Mistä idea ja milloin olet taksimoottoripyöräsi hankkinut?

– Idea on tosi tuore. Hankin pyörän vasta viikko sitten, maanantaina jututtamani Juha Lauronen kertoo. 

– Olen pitkän linjan motoristi, ja halusin kokeilla harrastuksen ja ammatin yhdistämistä. Oma invataksi minulla on ollut jo vuodesta 1985 lähtien, joten kokemusta alalta riittää.

Millainen vastaanotto hankkeellasi on ollut?

– No on se ainakin huvittanut ja kiinnostanut ihmisiä tosi paljon, mutta en vielä ole ihan tosissani aloittanut työskentelyä sillä vaan vasta lähinnä yrittänyt herättää huomiota asian suhteen.

Pyörä on vuosimallia 2012, joten sille on huolto lähipäivinä ja vasta sen jälkeen, kun laite on kunnolla käyty läpi, uskaltaa aloittaa tosissaan työskentelyn.

Onko se varustettu normaalilla taksikyltillä?

– No on siinä pikkuinen. Laki ei enää määrää, että kyltti olisi pakollinen, paitsi jos ajaa taksitolpalle. Keulalla on isompi, normikokoinen kyltti, mutta jatkossa siihen tulee vähän pienempi.

CanAm Spyder on kolmipyöräisenä vakaa, ja sopii aremmallekin kyytiläiselle.

CanAm Spyder on kolmipyöräisenä vakaa, ja sopii aremmallekin kyytiläiselle.

Joutuuko moottoripyörätaksissa asiakas pitämään kypärää?

– Kyllä vain. Minulla on kypärä varattuna asiakkaille. Kypärän lisäksi asiakas saa käyttöönsä putkihuivin, jonka voi laittaa kypärän alle. Pysyy kypärä puhtaana ja samalla asiakkaalle on mukavampi laittaa kypärä päähän. Putkihuivi kuuluu ajon hintaan, joten asiakas saa sen omakseen.

Ne ovat Motoristit koulukiusaamista vastaan eli MKKV -putkihuiveja, joten voin samalla mainostaa hyvää asiaa asiakkaille.

Toki asiakkaille on myös tarjolla kertakäyttömyssyjä, jos haluaa mieluummin sellaisen laittaa kypärän alle, Lauronen kertoo.

Millaisen kypärän olet varannut asiakkaan käyttöön?

– Se on ihan normi avokypärä visiirillä ja aurinkosuojuksella. Se on helpompi laittaaa päähän ja kuitenkin kyse on todennäköisesti suhteellisen lyhyistä matkoista.

– Uusi laki tuli voimaan vasta heinäkuun alusta, joten tätä hommaa pääsee markkinoimaan kunnolla vasta ensi keväänä, Lauronen toteaa.

Oliko mp-taksin perustamisessa iso paperisota?

– Uusi laki antaa myöden laittaa kolmipyöräisen moottoripyörän tai vaikka mopoauton taksikäyttöön. Nykyään uuden taksin käyttöönotto on hyvin yksinkertaista, jos on taksilupa ennestään, kuten minulla oli. Hankitaan vain vakuutus ja rekisteröidään laite asianmukaisesti. Hupaisaa tässä oli, että vakuutuksen kanssa oli vähän ongelmia, kun kaikki vakuutusyhtiöt eivät tunnistaneet tällaista kolmipyöräistä välinettä, mutta onnistuihan se lopulta.

Taksikyltti ja Taataksi.

Taksikyltti ja Taataksi.

Kaksipyöräistä moottoripyörää ei lain mukaan Suomessa kuitenkaan pysty rekisteröimään taksikäyttöön edelleenkään.

Keitä odotat kyytiläisiksi?

– Toivon tietysti, että palvelun käyttäjiä riittää. Sekä minä että kuljettajani olemme molemmat pitkän linjan motoristeja, joten kyytiin ainakin uskaltaa tulla. Moottoripyöräkyyti tarjoaa varmasti toisenlaisen perspektiivin Tampereen kaupunkiin ja siellä liikkumiseen kuin autokyyti, Lauronen uskoo.

– Lisäksi toivon tietysti, että moottoripyörätaksin käyttäjiksi uskaltautuu sellaisiakin henkilöitä, jotka eivät koskaan ole tavallisen kaksipyöräisen moottoripyörän kyytiin uskaltaneet mennä. Kolmipyöräinen kun on tukeva laite, eikä tarvitse pelätä, että se kaatuu.

Laurosen moottoripyörätaksi löytyy Facebookista täältä ja kyydin voi myös tilata numerosta 0400 949 225. 

Motouutisten toimitus toivottaa onnea uudelle mp-taksipalvelulle, ja lupaa käydä testaamassa sen Tampereella liikkuessaan.