Mikä sai lähtemään näin haastellisella kelillä ajamaan rautaperseajoa?

– Tämä on meidän Konepyöräklubin perinteinen "Juhannusjamboree". Alunperin meitä lähti matkaan kahdeksan kuskia, mutta nyt meitä on jäljellä lisäkseni enää Repa, kertoi porilainen Minna Sukeva odotellessaan hampurilais-ateriaansa.

– Tosin Repa eli Reijo Huhta ei ole Konepyöräklubissa. Hän on Hangosta ja ajaa nyt 36 tunnin RP-ajoa, mutta liittyi meidän matkaamme Porista, tarkensi Sukeva.

Mikä on tämänkertainen reitti?

– Omalta kohdaltani Pori-Vaasa-Kalajoki-Kemi-Kemijärvi-Kemi-Ylivieska-Lapua-Pori. (Repa aloitti Hangosta ja tekee vielä lenkin Porin jälkeen ennen kuin lopettaa Hankoon.

Minna ja nopea vältankkaus Kemissä ennen matkan jatkumista.

Minna ja nopea vältankkaus Kemissä ennen matkan jatkumista.

Monesko rautaperseajo tämä sinulle on?

– 60. tai jotain, kolmas tälle kesälle, Minna Sukeva laskee.

Milloin ajoit ensimmäisen rp-ajosi?

– Ensimmäisen Iba:n ajoin vuonna 2005.

Mikä saa lähtemään aina uudestaan ajamaan pitkiä ajoja?

– Hyvä kysymys. Varmaan ne pinssit, Minna Sukeva nauraa. – Harrastamme miehemme kanssa matkamoottoripyöräilyä ja nämä IBA-ajot tulevat sivutuotteena. Olimme juuri kolmen viikon reissulla Marokossa ja käytiin kääntymässä Casablancassa, Sukeva jatkaa.

Toimituksen edustajat hytisivät haastateltavaa vastapäätä ja hämmästelivät sitä, ettei tämä ollut jäätynyt jo pystyyn. Varusteista lattialle valunut ja edelleen valuva vesimassa oli kunnioitusta herättävä. Rautapersekuski on siis todella sitä?

Oletko ajanut kaikki mahdolliset IBA-ajot?

– 10 x 10 ja 20:nen on ajamatta, muuten kaikki muut olen ajanut, kertoi Minna Sukeva.

Reijo Huhta ajoi 36 tunnin IBA-ajoa.

Reijo Huhta ajoi 36 tunnin IBA-ajoa.

Pikaisesti syötyään Minna Sukeva ja Reijo Huhta lähtivät jatkamaan matkaansa. Sunnuntaina tiedustelimme kuinka loppumatka oli sujunut.

– Loppumatka Kemijärven kääntöpisteen jälkeen meni hyvin, aurinkokin näyttäytyi ja lämpöä oli paikoin jopa 15 astetta! Ylivieska-Lapua-välillä alkoi taas tihkusade, mutta alkumatkan vedenpaisumusta ei enää tullut. Olin kotona aamulla puoli neljän jälkeen, ja oli muuten komea mennä lämpimään saunaan, missä odotti vihta ja pari kylmää olutta!

Joko seuraava IBA-ajo on suunnitteilla?

– Seuraava ajo on tarkoitus ajaa heinäkuun puolivälin kieppeillä. 13. - 15.7 on IBA Finlandin superviikonloppu, jonka tarkoituksena on aktivoida rautapersekuskeja (uusia ja vanhoja) ja ajaa mahdollisimman monta rautaperseajoa yhden viikonlopun aikana. Ennätys tähän mennessä on pikkasen päälle sata ajoa. Ajo ja ajoreitti on muuten vapaavalintainen, mutta tänä vuonna pakollisena käyntikohteena on Muroleen Kesäkahvila.

Mitä on mielestäsi tärkeintä ottaa huomioon IBA-ajoa suunniteltaessa?

– Se, että suunnittelee itselleen, kyvyilleen ja ajoneuvolleen sopivan ajon. Pyörän pitää olla kunnossa. Kannattaa myös tsekata mahdolliset tietyöt ja ruuhkia aiheuttavat tapahtumat reitillä ja tutkia huoltoasemien aukioloajat ja katsoa sääennuste.

Meillähän kyllä oli tiedossa, että keli on huonoakin huonompi, Minna nauraa.

Minna Sukeva Bemarin Gessu Adventurella (R1200) ja Reijo Huhta Yamaha FJR:ll.

Minna Sukeva Bemarin Gessu Adventurella (R1200) ja Reijo Huhta Yamaha FJR:llä.