– Ensi viikonloppuna on kisa Saksassa Sachsenringillä  ja sitten elokuussa KTM:n "kotiradalla" Itävallassa Spielbergissä ja loppuvuodesta vielä Aragonissa, villillä kortilla tänä vuonna kaikkiaan kuusi MotoGP-kisaa ajava Mika Kallio kertoo jäljellä olevasta kaudesta.

– Päätehtäväni on testata uusia moottoreita ja osia ensi kauden pyörään, mutta onhan minulla tietenkin myös henkilökohtaisia tavotteita kisoissa: haluan ilman muuta olla aina nopein KTM-kuljettaja radalla.

– Tämä projekti alkoi vuonna 2015 marraskuussa, jolloin ajoin pyörällä ekat metrit, ja siitä asti olen ollut mukana kehittämässä KTM:n MotoGP-pyörää. Olen myös oppinut erittäin paljon. Näin ammattimaisessa ja isossa porukassa oppii itse koko ajan uusia asioita, eikä kuljettaja koskaan olekaan valmis, vaan aina pitääkin kehittyä, Kallio uskoo.

Tehdastiimin testikuljettajana oppii

– Tehdastiimin testikuljettajana näkee älyttömän paljon asioita sekä lisäksi pääsee sisälle kehittämistyöhön aivan eri tavalla kuin "pelkkänä" kisakuskina. Tavallisessa tallissa kuljettajalla ei ole paljoakaan mahdollisuutta vaikuttaa asioihin.

Olen yrittänyt imeä kaiken mahdollisen tiedon, mistä minulle on hyötyä jatkanpa sitten testi- tai kisakuskina, osaamiseni mahdollistaa mitä vaan.

Täytän 36-vuotta marraskuussa, joten kisakuskina en enää pysty jatkamaan älyttömän pitkään. Vuosi kerrallaan tässä mennään eteenpäin, Mika Kallio kertoo. – Mutta totta kai tässä on jo ajateltava tulevaisuutta, sitä mitä tapahtuu aktiiviuran jälkeen.  Haluaisin ilman muuta jatkaa hienon lajin parissa.

Mika ja fanit.

Mika ja fanit. Mika tekee tälläkin tavalla tärkeää työtä koko ajan lajin tulevaisuuden puolesta Suomessa.

Halu tasoittaa nuorten kykyjen taivalta

Sinulle on kertynyt todella paljon osaamista lajista, miten aiot tulevaisuudessa hyödyntää sitä?

– Kallio Racing on minun ja Vesan yhteishanke, joten toivon tietysti voivani hyödyttää sen toimintaa aikanaan mahdollisimman paljon. Olen tehnyt töitä monien erilaisten tallien kanssa, ja tietotaitoa on kertynyt eri tiimien toimintatavoista. Olisi järjetöntä heittää sitä osaamista hukkaan, pyrin mieluummin hyödyntämään sitä parhaalla mahdollisella tavalla, Mika Kallio pohtii.

– Lisäksi haluan olla mukana suomalaisten tulevaisuuden kuljettajien taipaleella. Tie Pohjoisesta ei ole helppo maailmanmestaruusradoille. Olen itse kantapään kautta opetellut, mitä kannattaa tehdä, sen tiedon haluan välittää tuleville kisakuskeille.

Kymi Ring on merkittävä asia

Mitä Kymi Ring sinusta merkitsee suomalaiselle moottoripyöräurheilulle?

– Se on äärettömän tärkeä projekti suomalaisen moottori- ja moottoripyöräurheilun kannalta. Oikeasti on kestämätön tilanne, ettei Suomessa ole jo mittoja täyttävää rataa. Meillä on paljon huippuluokan mp-urheilijoita jo nyt. Lajin tulevaisuudelle radalla tulee olemaan erittäin suuri merkitys. Esimerkiksi harrastajien määrä nousee sen myötä tuntuvasti. 

Tähän asti MotoGP on Suomessa ollut varsin tuntematon laji. Se ei ole meillä noussut sellaiseen asemaan kuin kuuluisi, Kallio murehtii.

– Itse haluan olla ilman muuta mukana ajamassa radalla, ja eiköhän sellaiseen löydy aikanaan mahdollisuus.

Kysyin vielä, tekeekö tiukkaa olla Imatran kisoissa, muttei ajamassa?

– Katurata on ihan erilainen. Laji muuttuu aivan toiseksi MotoGP:hen verrattuna. Tatsi ajamiseen on aivan erilainen, eikä katuradalla pysty ottamaan samanlaisia riskejä kuin MotoGP-radoilla - katuradan virhemarginaalit ovat erittäin pienet MotoGP-rataan verrattuna, joten jätän suosiolla ajamisen näillä alan spesialisteille, ja jatkan mieluummin moottoriradoilla ajamista, Kallio nauraa.

– Mutta se on todella hienoa, että Imatranajo jatkuu ja on taas saatu aikaiseksi.

Mika Kallio

Vielä yksi selfie.