Seinäjolla jääratamoottoripyöräilyn avajaiskisoissa kahden ajetun erän jälkeen. 

Tänä vuonna ajat sekä Veteraanit Suomen cup että SM JR Open A -sarjoissa. Takana on molempien sarjojen avauskisat ja molemmissa tulit ensimmäisenä ruutulipulle. Vahva aloitus tälle kaudelle.

– Kausi lähti käyntiin paljon paremmin, kuin osasin odottaa. Kaaduin kesällä polkupyörällä, jolloin selästä murtui kaksi nikamaa ja lisäksi vielä okahaarake. Kesä ja syksy meni taistellessa kipujen kanssa ja päätin jo lopettaa ratamoottoripyöräilyn kokonaan. Myin moottoripyöränikin pois, aloitti Kari Vehniäinen. – Alkuun tuntui, ettei selkä parane ollenkaan. Vaimo auttoi kuntouttamisessa ja treenasimme myös yhdessä, joten lopulta saimme selän tuli kuntoon, ja nyt se toimii moitteettomasti, Kari Vehniäinen kertoo.

– Sitten järvet jäätyivät ja kaverit pyysivät mukaan jääradalle. Ajaminen tuntui hyvältä, joten saman tien 18. tammikuuta ostin uuden jääratapyörän, joka rakennettiin kahdessa viikossa kisakuntoon. Olemme rakentaneet niin monta kilparata- ja jääratapyörää vuosikymmenten aikana, että siinä ei sinällään ole mitään ihmeellistä. Kun pyörä saatiin valmiiksi, niin kaikki toimi moitteettomasti.

– Tästä syystä harjoitteleminen on kuitenkin jäänyt vähiin. Ennen kauden alkua olen käynyt vain kaksi kertaa jäällä ajamassa, joten siihen nähden olen tyytyväinen näin hyvään alkuun. Tässäkin ilmeisesti näkyy vuosikymmenien kokemus.

Veteraanien Suomen cup - kilpailun voitit näytöstyyliin, mutta SM JR Open A:n 1.ssä erässä sait jo vastusta. Nousit neljänneltä sijalta voittoon.

Lähdössä kisaan.

Lähdössä kisaan.

– Käsien kanssa on ollut nyt vähän ongelmia. Näin Mikon (Mikko Koskinen) ajavan edelläni, joten päätin yrittää ottaa hänet kiinni ja sain. Tuntuu hyvältä.

Mikä saa jatkamaan vuosi vuoden jälkeen?

– Mitalit ja mestaruudet eivät enää merkitse mitään. Ja onhan elämässä paljon muutakin tärkeää, kuten perhe. Kuitenkin sitä hakee onnistumisia ja elämyksiä. Saa kokea, että on jossakin hyvä. Tämä on omaa aikaa ja saa tehdä sitä hommaa, missä vielä pärjään hyvin. Lisäksi tunnemme kaikki toinen toisemme. Vaikka ajamme kovaa ja hyvinkin lähekkäin, niin voimme luottaa siihen, ettei kukaan lähde hölmöilemään. Tottakai tulee inhimillisiä virhearvioita, mutta niitä tulee tosi harvoin.

– Tuntuu hyvältä ajaa. Vaikka ehdin jo tehdä päätöksen lopettamisesta, niin en missään nimessä ole jäähdyttelemässä, vaan ajan kaikki kilpailut ihan tosissani. Tämä on niin mukavaa. On vaikeaa olla pois lajin parista. Konnevedellä on perinteisesti ollut päätöskisat. Siellä on hienoa edustaa oman kylän värejä. Olen ajanut jääratamoottoripyöräilyn SM-kisoja vuodesta -91 alkaen. Tänä aikana on vain yksi SM-kisa jäänyt väliin. Se oli vielä kaiken lisäksi Konnevedellä -92 tai -93, kun olin vatsataudissa.

Veri veti jäille miehen, vaikka oli jo ehtinyt myydä pyöränsäkin.

Veri veti jäille miehen, vaikka oli jo ehtinyt myydä pyöränsäkin.

– Jääratamoottoripyöräily on pieni laji, jossa kisaa joukko yksinäisiä harrastajia, ja joka kärsii tiedottamisen puutteesta. Tässä suhteessa osasyy on meissä kuskeissa itsessämme. On jääty 2000-luvun alun ajattelumalliin: odotetaan, että josko joku kysyisi jotakin. Mielestäni kuskien tulisi itse tiedottaa enemmän ja tuottaa tiedotteita, joiden pohjalta media ja sitä kautta yleisö saisi enemmän tietoa tästä lajista. Moottoriurheilu.tv tekee hyvää työtä kaiken moottoriurheilun tiedottamisessa, mutta omaakin tiedottamista tarvitaan.

– Jääratamoottoripyöräily on hieno talvinen suomalainen moottoriurheilulaji, jota ei liikaa mainosteta. Esimerkiksi seuraavat Kuopiossa pidettävät kisat ovat yleisön kannalta loistavalla keskeisellä paikalla, jonne on helppo tulla.

– Jääratamoottoripyöräily kaipaa myös lisää nuoria kuskeja. Heitä onneksi tulee 2-3 vuosittain. Meillä Konnevedelläkin on nousevia nuoria kuskeja. Kohta he näyttävät minullekin perävaloja, Kari Vehniäinen iloitsee.

SM JR Open A 2. erän vei nimiinsä Mikko Koskinen, eli yhteispisteissä hän jakaa ykköstilan Kari Vehniäisen kanssa 45:llä pisteellä. Kolmantena Seinäjoella ajettujen kisojen jälkeen on Taneli Partanen.

Seinäjoen SM-jääratakilpailun kaikki tulokset löytyvät täältä.

Motouutiset.fi toivottaa Kari Vehniäiselle menestystä nyt käynnistyneeseen kauteen. Kisakausi on lyhyt. Seuraavat kisat ajetaan Kuopiossa 19.2, sitten 26.2 Orivedellä. 4-5.3 kisapaikkana on Vieremä ja 12.3 Konnevedellä selviää, kuka on tämän kauden mestari.

Alla Kari Vehniäinen kommentoi videolla nuorten kuskien tarvetta.