Toni Kontio on Kuopion Moottoripyöräclubin jäsen ja tapasimme hänet - kuinkas muutenkaan - Kuopion Mp-näyttelyssä. 

– Tuo Norjan / Viron reissu on muotoutunut aika vakioksi kerran vuodessa. Tietysti asiaan vaikuttaa se, miten lomat ja perhe-elämä antavat myöten, kun talouteen kuuluu kolme lasta, Toni Kontio kertoo. – Ensi kerran kun olimme siellä, olimme matkassa vähän aikaisin, sillä siellä satoi lunta ja oli sellainen kahden sentin hyhmä tiellä.

– Eikä minulla silloin vielä ollut kahvanlämmittimiä pyörässä. Seuraavalla reissulla oli sitten jo.

– Ensimmäisenä vuonna ajoin töihin moottoripyörällä, satoi tai paistoi, mutta kun kokemusta on tullut enemmän, ajelen aika paljolti kelien mukaan. Ajan vapaa-aikana mökille mennessä ja satunnaisia työreissuja, kertoo sähköverkostojen maastosuunnittelua työkseen tekevä Toni.

– Pyörä menee vaihtoon, kun siihen tulee 100 000 km mittariin.

Pyöränä miehellä on ensimmäinen pyöränsä edelleen, vuosimallin 2005 Kawasaki Z750.

– Pyörän mittarissa on nyt noin 70 000 kilometriä, tarkoitukseni on ajaa sillä 100 000 ennen seuraavaan vaihtoa. Ajan sellaisen 3000 - 8000 kilometriä per  vuosi, joten vaikuttaa siltä, että lapset ovat isoja, ennen kuin pyörä vaihtuu.

Miten innostuit moottoripyöräilystä?

– Kavereilla ja veljellä oli moottoripyöriä silloin jo kun itsellä ei vielä ollut. Olin 21-vuotias kun suoritin kortin, kun silloinen tyttöystävä vielä yllytti.

– Ratkaisu ei ollut huono, sillä tässä on oma viehätyksensä. Perusvastaushan on usein vapaus, mutta itseäni kiinnostaa enemmän se, että tunnet sen fiiliksen, miten pyörä käyttäytyy alla. Se liikkuu sulavasti, ja tunnet ja tiedät tasan tarkkaan, mitä teet sen kanssa toisin kuin auton kanssa, missä ohjaamisen vaikutelma jää etäiseksi, Kontio selittää.

– Pyörän sulava käyttäytyminen, ja se, miten olet yhtä sen kanssa, on parasta moottoripyöräilyssä, Toni Kontion mielestä.

Olet myös ennakoiva ajon kouluttaja?

– Kävin viime kevään EAK-kouluttajakurssin, jonka KMC kustansi. Nyt toimin kerhon tiimissä yhtenä kouluttajana. Itselläni on pieni palo oppia vielä enemmän ja päästä ennakoivan ajon maailmaan sisälle kouluttajan roolissa. Jos haluan auktorisoitua kouluttajaksi, niin siihen kuuluu rata-ajoa, endurokurssi ja paljon muuta, missä pitää käydä antamassa näyttö joka aiheessa ja lisäksi teoriakokeet päälle.

– Aika ei vielä anna myöden varsinkaan kun kurssit ovat aikaa vieviä ja ne järjestetään joko Pohjois- tai Etelä-Suomessa. Kurssi on lisäksi helposti kolmen päivän mittainen kerrallaan, kertoo Toni, joka perheineen asuu vanhassa meijerissä, jossa on koko ajan jotain pientä puuhattavaa ja korjattavaa.

Ettei harrastusten ja töiden lista loppuisi liian lyhyeen, miehellä on myös kiinteistönhuoltofirma.

– Totta, minulla on kiinteistönhuoltofirma rinnalla. Olen erikoistunut kattotöihin esimerkiksi lumenpudotuksiin ja sellaisiin operaatioihin, joita talonmies ei mielellään tee, vaan tilaa ulkopuoliselta.

Sain kipinän hommaan palokunnassa. Olen Kuopion Vapaapalokunnassa toimenpidepalkkaisena savusukeltajana ja korkean paikan työskentelijänä.

Toni korjailee tallissaan 'kaikenlaista, mikäli se onnistuu'.

Savialla sijaitsevan meijeritalonsa tallissa mies harrastaa kaikenlaisten vehkeiden korjaamista, jos se onnistuu sekä omien autojen, moottoripyörän ja tytön skootterin korjaamista. "Kaikkea sellaista, mitä olohuoneessa ei voi tehdä".

Toni aikoo pitää ennen varsinaista kevään ajokoulutusta 11-16-vuotiaille palokuntanuorille liikennevalistusta ja mopon käsittelykurssin.

– Käymme läpi teoriaa, miten nopeasti mikäkin vaikuttaa mihinkin plus opettelemme oikeasti hitaasti ajamista, Toni Kontio päättää.