Kaisa Terhosalo tunnustaa haaveilleensa jo pitkään, viimeiset 5-10 vuotta moottoripyöräkortin hankkimisesta.

– Kipinä lähti siitä, että olen aikanaan ajanut sekä mopoilla että skoottereilla. Miksi asia taas juuri nyt on ajankohtainen, niin olimme ulkomailla ja vuokrasimme skootterit. En tiennyt, että ne olivat 125-kuutioita, ja nehän liikkuivat tosi kivasti, Terhosalo kertoo.

– Eipä silti, en ole kiinnostunut skoottereista, vaan moottoripyöristä. Mutta kovempi vauhti antoi kivan fiiliksen, ja nyt on vain oikeasti päästävä ajamaan.

Sitä, millaisen pyörän hän haluaa, hän ei osaa vielä varmasti sanoa.

– Olen katsellut eri malleja, mutta en vielä varmasti tiedä. Tykkään chopper-tyyppisistä pyöristä, ne ovat ihania. Mutta voisiko ajoasento kuitenkin olla pystympi, Terhosalo pohtii.

Autokouluopetus on hyvä asia

Hirvittääkö?

– Ehkä vähäsen. Ovathan ne aika tehokkaita kumiluoteja (viittaa autokoulun 650-kuutoiseen Hondaan), ja niillä pääsee tosi kovaa. Ehkä se hirvittää, että puuttuu nuoruuden tyhmä rohkeus. Toivottavasti uskaltaa vääntää kaasua, ettei jää liikenteessä jalkoihin.

Kaisa pitää hyvänä asiana sitä, että ajamisen oppiminen tapahtuu autokoulussa eikä sokkona liikenteessä.

– Odotan eniten sitä, että oppisin oikeasti hallitsemaan pyörää ja ajamaan sillä. Ajotaito on tosi tärkeää. Tavallaan voi sanoa, että onneksi en ole syntynyt aikaisemmin, että olisin saanut mp-kortin auton ajokortin kylkiäisenä. En osaisi yhtään ajaa, ja silti voisin lähteä liikenteeseen milloin haluaisin.

– On hirveän hyvä, että ajamisen opetus tapahtuu autokoulussa. Opetellaan pyörän hallintaa: väistöjä, painonsiirtoja ja työntöohjausta mm. Kuusi tuntia ajo-opetusta, mikä kuuluu siihen, kuulostaa vähäiseltä, mutta saahan niitä tietysti lisää, jos haluaa.

Sikäli on hyvä, että ajan paljon autolla, ja auton ajokortti on pohjalla, ei tarvitse aloittaa opiskelua liikennesäännöistä. Olen ajanut liikenteessä jo 20 vuotta.

Mikä moottoripyöräilyssä kiehtoo?

Mikä moottoripyöräilyssä sinua sitten kiehtoo?

– Eniten minua tietysti kiinnostavat vauhti ja vapaus sekä tietynlainen mukava yhteisöllisyys, mikä kuuluu lajiin. Porukka on tosi mukavaa, ja on kiva lähteä yhteisiin tapahtumiin, ne myös kiinnostavat moottoripyöräkulttuurissa.

Joko ajovarusteet on tilattu? Nahkaa vai gorea?

– Olisihan ne nahkaiset makeat, mutta eiköhän tässä ole jo tullut sen verran mukavuudenhaluiseksi, että goret pitää hommata. Ne ovat mukavat, ja niillä pääsee kuivana perille, vaikkeivät ne tietysti niin hyvän näköiset olekaan. Ja onhan sitä tietyllä tavalla ajateltava turvallisuutta ajoasunkin osalta; varmistettava esimerkiksi, että niissä on kunnolliset suojat.

– Mikäli pyörä tuntuu korkealta, voi hankkia lievästi korolliset ajosaappaat, Katariina kertoo.

Olen työkseni hoitanut keskussairaalassa potilaita, jotka ovat loukkaantuneet mp-onnettomuuksissa, joten olen joutunut tässäkin mielessä miettimään asiaa.

Autokoulu Epicin tarjouksesta Kaisa Terhosalo totesi, että "tämä oli tosi hyvä tarjous, sattui sopivaan paikkaan ja saumaan". Muuten nainen kaipasi enemmän autokouluja messuille, niitä kun ei tänä vuonna ollut paikalla kuin yksi, kun niitä aiemmin on ollut useampia.

Vielä sunnuntaina pystyy varaamaan ilmaiset teoriatunnit

Epic-autokoulun Jyväskylän toimipisteen Mp-näyttelytarjous ilmaisista mopo-, kevyt-mp- ja moottoripyöräkortin sekä kortinkorotuksen teoriatunneista on iso taloudellinen etu.

– Sen suuruus liikkuu 50 - 180 euron välillä riippuen siitä, millaisesta kortista on kyse, kertoo Epicin tiskin takana asiakkaita valistanut Katariina.

Ilmaiset teoriatunnit saa, kun käy ilmoittautumassa kurssille mp-näyttelyn aikana, eli vielä sunnuntaimessupäivänä ehtii.

– Muutuimme vastikään Autokoulu Moottorista valtakunnallisen Epic-ketjun jäseneksi, joten meillä on joka tapauksessa eräänlainen avajaistarjous vielä kahden viikon ajan, jolloin asiakkaat saavat alennusta 10 % kortin hinnasta, joten kannattaa piipahtaa nettisivuillamme, Katariina muistuttaa.

Epic autokoulun sivuille pääset tästä.